Brugt sejlbåd til nybegynder!?
Fra : Kim Hansen

Dato : 24-11-00 00:37

Hi all!

Jeg går med tanker om at anskaffe mig en brugt 26-27 fods sejlbåd, prisen må
være optil omkring 80.000,- , og i den prisklasse er sejlbådene i den
størrelse fra ´71 til 80! er disse 20 til 30 år gamle både et ok/godt køb?
(eller er de blevet FOR gamle?)
Jeg har absolut ingen erfaring med skibe/både, men kunne godt tænke mig en
båd der er meget let at sejle, samt en båd jeg kunne rejse ud ( i 1 års tid
eller mere!) uden at folk med forstand på både vil betragte mig som sindsyg.

Er det overhovede realistisk at tro at jeg kan finde en sådan sejlbåd til
max. 80.000,- , og hvilke både(typer) skal jeg kikke efter?

De både jeg selv har kikket lidt på er f.eks.
en SANGRIA 25 fra ´78 til 64.500,-
en MAXI 77 fra ´74 til 68.000,-
en BOLERO 26 fra ´80 til 57.500,-
en SALTA 26 fra ´79 til 76.000,-
men jeg aner jo ikke rigtig hvad jeg som nybegynder skal kikke efter for at
få en båd som jeg kan bruge til overstående?

Håber på lidt hjælp!

Mvh. Kim

Fra : W.Meinhardt

Dato : 24-11-00 12:44

Kim,

Varför inte titta på Albin Vega, En båt som i Sverige, av många, betraktas som "ute". Jag tror att Vegan är en av de båtar som ger mest för pengarna. Designen är kanske något ålderdomlig då den ritades på 60-talet, men av en kompetent konstruktör, Per Brohäll.

Wille M.

Fra : Frank Kristensen

Dato : 24-11-00 13:13

Hejsa,

Jeg vil nok også, som Wille, anbefale fx. en Vega, Bianca 28 eller fx. en
Great Dane (nok i den dyre ende).
Bevares, en Maxi 77 er da en god båd, men hvis du vil "rejse ud et år", så
vil jeg foretrække en lidt større og mere stabil båd.
Peter Matthiesen (Ham med Aries vindror) har sejlet jorden rundt i en Great
Dane, det er ikke verdens hurtigst båd, men den er robust og langkølet.

Men der er sikker ligeså mange meninger om dette emne som der er sejlere!

Og så igen lidt reklame for FTLF (Foreningen Til Langturssejladsens Fremme):
www.ftlf.dk

Frank Kristensen
"West Wind"
"Scanmar 40"
"sailing is life....
Everything else are just details"

W.Meinhardt <wilhelm.meinhardt@igelfors.se> skrev i en
nyhedsmeddelelse:WvsT5.1418$Ns6.6319@nntpserver.swip.net...

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 19:29

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 19:29

Fra : Peter S/Y Anicula

Dato : 28-11-00 19:29

Bianca 27 er en tung langkølet båd (ligner great dane 28).
Bianca28 er en finnekølet bredmavet båd, der er noget mindre
sødygtig, og (bl.a.) derfor
mindre egnet til langturssejlads.

--
Peter S/Y Anicula
aniculapeter@hotmail.com

"Mikael Jespersen" <mikael@pbk.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor - der findes da også en Bianca 28 - ganske vist er
den ikke 28 fod,
> meeeeen den hedder det nu alligevel!
>
> MJ
>
> "Peter S/Y Anicula" <aniculapeter@hotmail.com> wrote in
message

meddelelse

Fra : Mikael Jespersen

Dato : 28-11-00 19:33

JA - helt enig, men det har jeg vel heller aldrig benægtet?

Men derfor kan Frank vel stadig godt mene en Bianca 28 (der rent faktisk er
omkring 26 fod)!

Fra : Frank Kristensen

Dato : 29-11-00 08:10

OKAY, OKAY,

Jeg mente faktisk Bianca 27.

Jeg har efterhånden (I bla. FTLF regi) hørt om mange der drager på
jordomsejling i en GD28. Bla. er Verner og Michael på vejr rundt nu. Hvis I
har lyst, kan I læse om dem på Dykkerklubben Havmandens hjemmeside.

http://home13.inet.tele.dk/havmand/index1.htm

nyhedsmeddelelse:900tnm$dus$1@eising.k-net.dk...

Fra : Torben E

Dato : 29-11-00 15:48

"Mikael Jespersen" <mikael@pbk.dk> wrote in message news:900tnm$dus$1@eising.k-net.dk...
> JA - helt enig, men det har jeg vel heller aldrig benægtet?
>
> Men derfor kan Frank vel stadig godt mene en Bianca 28 (der rent faktisk er
> omkring 26 fod)!
>
> MJ

Men dog længere end en Bianca 27

27 éren 8.25 meter
28 éren 8.40 meter

Hilsen
Torben E

Ps hvad er længden på andre både i størelsen 26-28 fod ?

