Hagl størrelse til edderfugle
Fra : Lachris

Dato : 10-11-01 16:33

Jeg skal på min første edderfuglejagt, og har af personalet i
jagtforretningen fået at vide at jeg skal anvende 12/76 nr.3. Men af flere
erfarne jægere har jeg fået at vide at jeg skal bruge 12/76 nr. 1. Er der
nogen der kan hjælpe med hvad jeg skal vælge??
MVH.
Lars

Fra : Brian Kristoffersen

Dato : 10-11-01 23:28

Jeg er enig med "de erfarne" i at du skal bruge str. 1. Edderfugle er enormt
skudstærke og 1- hagl slår hårdest fordi de er større. Men husk mindre hagl
nr. 4-5 til affangning af anskudte.

vh
Brian

Fra : Erik Prestmo

Dato : 11-11-01 16:04

Brian Kristoffersen <brian-k@get2net.dk> skrev i
> [...]
enormt
> skudstærke og 1- hagl slår hårdest fordi de er større. Men husk mindre

Edderfugle - de er vel fredet langs Norskekysten de?

ep

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 12-11-01 00:28

Ikke i Oslofjorden.

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Erik Prestmo

Dato : 12-11-01 00:27

Jon Inge Bragstad <Jon_Inge@bigfoot.com> skrev i

> Ikke i Oslofjorden.

Men er Oslo.... en del av Norske.... ?

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 12-11-01 08:11

On Mon, 12 Nov 2001 00:26:30 +0100, "Erik Prestmo"
<hfandrep@online.no> wrote:

>Jon Inge Bragstad <Jon_Inge@bigfoot.com> skrev i

>enormt
>hagl

>Men er Oslo.... en del av Norske.... ?

Høy! Du har Norge på den ene sida, og bløtt på den andre... hvor
vanskelig kan det være ?!? IIIIIIILLLLLDDDD!!!!

Ikke så kresen nå, EP...
; )

Fra : Erik Prestmo

Dato : 12-11-01 18:58

> Høy! Du har Norge på den ene sida, og bløtt på den andre... hvor
> vanskelig kan det være ?!? IIIIIIILLLLLDDDD!!!!
>
> Ikke så kresen nå, EP...
> ; )

ROFLOL!

FYYyyyyyyyr va' det hææææær!

BTW, jeg som bor i Trøndelag, Norge (ved Trondheim) har i likhet med
mennesker som bor enbda lengre nord i Norge, langs Nordlanskysten, hvor
edderfugler er totalfredet og nesten som et husdyr å regne, en sterkt
utviklet svakhet for nettopp denne vakre fuglen.

Det er nesten så man føler med Bambiistene!

ep

ep

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 13-11-01 09:32

On Mon, 12 Nov 2001 18:58:09 +0100, "Erik Prestmo"
<hfandrep@online.no> wrote:

<snip>

>ROFLOL!
>
>FYYyyyyyyyr va' det hææææær!

Nja... det er en fordel med ILD foran FYR, og det er at førstnevnte
får østlendingene til å hive seg ned, sistnevnte får dem til å snu seg
å se hvem som roper på dem... Hei... sa jeg fordel ? ; )

> [...]
>edderfugler er totalfredet og nesten som et husdyr å regne, en sterkt
>utviklet svakhet for nettopp denne vakre fuglen.

Joda, jeg har et litt spesielt forhold til ærfuglen også, etter å ha
jobba med et kandidat-oppgave prosjekt på ærfugl i indre
Trondheimsfjord denne sommeren. (Hovedsaklig retta mot predasjon i
hekketida)
Forholdet slår derimot litt sprekker nå når jeg skal sette meg ned å
skrive en fordømt oppgave om fjærkreet akkurat i den perioden det er
best sporsnø, og rådyr under hver en busk...

Fra : Karsten

Dato : 11-11-01 15:38

Hej
Jeg mener at det er mere vigtig med trangboring , som helst skal være 3/4
eller 1/1.
Haglstr. 3 eller 1 en smagssag--
Karsten Abrahamsen
pa2@image.dk
Fax 001 707 5162878

Fra : J Nielsen

Dato : 11-11-01 20:17

On Sat, 10 Nov 2001 16:33:08 +0100, "Lachris" <lachris@mail.dk> wrote:

> [...]
>erfarne jægere har jeg fået at vide at jeg skal bruge 12/76 nr. 1. Er der
>nogen der kan hjælpe med hvad jeg skal vælge??

Brug Haglstørrelse 1 ell. 2 Du behøver ikke at anvende 76mm (magnum)
patroner, 32 gram er rigeligt. Brug halv trangboring og undgå lange skud.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen