Brune belægninger på kalksten?
Fra : Finn Jensen

Dato : 11-11-01 11:32

Hej alle,

Nu har jeg (igen) er spørgsmål

I mit arts akvarie med 2 par Altolamprologus compressiceps sp. Sumbu.

I akvariet har jeg fint grus (1-2 mm. alá Robbendale) samt 2 store kalksten
og en enkelt Vallisneria plante og nogle sneglehuse til cichliderne og ikke
andet.

Problemet er at kalkstene bliver belagt med en brun belægning som også
sætter sig på gruset. Det er ligesom små "tråde" på 1-2 mm. Ved
rengøringen/udskiftning af vandet kan jeg lade slangen køre over kalkstene
og tage det værste.

Men hvad der denne brune belægning og hvad skyldes den??.

Jeg har lys på akvariet i godt 11 timer.

Et andet arts akvarie med guramier har samme lysmængde men ingen brune
belægninger.

Any clue??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-11-01 11:57

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en
> [...]
> og tage det værste.
>
> Men hvad der denne brune belægning og hvad skyldes den??.
>
> Jeg har lys på akvariet i godt 11 timer.

Normalt kommer brun alger før end grønalger, og alger skyldes som regel
et overskud
af næring i akvariet. Har du nogle planter i?
Det kunne måske også skyldes at lysrøret over akvariet ikke
er specielt velegnet til foremålet.

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-11-01 13:05

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Normalt kommer brun alger før end grønalger, og alger skyldes som regel
> et overskud
> af næring i akvariet. Har du nogle planter i?

Ja jeg har en enkelt i hjørnet (1 Vallisneria plante )

Da jeg kun har 2 par fisk der i bruger jeg ikke mere end godt 4-5 flager af
fodret, som jeg smuldre let således at det hurtigere ryger ned på bunden
hvor fiskene er.

Næringen i vandet som skulle være fadæsen kan jeg ikke finde ud af hvor
kommer fra da jeg jo ikke overfodre, har for mange planter eller bruger
plantegødning.

> Det kunne måske også skyldes at lysrøret over akvariet ikke
> er specielt velegnet til foremålet.

Det er et 15 watt hvorpå der står Sun Glo. Kan dette lys være for kraftig??.
Jeg har et Osram Flora liggende er dette bedre til formålet??.

Et sted læste jeg at grønne aljer skyldes for meget lys og at brune aljer
skyldes for lidt lys. ??. Er der noget om denne snak eller er det bare en
"and" ??

--
Venligst
Finn Jensen