Artikkel i Politiken om hvad man skal brug~
Fra : Charbax

Dato : 10-11-01 01:31

Artiklen er paa http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=186044

Jeg er selv ADSL-brugere (2mbit/512kbit) hos CyberCity, og jeg er
stadig meget frustreret over den maade at der ikke findtes noget
lovligt jeg kan bruge den forbindelse fuld ud til.

Jesper Kjems snakker om netradioer, "You got mail", "Messenger
chat-programmer", online computerspil (spil.tv2.dk, javaspil.dk og
playinggod.dk som citerede eksempler) og saa naevnes der
VIDEO-ON-DEMAND.

Flere gange praecisere han at "kvaliteten er sjældent på højde med et
almindeligt VHS-videobånd". Der naevnes bigbrother.dk, DR og TV2s
nyheder-on-demand (i 100kbit/s) og om cinemapop.com naevnes der at man
kan "se en lang række ældre Hollywoodfilm".

INgen steder taler han om at cinemapop og bigbrother kun er noget
lav-kvalitets ikke-bredbaands video paa 100kbit/s og hvis man er
heldig 200kbit/s.

Han naevner smaat lidt til sidst om DivX til de lovloese paa
Napsterkloner. Hvis jeg havde skrevet artiklen havde jeg sat DivX og
ulovlig downloading af DVD-kopier paa f.eks. Napsterkloner hoejest i
artiklen, for det er idag, den eneste maade at bruge ens ADSL
forbindelse fuld ud, dvs. opleve bredbaand-kvalitets VIDEO-ON-DEMAND.

Citat: "Og selv med de mest optimale forhold på nettet, tager det mere
end fire timer at hente 500 mb med en 256 mb ADSL-linie". MAn kan have
op til 2mbit/s download hastighed hos de danske ADSL-udbydere idag,
Saa en film paa 700mbytes kan downloades paa 40-50 minutter med de
mest optimale forhold. Derfor er det meget attraktivt at man kan naa
at downloade 2 film mens man ser en anden, dermed er det absolut ikke
"lettere at smutte ned i den lokale videobiks og leje en videofilm".

Altsaa, foelgende features som Jesper Kjems forslaar man kan bruge sin
ADSL-forbindelse til:

- netradioer
-"You got mail"
-"Messenger chat-programmer"
- online computerspil (spil.tv2.dk, javaspil.dk)
- og 100kbit/s video-nyheder paa DR, Tv2, bigbrother, cinemapop.

Kan man ligesaa godt opleve med en fastpris ISDN forbindelse eller med
en 4 aar gammel analog lorte-modem.

IStedet for at slikke-roev paa DR, TV2, "de store filmproducenter",
cinemapop.com, spinner.com og live365.com, saa burde en journalist
hellere brokke sig hoejlyt og fremhaeve at den ENESTE maade man kan
bruge ens ADSL-forbindelse, er ved at downloade ULOVLIGE dvd-kopier,
ULOVLIGE mp3er, ULOVLIGE spil/programmer... Journalisten burde hellere
stille spoergsmaalet til internet udbyderne, Tv selskaberne,
politikerne, pladeselskaberne og spil/program selskaberne om hvofor
der ikke findtes noget LOVLIGT udbud til alle de 100 tusind
ADSL-brugere i danmark.

OG saa stille spoergsmaalet HOEJT om hvofor man noejes med at syntes
at 300 unge her og der ved NEtpartys skal ransages og trues med at
betale 1 million kroner til IFPI/Copy-Dan. Naar det hellere er
rettighedshaverne som burde kritikeres for endnu ikke at tilbyde det
som de 100 tusind ADSL-brugere i danmark venter paa og vil have,
nemlig udnerholdning paa nettet i bredbaands-kvalitet, og hvis de ikke
tager sig sammen og tilbyder noget, saa skal de IKKE have lov til at
brokke sig over at vi pirat-kopiere med alt hvad vores
"bredbaands"-forbindelser kan klare at overfoere flat-rate. OG
kvaliteten er ikke "på højde med et almindeligt VHS-videobånd", det er
DVD-KVALITET, komprimeret i mpeg-4 DivX, der er INGEN synlig forskelv
mellem 2-pass 1200kbit/s bitrate DivX og en DVD, ligesom at mange er
enig med at der ikke er noget hoerebart forskel mellem CD-kvalitets
musik og 128kbit/s mp3.

Jesper Kjems burde hellere tage ned til politikerne, hos DR/Tv2 eller
hos internet udbyderene og SPOERGE dem om HVOFOR de ikke goer noget
for at tilbyde lovligt 1-2mbit/s video-on-demand til ADSL-brugerne i
Danmark. Og saa kan man faa oplyst folk naermere om det er paa grund
af prisen for baandbredde, om det er paa grund af rettighedsproblemmer
eller om det mere er paa grund af dovenskab uvillighed til at skynde
sig for meget med at bruge den nye teknologi som er problemmet. Skriv
hellere en artikkel om det!!

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-11-01 01:33

"Charbax" <charbax@space.com> skrev i en meddelelse
> Artiklen er paa http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=186044
>
> Jeg er selv ADSL-brugere (2mbit/512kbit) hos CyberCity, og jeg er
[snip]

Arrrggghhhh.....
Hvorfor poster du artiklen når du kan nøjes med linket ????

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Lars

Dato : 10-11-01 22:29

On Sat, 10 Nov 2001 01:32:44 +0100, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk> wrote:

>Arrrggghhhh.....
>Hvorfor poster du artiklen når du kan nøjes med linket ????

Øhh... Gør han da ikke ikke netop det?

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 10-11-01 02:04

"Charbax" <charbax@space.com> wrote in message

> [...]
> hos internet udbyderene og SPOERGE dem om HVOFOR de ikke goer noget
> for at tilbyde lovligt 1-2mbit/s video-on-demand til ADSL-brugerne i

Når han nu er hos politikerne alligevel, så få ham lige til at sørge for, at
samtlige landeveje bliver sat i en sådan stand, at jeg kan udnytte min
nyindkøbte ( dog ikke nye ) Ferrari.

Desuden bør fartgrænserne hæves til +300km/t, så jeg kan give fuld
gas....lovligt.
Bilen er jo indkøbt lovligt....og så har staten bare at sørge for, at jeg
kan udnytte den fuldt ud.

Det kan da ikke være særligt dyrt at udbygge vejnettet til denne
performance....et par trillebøre og lidt asfalt burde kunne gøre det.
Dog er jeg ikke vejingeniør...men det er jo ligemeget....jeg ved hvad jeg
snakker om.

**

-haa-

Fra : Anders Houmark

Dato : 10-11-01 11:22

Henrik Aarfeldt skrev i meddelelsen ...
>"jeg ved hvad jeg
>snakker om."
>
>**
>
>-haa-

Hahah geniealt indlæg

--
Anders Houmark
Reality kills innocence.

Fra : Martin

Dato : 10-11-01 03:33

"Charbax" <charbax@space.com> wrote in message
> Artiklen er paa http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=186044

"et stort klip"
Jaja .. lad os nu se omkring fremtiden for bredbånd i Danmark. Når
personerne bag et computer-party
( Compuclub i Esbjerg ), de netværkansvarlige, kan blive retsforfulgt for
hvad alle brugerne/privat personerne
bruger netværket til/transporter af data over netværket, så er det jo ikke
sikkert bredbånd har nogen fremtid
i Danmark. Du pointerer jo selv at en stor del af trafikken over bredbånd /
Danmarks intranet bliver brugt til
ulovlige ting og sager ( 90% af den samlede trafik ), så ved man jo aldrig
om "nogen" griber ind ;)

Må vente og se ...

mvh

Martin D

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-11-01 08:57

charbax@space.com (Charbax) wrote in

> [...]
>
> Kan man ligesaa godt opleve med en fastpris ISDN forbindelse
> eller med en 4 aar gammel analog lorte-modem.

