Tim Burton's "Apes"
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 10-11-01 00:05

Jeg elsker intelligent sci-fi, så Burton's "Apes" skal ses igen.

Dejlig sarkastisk er den osse, og for mig virkede slutningen helt
fint........generelt har folk vist ikke helt forstået hvad det handlede om,
lød det til i diverse "anmeldelser" af filmen......man ville gerne gøre
filmen til en genindspilning af den originale "Apes", men det er filmen jo
li'som ikke.

Thomas

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 10-11-01 00:33

Hey

Thomas Mouritsen wrote:
> Jeg elsker intelligent sci-fi, så Burton's "Apes" skal ses igen.

Uhmm okay.... intelligent HVORDAN?....

Jeg vil MEGET gerne høre hvad du mener der er så intelligent i den.....

Just for the record, betragter jeg Terminator filmene, A.I. og til dels
også The Matrix ( historien ) som intelligent sci-fi.....

Det eneste positive i PotA for mig var slutningen..... alt det
andet var simpelthen så forudsigeligt, ubegrundet, og generelt dårligt
fundet på..... Abekaraktererne er fuldstændigt uden dybde, undtaget
lige nogle meget få tilfælde......

> [...]
> ville gerne gøre filmen til en genindspilning af den originale
> "Apes", men det er filmen jo li'som ikke.

Nej det har du ret i, den første var god.........

Og jeg mener nu altså at han har bummet sig NOGET så grusomt, ved at
flytte replikken "Get your dirty paws of me, you damn dirty human" over
til en abe, og modificere den tilsvarende...... Det sender
selvfølgelig signalet om at det ikke er en genindspildning af den
første, men det virker modsat på mig, det virker som et akavet forsøg
på at lægge sig op af den første.......

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk
http://www.qcom.dk/2a/film - min filmsamling.....

Fra : Ingrid Kristensen

Dato : 10-11-01 10:54

"Ulrik Jensen" <ulrik@qcom.dk> wrote in message

> Just for the record, betragter jeg Terminator filmene, A.I. og til dels
> også The Matrix ( historien ) som intelligent sci-fi.....
Helt enig med hensyn til Terminatorfilmene og the Matrix. AI glæder jeg mig til
at se.
I øvrigt er det svært at leve op til den oprindelige, hvad jeg da heller ikke
synes, at Tim Burtons Apes gør.
Ikris

--
Posted from 213.237.104.171.adsl.by.worldonline.dk [213.237.104.171]

Fra : Jesper Winding

Dato : 10-11-01 08:12

Jeg syntes i det hele taget bare at det er en dårlig film - ingen spænding -
totalt forudsigelig - med ret dårligt skuespil - og den slutning er nok
noget af det mest tåbelige jeg har hørt om (Lille spoiler - kravler rundt i
et vrag, men hey lad os prøve at starte motoren!!!) helt ærligt fandt jeg
sku ikke for mange kroner intelligent sci/fi her....

--
-=JESPER=-
http://jespersunivers.dk

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 10-11-01 10:04

Skuespillet var godt ! Filmen var intelligent, sarkastisk, morsom,
underholdende, spændende og i det hele taget temmelig interessant.

Fotograferingen var overordentligt flot ! Set designet fremragende, DTS
lyden sparkede numse, DVD'en er spækket med extras !

Det er sgu synd at nogle folk har glemt begrebet "underholdning", og ikke
længere er villig, til at en film ta'r én med på en tur.

Ser I for meget tv2 ? Er jeres smagssanser blevet bedøvet efter for meget
kiggeri på den kanal.

Thomas :-/

Fra : Jesper Winding

Dato : 10-11-01 10:18

Har faktisk ikke set en film på tv siden jeg fik DVD - og hvis du syntes
skuespillet var godt i abernes planet burde du fand'me se at få hovedet ud
af røven og se nogle gode film - du kunne jo prøve at checke
http://www.thedigitalbits.com/articles/top100dvd.html for nogle ideer til
kvali film inden du finder på undskyldninger får at andre ikke kan
underholdes af en på alle måder urimelig dårlig film til så mange penge...

