Et par spørgsmål om opbygning af netværk.
Fra : Bjarne Petersen

Dato : 10-11-01 20:13

Hej

Håber at der er nogen som kan hjælpe med at besvare et par spørgsmål om
opbygning af et netværk i et lille firma.
De har i øjeblikket 5 stk stand alone pc'er (win 98 se) med hver deres modem
som forbinder dem med nettet.
De har ikke det store behov for at have et "fælles" drev hvor de kan gemme
filer, men der skal være mulighed for at dele nogle printere.

Teledanmark skulle gerne i nær fremtid (om 12 uger) installere en ADSL
forbindelse, ifølge sælgeren fra teledanmark skal der indkøbes en hub for at
få alle fem pc'er forbundet til ADSL forbindelsen, hvorfor lige en hub, jeg
troede egentlig at en switch var bedere.

Vil det være nødvendigt at have en server i systemet, og hvornår er det en
fordel at have en server ?
Hvilken specifikationer bør en server have (processor, ram diske m.v.,
operativ system og evt software) ?

Hvis der ikke er en server i systemet, kan de 5 pc'er så vedblive med at
køre win98se?

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-11-01 22:33

"Bjarne Petersen" <bep@post5.tele.dk> wrote in message

> Hej

Hej Bjarne

> [...]
> De har ikke det store behov for at have et "fælles" drev hvor de kan gemme
> filer, men der skal være mulighed for at dele nogle printere.

Nogle? een eller flere printere?

> [...]
jeg
> troede egentlig at en switch var bedere.

Hvilket ADSL produkt?

Men ja, en switch er altid at foretrække.

> Vil det være nødvendigt at have en server i systemet, og hvornår er det en
> fordel at have en server ?

Ja, hvis i skal dele printere.
Men hvis det er enten Netexpress eller Bredbånd adsl. Ville jeg købe en
Router med indbygget printserver. Så kan i tilslutte een printer til denne.

Anden løsning er også en netværksprinter!

> Hvis der ikke er en server i systemet, kan de 5 pc'er så vedblive med at
> køre win98se?

JA

Fra : Lars kj

Dato : 11-11-01 11:23

> Ja, hvis i skal dele printere.
> Men hvis det er enten Netexpress eller Bredbånd adsl. Ville jeg købe en
> Router med indbygget printserver. Så kan i tilslutte een printer til
denne.

Det er vel også muligt at benytte et af de nuværende PCer som printer
server! Det kræver bare at PCeren altid er tændt og at printeren kommer til
at stå ved denne PC.

/Lars

Fra : Bjarne Petersen

Dato : 11-11-01 20:48

Hej igen

> Nogle? een eller flere printere?
De er vist mere interesseret i at kunne printe ud på de forskellige kontorer

> Hvilket ADSL produkt?
Det mindste af dem de har, det skal kun bruges til email og lidt "surfen"
rundt

> Ja, hvis i skal dele printere.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er en server mest aktuel hvis man
ønsker et fælles drev som er "tændt hele tiden" samt en mulighed for at
printe et fælles sted uden at være afhængig af om alle computere er tændt.

Hvordan ser det ud med at bruge win98se, rent sikkerhedsmæssigt, her tænkes
især på forbindelsen til nettet, er det nok at have virusprogram på hver
enkelt komputer, eller skal der noget mere software til

Hilsen Bjarne