Sådan noget vrøvl. Selv med en lavest mulige minutpris(3 øre), ryger
du op omkring 1300,- kr. om måneden hvis du ønsker at høre netradio
døgnet rundt. Ingen af ovennævnte muligheder kan bruges fornuftigt med
minutpriser, uden at det bliver meget dyrere end med ADSL.

Den største fordel ved ADSL er ikke hastigheden, men flatrate. 2Mbit
ADSL eksisterer kun fordi nogen kunder efterspørger det.

Iøvrigt findes der meget ofte et mindre netværk bagved en 2Mbit ADSL.

> [...]
> eller hos internet udbyderene og SPOERGE dem om HVOFOR de ikke
> goer noget for at tilbyde lovligt 1-2mbit/s video-on-demand til

Så mange 2Mbit ADSL kunder er der altså ikke. Slet ikke med de behov
du beskriver. Jeg tillader mig at tvivle på at der sidder væsentligt
flere end 1000 kunder i DK med de behov og muligheder du beskriver.

> [...]
> grund af rettighedsproblemmer eller om det mere er paa grund af
> dovenskab uvillighed til at skynde sig for meget med at bruge den

Det er udbud og efterspørgsel det handler om. Prøv f.eks. lige at
tjekke den positive respons på dine utallige indlæg om emnet...

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Charbax

Dato : 11-11-01 22:34

> Sådan noget vrøvl. Selv med en lavest mulige minutpris(3 øre), ryger
> du op omkring 1300,- kr. om måneden hvis du ønsker at høre netradio
> døgnet rundt.

For 2-3 aar siden foer jeg opgraderede til ADSL, havde jeg en fastpris
ISDN forbindelse hos CyberCity for 495kroner om maaneden. Idag ved jeg
ikke om man stadig kan faa saadan noget fast-pris til almindelig
lorte-modem og ISDN i danmark, i USA tror jeg man kan faa AOL, MSN
eller Altavista internet fastpris abonnement for 19 dollars eller
lignene om maaneden. Men i USA har de ogsaa en anden telefoni politik
hvor jeg tror at folk ikke betaler noget som helst minut-pris
nogensinde men betaler billige abonnements som giver dem flat-rate
forbrug indefor hele USA.

OG det med at nogen paa denne her planet kan holde ud at hoere Radio
Voice, P3 eller andre radioer doegnet rundt. Det tror jeg ikke lige
paa. Saa selv at skulle betale minut pris kan man nok faa sig 40-50
timers netradio og "you've got mail"-pis om maaneden og det er sikkert
nok for mange. Sikkert ikke for mig, for jeg husker at have haft flere
tusinde kroner i telefon-regningen dengang foer jeg kom paa Cyber City
fast-pris internet.

> Ingen af ovennævnte muligheder kan bruges fornuftigt med
> minutpriser, uden at det bliver meget dyrere end med ADSL.

Og hvis flat-rate ISDN/modem internet stadig koster 495kroner idag,
saa er det ca. 100 kroner billigere at have ADSL, ok, big deal. Det
der er sket mener du altsaa her i de sidste 2-3 aar med
internet-forbindelserne, det er at folk nu faar ca. det samme men
betaler 100-150 kroner mindre om maaneden? bravo! fed udvikling!

> Den største fordel ved ADSL er ikke hastigheden, men flatrate. 2Mbit
> ADSL eksisterer kun fordi nogen kunder efterspørger det.

Flatrate mener jeg altsaa at der har vaerret modige selskaber i
danmark f.eks. CyberCity som tilbyd det et aar eller mere foer TDC
aabnede op for ADSL paa centralerne.

> Så mange 2Mbit ADSL kunder er der altså ikke.

Igen om de modige CyberCity, de tilbyder adsl-boost. DVS. alle folk
med ADSL hos CyberCity kan opgradere til 2mbit/s bare for en dag paa
under 30 sekunder automatisk.

> Jeg tillader mig at tvivle på at der sidder væsentligt
> flere end 1000 kunder i DK med de behov og muligheder du beskriver.