Give us a fuckin' break...
--
-=JESPER=-
http://jespersunivers.dk

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 10-11-01 10:55

"Jesper Winding" <jesperw@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kvali film inden du finder på undskyldninger får at andre ikke kan
> underholdes af en på alle måder urimelig dårlig film til så mange penge...

Ja gider du ?

Der er tendens til, at jo dyrere en film har været, jo flere nørder, vil
sidde og rakke den ned, for alle de penge har den bestemt ikke været værd.
"Nææh...filmen interesserer vi os ikke så meget for, så hellere sidde og se
om vi kan finde fejl i CGI'en....thi hi *fnis* "

Gu' vil jeg da ej sidde og finde idéer på Digitalbits. Det er ikke ligefrem
ordet "filmsmag" jeg tænker på, når jeg ser anmeldelser på den side.

Thomas

Fra : Jesper Winding

Dato : 10-11-01 11:07

> Ja gider du ?

Nej.

> [...]
se
> om vi kan finde fejl i CGI'en....thi hi *fnis* "

thi hi *fnis* ?!? - ja det er sku intelligent - pointen var vel nærmere at
man måske burde have fundet på et bedre script til pengene i stedet for at
hælde ALLE pengene i CGI'en - som bevares er vældig flot - men det holder jo
ikke en fanget når man skal side og kringe hver gang skuespillerne lukker
munden op og historien er så tåbelig at man ikke kan lade være med at
grine...

> Gu' vil jeg da ej sidde og finde idéer på Digitalbits. Det er ikke
ligefrem
> ordet "filmsmag" jeg tænker på, når jeg ser anmeldelser på den side.

Nej - vi har vel styr på at din yndlingsfilm har et handlingsforløb som
battlefield earth!

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 10-11-01 11:12

> Nej - vi har vel styr på at din yndlingsfilm har et handlingsforløb som
> battlefield earth!

Den har jeg ikke set. Det er en af dine egne favoritter ?

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 10-11-01 11:20

> [...]

> ikke en fanget når man skal side og kringe hver gang skuespillerne lukker
> munden op og historien er så tåbelig at man ikke kan lade være med at

Men efter du havde set Jolly Roger, havde du det vel fint alligevel ?

Fra : NN

Dato : 10-11-01 10:26

> Skuespillet var godt ! Filmen var intelligent, sarkastisk, morsom,
> underholdende, spændende og i det hele taget temmelig interessant.

Så hedder det "Jeg syntes". Du skriver det som om, at sådan er det bare, for
det har du bestemt

> Fotograferingen var overordentligt flot ! Set designet fremragende, DTS
> lyden sparkede numse, DVD'en er spækket med extras !

Det er fair nok, det syntes jeg bare ikke er nok til at redde filmen

> Det er sgu synd at nogle folk har glemt begrebet "underholdning", og ikke
> længere er villig, til at en film ta'r én med på en tur.

Det er vist ikke det, det her handler om?

> Ser I for meget tv2 ? Er jeres smagssanser blevet bedøvet efter for meget
> kiggeri på den kanal.
>
> Thomas :-/

Nøøh jeg ser næsten ikke alm. tv, bortset fra "Kammerater i krig" der er jeg
helt solgt. Den sendes i øvrigt på DR2.
Måske kunne du også vende den om, og sige "er det mig der er galt på den"
eftersom de fleste ikke bryder sig om filmen. Det er selfølgelig heller ikke
rigtigt at sige, for hvis du syntes den er god, så er det jo for dit
vedkommende fint, smag er heldigvis ikke ens, og er svært at diskutere. Men
det gør altså ikke os andre til dumme TV2 seere.

Mvh Martin Sjøstrand

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 10-11-01 10:48

"NN" <ec-odense@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vist ikke det, det her handler om?

