Definitionen på riff
Fra : Henrik Boegh

Dato : 10-11-01 17:31

Tidligere var der en der i tråden 'alletiders guitarriffs' at definitionen
på riffs var lidt svævende. Jeg kunne alligevel godt tænke mig om der var
en der kunne prøve at stampe en frem :)

Desuden: Er riffs kun gældende for strenge instrumenter?
I så tilfælde hvad hedder det når det er for et helt band/orkester?
Og for et tangentinstrument?

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 10-11-01 18:10

Henrik Boegh skrev:

> [...]
>
> Desuden: Er riffs kun gældende for strenge instrumenter?
> I så tilfælde hvad hedder det når det er for et helt band/orkester?

For mig at se er et riff stort set det samme som det, man i klassisk
musik kalder et "tema" - altså nogle få takter, der gentages mange
gange i en sang/stykke, og som ofte vil være det, man kan huske, hvis
man et år senere bliver bedt om at nynne sangen.

Forskellen på "riff" og "tema" er så i virkeligheden, hvor man bruger
begreberne. Riff bruges mest i rocksammenhæng, mens tema mest bruges i
klassisk musik.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 12-11-01 03:49

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i

> [...]
>
> Forskellen på "riff" og "tema" er så i virkeligheden, hvor man
> bruger begreberne. Riff bruges mest i rocksammenhæng, mens tema

Det er da et udmærket udgangspunkt.

Man kunne måske tilføje, at et riff (som defineret ovenfor) som
oftest er noget kortere end et tema.

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 12-11-01 19:42

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

> For mig at se er et riff stort set det samme som det, man i klassisk
> musik kalder et "tema"

Det svarer nu ikke til sådan, som jeg er vant til at bruge ordene. Et
riff kommer efter min mening tættere på det, man i klassisk musikteori
kalder et "motiv" eller måske en "figur", men heller ikke det er helt
det samme.

Et "tema" er en afsluttet helhed over et lidt længere forløb, for
eksempel 16 takter. Det vigtigste melodiske materiale findes som regel i
temaet, men temaet er altså mere end dette.

Et "riff" er en mindre, melodisk figur, oftest rytmisk prægnant. Et riff
kan som regel bruges i forbindelse med gentagelse, eventuelt i varieret
form.

> - altså nogle få takter, der gentages mange gange i en sang/stykke, og som
> ofte vil være det, man kan huske, hvis man et år senere bliver bedt om at
> nynne sangen.
Jeg er - som det fremgår - ikke helt enig. Et riff vil oftere ligge i et
eller flere instrumenter, ikke i melodien.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Max

Dato : 12-11-01 22:14

Hej

For mig er et riff de første toner i et nummer der gør det så markant at
man omgående ved hvilket nummer det drejer sig om, f.eks. som når
man høre Jimmi Hendrix Hey Joe, der er det de første 2 tag på guitaren
der er riffet for mig.

Mvh Max

Fra : Johan Sigvard Jensen

Dato : 14-11-01 16:35

"Max" <max_jens@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man omgående ved hvilket nummer det drejer sig om, f.eks. som når
> man høre Jimmi Hendrix Hey Joe, der er det de første 2 tag på guitaren

Hey Joe-introen er et klassisk guitar-riff, men det er ikke det, om det er
iørefaldende, ellr om det er det, man kan huske fra nummeret, det drejer sig
om. Et bas- eller guitarriff kan lige så godt være en lille figur i et
B-stykke eller en bridge i sangen. Og en lang guitar-solo består af en masse
forsk. riffs. For et riff er ikke nødvendigvis det samme som en melodi -
ihvertfald ikke i den forstand.

Et guitarriff er for mig et stykke guitar-spil, der ikke bare er akkorder
(D, A, E, D osv.), men involverer lidt guitar-gejl også. Men altså ikke det
samme som en solo.

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 13-11-01 21:31

In message <9sjn1i$8a5$1@sunsite.dk>
date 10 Nov, wrote a daemon named Jonas Koch Bentzen:

>Forskellen på "riff" og "tema" er så i virkeligheden, hvor man bruger
>begreberne. Riff bruges mest i rocksammenhæng, mens tema mest bruges i
>klassisk musik.

Skægt - jeg nærmer mig de 40 og i min verden har jeg altid forbundet riffs
med blæserriffs :)

- og så lige Leonard Bernsteins Prelude, Fugue and Riffs for klarinet og big
band.

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed

Fra : Sune Salminen

Dato : 15-11-01 03:42

"Henrik Boegh" <henrik@boegh.X_net> wrote in message
> [...]
>
> Desuden: Er riffs kun gældende for strenge instrumenter?
> I så tilfælde hvad hedder det når det er for et helt band/orkester?

Et Guitarriff kunne f.eks være det der ligger under verset i JJ Cale's
"Cocaine", også indspillet af Eric Clapton.
Et Riff på et tangentinstrument kunne f.eks være Clavinettet på Stevie
Wonder's "Superstition".
Hvad med "Rundfunk" med Shu Bi Dua, den har da et fedt blæserriff...
Jeg ved ikke om man kan kalde det et riff når det er et helt orkester der
spiller det samme.

Det var så mine 10 øre

MVH Sune