Ok! Lad os gaette at der i starten kun er 1000 ADSL-kunder som i
starten overhovedet havde interesse for at checke nye tilbud af
Video-on-demand ud. Hvad er der galt i at gaa igang saa med det samme
og tilbyde noget til de 1000 kunder? Eller hvis man ikke vil investere
i 155mbit/s server saa hvofor ikke lave et eller andet lille LORT og
invitere et par journalister fra Politiken, Berliungske og
ComputerWorld til at se eksempler paa VOD in-action paa prototype
set-top-boxes osv.. saadan at Politiken Berlingske og de andre kan
skrive artikler om hvordan det foeles at sidde i en sofa og opleve
on-demand video af f.eks. DR og Tv2 udsendelser?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-11-01 17:36

On 9 Nov 2001 16:30:58 -0800, charbax@space.com (Charbax) wrote:

>Artiklen er paa http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=186044

Dit problem er, at du vil have én artikel til at redegøre for alt hvad
man kan bruge noget til.

Der har tilsvarende været et-sides-artikler om hvad, man kan bruge fx
Internet i sig selv til, uden at det på nogen måde har været
udtømmende.

--
- Peter Brodersen

Fra : *Xray

Dato : 11-11-01 02:31

"Charbax" <charbax@space.com> skrev i en meddelelse

<snip en masse>

Åh nej nu igen. Kan du ikke forstå at det er for DYRT for ISP'erne (og
alle andre) at tilbyde video-on-demand i høj kvalitet i forhold til
hvor mange kunder der vil bruge det og hvad disse kunder kan/vil
betale.

Hvis det ikke er rentabelt vil ISP'erne selvfølgelig heller ik udbyde
det.

*Xray

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-11-01 14:10

"*Xray" <mrsmooth@nospam.privat.dk> writes:

>Åh nej nu igen. Kan du ikke forstå at det er for DYRT for ISP'erne (og

Det tror jeg ikke, Charbax er i stand til at forstå

Mvh.
   Klaus.

Fra : alwresuihalert

Dato : 11-11-01 15:25

snip
> Jeg er selv ADSL-brugere (2mbit/512kbit) hos CyberCity, og jeg er
> stadig meget frustreret over den maade at der ikke findtes noget
> lovligt jeg kan bruge den forbindelse fuld ud til.

Nu igen...

Hvorfor har du så købt en 2mbit/512kbit forbindelse?

Der er ikke rigtig nogen at klandre for at der ikke findes noget du ikke vil
have. Du kan jo evt. starte dit eget firma og tilbyde det selv, hvis du
mener at det kan betale sig. Hvis det ikke kan betale sig at køre en sådan
forretning, er det jo ikke mærkeligt at det ikke allerede findes.

Fra : Charbax

Dato : 11-11-01 21:55

> Hvorfor har du så købt en 2mbit/512kbit forbindelse?

For jeg elsker at downloade pirat-kopier paa livet loes. JEg elsker at
downloade 6 ulovlige DVD-kopier i DivX paa under 4 timer. JEg elsker
at downloade Windows XP beta vewrsionnerne flere gange og at have
downloadet copporate fulde version af den 2 maaneder foer den blev
udgivet. JEg elsker at downloade tonsviser af interessante mp3-filer
som jeg kan fylde paa 2-3 mp3-cder om ugen og hoere paa min baerbar
mp3-cd afspiller. JEg elsker at se 450kbit/s ulovligt streaming af
Svejtsiske og Franske tv-kanaler, f.eks. fransk liga fodbold fra
franske Canal+ og svejtsiske kampe. JEg nyder ogsaa gerne at downloade
de sidste Dreamcast spil og braende dem og at jeg kan bruge dem paa
dreamcasten ligesom originale. jeg nyder at downloade ulovlige
hoej-oploesnings videoer af ikke-udkommet spil i Japan fra insiders
som grabber live-action videoer i divx fra beta-udgaver af spil som
Pikmin og Star Fox advenure (mange maaneder foer de udkommer).. JEg
nyder at downloade alle afsnit af Casper & mandrilaftalen og Langt Fra
Las Vegas paa nettet i dvd-kvalitet (igen, DivX). Naah ja, at
downloade Bundesliga kampe ulovligt men ikke live. hmm.. hvad mere,
naah ja, det er altid fedt at have alle de nyeste crackede programmer,
som Avid Xpress DV 2.0 (pris=20000kroner) og pinnacle DV studio 7 til
min DV-kamera og firewire......$

Altsaa, jeg er langt fra at have min ADSL-forbindelse og noejes med at
bruge den kun netradio-pis, "you've got mail"-pis,
instant-messaging-pis eller DR-nyheder i 100kbit/s eller
video-on-demand paa dr.dk/krydsild ogsaa i 100kbit/s.