Det er i høj grad, det, det handler om.

> Nøøh jeg ser næsten ikke alm. tv, bortset fra "Kammerater i krig" der er
jeg
> helt solgt. Den sendes i øvrigt på DR2.

Band Of Brothers er det bedste der er sket for TV i et godt stykke tid.

Thomas

Fra : Stefan Holm

Dato : 10-11-01 11:46

"NN" <ec-odense@pc.dk> writes:

> Så hedder det "Jeg syntes".

Det ville da være fjollet. Alle hér skriver deres personlige mening, så
der er ikke noget at være i tvivl om.

--
"Lemon curry?"

Fra : NN

Dato : 10-11-01 12:37

> Det ville da være fjollet. Alle hér skriver deres personlige mening, så
> der er ikke noget at være i tvivl om.

Ja selfølgelig, det er bare i Thomas`s tilfælde. Han får det til at lyde som
om, at hans mening er den der gælder her, og det bør vi da forstå, ellers er
vi jo TV2 seende køer.

Mvh Martin Sjøstrand

Fra : aGeS

Dato : 10-11-01 11:40

Jeg vil til dels gi' Thomas ret: Jeg læser indimellem med i denne newsgroup
og har til tider indtryk af, at nogle herinde lidt har glemt den
uforpligtigende underholdning. Man kan ikke forvente at alle film bidrager
med store tanker, moralske dilemmaer, socialrealisme og lignende... Nogle
film har faktisk bare til opgave at underholde den "brede pøbel".
Det samme gør sig gældende med bøger, men de forpligtiger lidt mere, da de
færreste kan læse en 2-300 siders bog på 1½ time. Der er skrevet umådeligt
mange bøger om meget lidt, men de bliver læst alligevel af nogle. Det
fordrer oftest også et højere niveau af koncentration at læse en bog, end
det gør at se en film... Jeg tror også det er derfor at vi har så mange
"eksperter" indenfor film herinde, da man kan nå at se nok 2-4 film på den
tid det tager at tygge en bog igennem.
Nu vi er ved bogeksemplet - I ville da næppe heller sammenligne en Ed McBain
fortælling med James Joyce's "The Ulysses" ? På samme måde skal man heller
ikke sammenligne en Hollywood sci-fi film med nogle af de store
filmværker...

Jeg syntes det er fedt at Thomas står frem og viser sin begejstring for
filmen, da han tydeligvis er blevet underholdt på en, for ham, fed måde. Det
der forplumrer diskussionen lidt er så, at Thomas forsøger at hoppe med på
den filmkloge vogn og skriver: "Skuespillet var godt ! Filmen var
intelligent, sarkastisk, morsom" for det han for mig at se virkelig mener,
er det efterfølgende: [Filmen var] "underholdende, spændende og i det hele
taget temmelig interessant."

Mht. filmen vil jeg da også indrømme, at jeg blev underholdt godt (næsten)
hele vejen igennem. Slutningen var ret tåbelig - jeg tænker her på de sidste
omkring 2 min., men resten var god underholdning.

Mit budskab er samlet set, at der skal være plads til alles filmsmag, men
prøv at tage tingene for det de er og ikke for andet - sammenlign ikke æbler
med pærer.

Just my 2 cents....

- aGeS

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 10-11-01 12:33

"aGeS" <ages@agesfxp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det efterfølgende: [Filmen var] "underholdende, spændende og i det hele
[...]
> Mit budskab er samlet set, at der skal være plads til alles filmsmag, men
> prøv at tage tingene for det de er og ikke for andet - sammenlign ikke
æbler
> med pærer.