Fra : Ove Juhl

Dato : 29-11-00 16:35

> Men dog længere end en Bianca 27
>
> 27 éren 8.25 meter
> 28 éren 8.40 meter
>
> Hilsen
> Torben E

For nu at gøre forvirringen total kan en Bianca 26 og Bianca 28 være samme
båd.
Da den første Bianca 26 blev bygget, blev Bianca 27 stadig bygget. Da
produktionen af Bianca 27 stoppede satte reklametrommerne ind. I store
annoncer voksede Bianca 26 til 28 fod. Som jeg husker det, kunne dem, der
havde købt 26 fods, få klistermærker til at klistre på, så båden blev 28
fod!

Hilsen Ove
Nordisk Krydser
http://ojuhl.homepage.dk

Fra : Mikael Jespersen

Dato : 29-11-00 17:33

Lige præcis! En Bianca 28 er faktisk en Bianca 26 - og mange af dem er i den
skrækkelige gule farve, med hvid stribe hen over fribordet!

Fra : Steffen Skov

Dato : 29-11-00 19:16

Netop den gule farve har afholdt mig fra at invistere i Biancaen (man kunne
selvfølge male den - men så bliver den jo bare endnu dyrere)
Hilsen
Steffen

--
http://sskov.homepage.dk
lidt om sejlads og Ohlson 22

Fra : Henrik Henriiksen

Dato : 25-11-00 11:05

Hej Kim,
Maxi 77 er en rigtig god begynderbåd. Meget stabil, stort cockpit, sejler
rimelig godt og er en båd du let kan sælge igen hvis du på lyst til noget
større. Du får mere hjælp fra en indenbordsmotor end en påhængsmotor, men se
godt efter, de er ved at være gamle hvis ikke udskiftet. Se godt efter
hvordan vanterne er fastgjort. På de tidlige modeller var de kun fastgjort i
dækket, hvilket blandt andet kan give utætte vinduer.
Men, hvis du vil på langtur tror jeg du skal vælge en anden båd. Jeg tror
der er Vega'er der har været på langtur. Men hvad med en Shipman 28. Den
virker meget robust men er nok lidt dyrere.

mvh og god fornøjelse

Henrik
Henriksen@po.ia.dk

Fra : B.Christensen

Dato : 26-11-00 20:48

Ad vant indfastningerne:

Ja, der er fa

Fra : N/A

Dato : 26-11-00 15:44

Fra : Kim Hansen

Dato : 26-11-00 15:44

Først tak for de mange svar!

Jeg har nu heller ikke tænkt mig at dutte 14 dage rundt i en fjord for derpå
at sejle ud i den store verden!, jeg har tænkt mig at bruge nogle år på at
sejle rundt i de indre danske farvande for at samle erfaring mm, og så derpå
at sejle ud hvis jeg stadig har lyst, mine tanker går mere på om det ikke
kan betale sig at købe en båd der kan bruges til at sejle "langturs" i med
det samme, fremfor at købe en der ikke egner sig til "langtur", for så at
sælge den og købe anden at sejle ud i.
Jeg regner med at det vil være billigere at købe den "rigtige" båd med det
samme, samt at den erfaring jeg får jo så vil være i den båd jeg så evt.
også vil rejse ud i. Samtidig kan jeg jo så investere mere langsigtet når
jeg køber udstyr og laver forbedringer til båden.

Mvh. Kim

Fra : B.Christensen

Dato : 26-11-00 20:37

90% af dem der går og pudsler med tanken om langtur kommer aldrig nogen
sinde af sted. Og hvorfor så have en båd der er optimeret til det. Du har
behov for en begynder båd og et godt "netværk" til alle de spørgsmål der
dukker op. Maxi 77 er en rigtig god begynderbåd og med den velfungerende
"Dansk MAXI klub" og et medlemskab (aktivt) i din lokale sejlklub, så er du
kommet godt i gang.

- og det er jo halvvejs fuldendt....

--
Bjarke M. Christensen
MAXI87 - DEN41 - Julene

Fra : Tore Johannesen

Dato : 27-11-00 09:33

Hej Kim,

Nu er det sådan med både, at de ikke falder i pris som biler. Min egen
Omega30 kostede, da jeg købte den i 1997, det samme som da den oprindeligt
blev søsat i 1984.

Jeg tvivler på, at du i første hug vil finde den "rigtige" båd. Der er så
mange foskellige parametre, der gør sig gældende, så der kunne skrives tykke
bøger om det .

Køb en mindre og populær bådtype, og gør dig dine erfaringer. Så kan du
bedre ramme rigtigt i andet "hug".

Tore
Dafne

Fra : Jan Peterson

Dato : 27-11-00 11:33

Hej Kim
Hvis det var mig (og det var det jo engang) der absolut ingen
sejlads-erfaring havde, så ville jeg ikke starte ud med at købe en båd. Jeg
ville finde den nærmeste sejlklub med en senior-sejlerskole. Lære at sejle.
Snakke med instruktører og andre klubmedlemmer. Og så efter en sæson eller
to ville jeg have meget bedre erfaringer når jeg skulle ud og finde min egen
båd.
mvh Jan Peterson