Altsaa alle de ting jeg naevner i min liste som er ting man for det
meste kan skaffe sig baandbredde nok til at man bruger hele ens
2mbit/s download eller en go del af den. For det meste over
peer-to-peer, dermed hoster man det automatisk videre med hele ens
512kbit/s til alle andre.

> Der er ikke rigtig nogen at klandre for at der ikke findes noget du ikke vil
> have.

alt det der Warez og ulovligt-pis det er fint nok, men jeg tror ikke
at det kan vaere nok. Jeg tror at man kan aabnaa meget mere
interessant underholdning paa nettet naar nu engang der kommer noget
lovligt udbud af det. JEg vil f.eks. se alle de gamle og gode danske
film, jeg vil se alle Hitchcock, Polanski, Orson Welles, Woody allen
som ikke er udkommet paa DVD og dermed ikke saerligt nemt kan findes
paa nettet som DivX endnu. JEg vil have adgang til en helt masse af DR
og Tv2s gammelt materiale, alle deres fede underholdnings programmer,
jeg vil have adgang til BBCs arkiv af Benny Hill, muppets show og
monthy pythons. Jeg vil have adgang til alle danske fodbold liga-kampe
(og nok endnu mere har jeg lyst til at se italiensk, spansk, fransk,
syd-amerikansk, afrikansk osv fodbold kampe on-demand).

Altsaa det ville aabne op for uendelige mange nye muligheder hvis der
kom noget lovligt, for saa var det andre end hardcore internet-pirater
som brugte meget baandbredde men saa blev det efterhaanden alle
almindelige mennesker som ville efterspoerge det, og det vil vaere en
go grund for staten og internet udbyderne at investere i at udbygge
bredbaandet, installere det flere steder, og goere det saadan at man
ikke bare tilbyder meningsloese ADSL-forbindelse som kun kan bruges
til ulovlige ting.

> Hvis det ikke kan betale sig at køre en sådan
> forretning, er det jo ikke mærkeligt at det ikke allerede findes.

JEg insistere videre paa at det nok er internet-udbyderne og staten
som endnu ikke har forstaadet de enorme revolutionner ordentlig
udnytttelse af bredbaands-internet kan bringe til samfundet. Er det
aldrig sket foer at privat ejede selskaber som f.eks. TDC var daarlige
og langsomme om at investere i nye teknologier, er der aldrig gaaet
for langt tid foer et privat-ejede selskab som f.eks. TDC troede paa
en ny oekonomiske modeller?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-11-01 22:52

charbax@space.com (Charbax) writes:

>JEg insistere videre paa at det nok er internet-udbyderne og staten
>som endnu ikke har forstaadet de enorme revolutionner ordentlig
>udnytttelse af bredbaands-internet kan bringe til samfundet.

Jeg synes, du kører i ring. Du skriver om tiltag, der vil koste
milliarder af kroner at gennemføre, men du siger intet om, hvordan
det skal finansieres.

Hvis du vil tages bare en lille smule seriøst, må du opstille det
store regnestykke om, hvordan
1) indholdet skal finansieres,
2) ISPerne skal finansiere infrastrukturen,
3) kunstnerne sikres deres honorar,
4) produktion og fremføring skal foregå og finansieres), og
5) hvordan personalet skal finansieres.

Jeg gider ikke rigtig spilde mere tid på diskussionen uden dette,
for indtil du dokumenterer det modsatte, vil jeg kalde det umuligt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : *Xray

Dato : 12-11-01 00:49

> [...]
> (og nok endnu mere har jeg lyst til at se italiensk, spansk, fransk,
> syd-amerikansk, afrikansk osv fodbold kampe on-demand).

Jeg vil ha' gratis øl, fri bil, gratis husleje og fri hver anden dag
men vil max betale 900 om mdr for hele pakken.

Det må da kunne lade sig gøre ????

*Xray

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-11-01 01:02

On Mon, 12 Nov 2001 00:48:56 +0100, "*Xray"
<mrsmooth@nospam.privat.dk> wrote:

>Jeg vil ha' gratis øl, fri bil, gratis husleje og fri hver anden dag
>men vil max betale 900 om mdr for hele pakken.
>
>Det må da kunne lade sig gøre ????

Der er i hvert fald masser af interesserede, så det burde være en god
forretning.

--
- Peter Brodersen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-11-01 01:18

Mon, 12 Nov 2001 01:02:13 +0100, skrev Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk>:

>Der er i hvert fald masser af interesserede, så det burde være en god
>forretning.

Jeg bliver nødt til at have privatchauffør, har ikke kørekort og
får det aldrig.

Til gengæld vil jeg gerne give DKK 700,- (incl. moms) om måneden.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-11-01 01:37

> har ikke kørekort og
> får det aldrig.

Du skal bare tro på det så skal det nok lykkes før eller siden

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-11-01 01:38

On Mon, 12 Nov 2001 01:37:14 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Du skal bare tro på det så skal det nok lykkes før eller siden

.... og når det ikke gør, så ved vi jo godt, at det er TDC's skyld, da
deres monopol også blander sig i informationsstrømmen på de
almindelige motorveje.

(fut dk.snak.vrøvl)

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas H.

Dato : 12-11-01 16:43

Til Chartbax

hvorfor flytter du ikke til sverige, der kan du få en 10 Mbit/s adgang til
internttet for næsten ingen penge. Det må da kunne dække dine behov, hvis
ikke kunne du anskaffe dig en pc til og en ekstra linie. Så har du 2 x 10
Mbit/s det må da forfanden da være nok !!!

Thomas H.

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 12-11-01 17:04

"Thomas H." <condor-9@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
du
> 2 x 10 Mbit/s det må da forfanden da være nok !!!

Problemet er jo at staklen har for meget båndbredde... og det kan jeg
hurtigt komme med en løsning på!

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Charbax

Dato : 13-11-01 02:05

Forestil dig en ny maade for internet-udbyderne at tjene penge paa
ADSL. Glem flat-rate modellen.

ADSL-forbindelsen oprettes for ca. 1000kroner eller 2000kr som kunden
betaler for routeren og stik i vaeggen. Den ADSL forbindelse kan kun
bruges til en Video-on-demand terminal i form af dvd-afspiller-agtige
set-top-box under fjernsynet.

MEd de 500 kroner der bliver betalt om maaneden faar kunden lov til at
downloade 20 gygabytes af data med alt den baandbredde der skal bruges
op til 2mbit/s, det kommer an paa hvaffor en kvalitet VOD-udbuddet er
i eller hvaffor en kvalitet brugeren vil noejes med.

20 gygabytes svarer til ca. 50 timers 1mbit/s video-on-demand, paa en
maanede. HVis dette ikke er nok betaler kunden 20 kroner for hver
ekstra times VOD-streaming (400mbytes/20kr = 20mb/1kr = 1mb/0,05kr
(man tager i betragtning at VOD-udbyderen kan tjene paa at en del folk
nok ikke kan naa at se hele 50 timers VOD paa en maanede, kommer an
paa hvor stor udvalget af VODen er).

Hvis ikke saadan en model kan lade sig goere saa forklar mig lige
hvoffor. Vil brugerne ikke betale? Kan TDC ikke udbyde 1mbit/s til
flere hundrede brugere paa een gang? (man regner nok med at det ikke
er alle som vil se video paa samme tid, hvis der paa primetime tider
er for mange som vil have noget video i forhold til hvor mange mbit/s
TDCs server kan levere, gaar brugerne ind i en koe hvor de skal vente
til at der er ledigt baandbredde, brugerne kan bydde i en auktion om
at faa baandbredde i travle tider f.eks. hvis de vil have lov til at
se en fodbold kamp live, men at TDC kun har afsat 300mbit/s til
raadighed til eventet, saa kan brugerne bydde paa garanti om at faa
500kbit/s, 1mbit/s eller 1,5mbit/s ved eventet, eller vente til efter
live-eventet med at faa set den fodbold kamp on-demand, eller
highlights af den.

Og hvis brugerne ved at de gerne vil se en film loerdag aften kl.20
for der kommer hele familien hjem og de vil nok gerne se en film, saa
kan de bestille filmen dagen foer eller loerdag morgen saadan at
set-top-boxen paa den tidspunkt vil have downloadet filmen paa dens
harddisk forud for loerdag aften kl.20.

OG den set-top-box bestaar af dvd-afspiller-agtig hardware som kan
decomprimere mpeg-4 og ligesom en DVD-player outputte det paa
fjernsynet. Den skal vaerre udstyrret med CD-combo drive, som kan
braende CD, afspille CD og afspille DVD. Saadan set-top-boxes bliver
der fremvist en masse af i de her dage paa Comdex i Las Vegas (f.eks.
xbox). Smaa koreanske firmaer kan ellers saettes til at producere
saadan en set-top-box billigt og med kort varsel. Saadan en box skal
brugeren ogsaa betale for, dvs. ca. 2000-4000kr eller prisen for en
DVD-afspiller/satellit-decoder.

> Du skal bare tro på det så skal det nok lykkes før eller siden

Ja... hvis der ikke snart sker noget lovligt, saa er det nok kun synd
for kunstnerne og de selskaber som gerne har lyst til at tjene penge
paa det der digital distribution af kunsten, at de skal vente endnu
laengere paa at der sker noget. OG at wannabe lovligt VOD-forbrugerne
som mig ogsaa bliver noed til at vente videre til 2003, 2004, 2005...
og at vi skal blive ved med at noejes med at downloade ulovlige
dvd-kopier hollywood-filmene maaneder foer at de kommer i danske
biografer med vores fede flat-rate ADSL-forbindelser..

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-11-01 08:42

> Hvis ikke saadan en model kan lade sig goere saa forklar mig lige
> hvoffor.

Administrativt mareridt. Jeg blev tabt halvvejs igennem forklaringen

> gaar brugerne ind i en koe hvor de skal vente
> til at der er ledigt baandbredde, brugerne kan bydde i en auktion om
> at faa baandbredde i travle tider

Hvorfor I alverden skulle folk acceptere det?

Fra : *Xray

Dato : 13-11-01 10:35

"Charbax" <charbax@space.com> skrev i en meddelelse

<SNIP en storstilet plan uden hold i virkeligheden>

Kunne det være Basse Bergqvist der gemmer sig bag nicket Charbax???

*Xray

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-11-01 10:39

"*Xray" <mrsmooth@nospam.privat.dk> writes:

><SNIP en storstilet plan uden hold i virkeligheden>

Mjah... egentlig mangler der "kun" to ting:

- samtidighedsfaktoren går fløjten, og
- kunderne skal betale en større formue til rettighedshaverne.

Det er til gengæld også ret alvorlige mangler i planen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jens Petersen

Dato : 13-11-01 19:52

On 13 Nov 2001 09:39:19 GMT, Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk>
wrote:

>Mjah... egentlig mangler der "kun" to ting:
>
> - samtidighedsfaktoren går fløjten, og

Det er kun et spørgsmål om at vi ændrer kalenderen så vi ikke
allesammen har fredag aften samtidig, det kan også løse problemerne i
supermarkedet med de lange køer ved kassen

--
Jens

Anybody that thinks I'm strange should meet you.

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 13-11-01 11:52

> Jeg er selv ADSL-brugere (2mbit/512kbit) hos CyberCity, og jeg er
> stadig meget frustreret over den maade at der ikke findtes noget
> lovligt jeg kan bruge den forbindelse fuld ud til.

Så nedgrader da for <beep> din linie og lad os andre slippe for at høre dit
stadigt gentagne vrøvl. Som andre allerede har påpeget - at fordi dit udstyr
er i stand til at udføre noget betyder det vel ikke du skal have muligheden
for at udnytte det? Skal vi til at sende alle tv-udsendelser i både PAL og
NTSC fordi at dit fjernsyn tilfældigvis kan vise begge formater?

Hold kæft hvor er jeg bare træt af at læse dine indlæg med stort set samme
tekst (og stadig intet nyt indhold). Vil du have Video-on-demand - så lav et
firma og tilbyd det selv istedet for at forvente at andre skal komme med et
sådant tilbud.

Og et killfilter hjælper desværre ikke da dine indlæg er så tilpas
irriterende at de afføder en mængde af svar.

Fut. Dk.snak.irriterende.vrøvl

/Steen

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 13-11-01 14:23

On Tue, 13 Nov 2001 11:51:54 +0100, "Steen Holm Pedersen"
<shp@works_at_dsias.dk> wrote:

>Og et killfilter hjælper desværre ikke da dine indlæg er så tilpas
>irriterende at de afføder en mængde af svar.

Jo, du skal bare filtrere på tråden, hvilket jeg starter med nu, da
den ikke har relevans for mig.

Poul Erik

--
==__o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: pe.lindaa@aof.dk

Fra : Charbax

Dato : 19-11-01 06:33

> Vil du have Video-on-demand - så lav et
> firma og tilbyd det selv istedet for at forvente at andre skal komme med et
> sådant tilbud.

ok, kan du forudse hvad der kommer til at ske naar den perfekte
peer-to-peer netvaerk saettes igang, at nogen har udviklet den
ultimative dog enkle peer-to-peer system. At alle med en forbindelse
til nettet kan kobles paa den kaempe ekplosivt voksende netvaerk
uafhaengig af den etableret DNS-system.. Hvor folk ligesaa snart de
kobler sig paa netvaerket kan faa adgang til hvad som helst data og
ikke kan spores eller stoppes fra at bruge netvaerket paa anden hvis
end at totalt-forbyde adgangen til internettet?

Hvad forudser du sker hvis jeg imorgen spreder min ny peer-to-peer
klient hvor soegningerne og opkoblingerne sker uafhaengigt af den
etablerede centraliseret DNS-teknologi og maaske endda
uafhaengiggoeres fra den etablerede IP teknologi?? (taenk endnu
laengere frem), til en tid hvor folk kan danne elektronisk netvaerk
udenom TDC's traditionnelle nedgravede kabler. Altsaa detr kunne vaere
radio, radio-FWA, satellit eller hvad fanden man ellers kan forestille
sig kan flytte bits fra den ene sted til en anden.. HVor den eneste
maade man kunne forhindre den ukontrollerede kommunikation var ved at
forhindre alt kontakt mellem mennesker.

Se f.eks. noget med Svend Åge Madsen, han skrev sikkert allerede om
det her for 30 aar siden!

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-11-01 11:48

Charbax wrote:

>Se f.eks. noget med Svend Åge Madsen, han skrev sikkert allerede om
>det her for 30 aar siden!

Ja, helt sikkert.

--
"...personality goes a long way."

http://chran.dyndns.dk - Nu med misbrug!

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 22-11-01 14:46

Charbax> ok, kan du forudse hvad der kommer til at ske naar den perfekte
Charbax> peer-to-peer netvaerk saettes igang, at nogen har udviklet den
Charbax> ultimative dog enkle peer-to-peer system. At alle med en forbindelse
Charbax> til nettet kan kobles paa den kaempe ekplosivt voksende netvaerk
Charbax> uafhaengig af den etableret DNS-system.. Hvor folk ligesaa snart de
Charbax> kobler sig paa netvaerket kan faa adgang til hvad som helst data og
Charbax> ikke kan spores eller stoppes fra at bruge netvaerket paa anden hvis
Charbax> end at totalt-forbyde adgangen til internettet?

Som fx http://freenetproject.org/

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>