Jeg er enig med dig her. Problemet i mine øjne er at Thomas når han kan lide
en film som andre/flertallet er kritiske over for, så går han udfra at de
ikke har forstået filmen. Det har vi efterhånden læst en del gange fra hans
side, o ghan gør det igen denne gang. Han nedgører de folk der ikke er enige
med ham, og han fremstiller sin egen mening som om det er den endegyldige
sandhed baseret på hårde facts. Hvis han startede sine indlæg mere
diplomatisk, kunne vi få en langt bedre diskussion ud af emnet, men måden
han gør det på opfordre kun til at sende det direkte modsatte retur, hvilket
ikke er fordrede for en god debat.

Joakim

Fra : aGeS

Dato : 10-11-01 13:35

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> wrote in message
> [...]

> diplomatisk, kunne vi få en langt bedre diskussion ud af emnet, men måden
> han gør det på opfordre kun til at sende det direkte modsatte retur,

I stedet for at løbe med, ville det så ikke hæve niveauet i gruppen, hvis I
istedet løftede tråden tilbage til det væsentlige ? Jeg ser ikke helt
formålet med at skændes om det filmene giver de enkelte.. ? Syntes det er
fint at folk anmelder film og kritiserer film, men det er lidt formålsløst
at kritisere hinandens oplevelse af filmene, er det ikke?

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 10-11-01 14:15

aGeS wrote:

[snip]
> [...]
> alle film bidrager med store tanker, moralske dilemmaer,
> socialrealisme og lignende... Nogle film har faktisk bare til opgave
[snap]

Ja, underholdning er det primære mål med de fleste film. Men dette
betyder da ikke at filmkunsten skal glemmes i forsøget? Mange "ikke-
film-buffs" vil da også kunne se filmen og blive underholdt, jeg har
det bare personligt sådan, at hvis skuespillet er så dårligt at jeg
ikke kan lade være med at sidde og blive irriteret over det hvert 2.
minut, så er filmen simpelthen ikke underholdende.... Der skal i hvert
fald en MEGET karismatisk/indvolverende histore til, og det har PotA
IKKE. Men det er selvfølgelig bare min mening......

[snip]
> [...]
> Ulysses" ? På samme måde skal man heller ikke sammenligne en
> Hollywood sci-fi film med nogle af de store filmværker...

Dette vil jeg godt sætte mig STÆRKT op imod. Jeg vil give dig ret i at
man ikke skal sammenligne en Hollywood sci-fi film med et stort
filmværk, men det er præcis det Thomas gør når han går ind og kalder
den "intelligent". Med hensyn til at det kun tager 1,5 time at se en
film igennem, så har du til dels ret, men nu er det jeg godt vil stille
mig på bagbenene.....

Bøger : Forfatteren udtrykker sig v.h.a. sin skrive/fortællestil,
bogens historie/budskab, personernes karakteristika/tankegang/følelser,
selv tegnsætningen og sideopsætningen kan forfatteren bruge til at
sende et budskab til læseren.

Film : Instruktøren har alle de ovenstående værktøjer, med undtagelse
lige af tegnsætningen, som han alligevel kan fremstille lydmæssigt, ved
at få skuespillerne til at tale på en vigtig måde. Men en instruktør
har altså 2 dimensioner mere at arbejde i, end netop forfatteren, han
er i stand til at videregive sit budskab ved hjælp af den visuelle
stil, hastighed, klipning, og det samme med lydsiden, han kan vælge
baggrunds/tillægsmusik der sætter os i et bestemt humør.

Alene af denne grund vil jeg mene at man for at få det hele med skal se
en film mindst 5 gange. Dette kræver at man finder filmen
underholdende, for at man GIDER at gøre det.... I hvert fald i mit
tilfælde... Bøger skal selvfølgelig ligeledes læses et par gange for
at få det hele med, men jeg vil nu mene at en film indeholder langt
flere detaljer....

[snip]
> Jeg syntes det er fedt at Thomas står frem og viser sin begejstring
> for filmen, da han tydeligvis er blevet underholdt på en, for ham,
> fed måde.
[snap]

Helt klart, det er for fedt at han kan nyde den film, hvor imod jeg
ikke vil kunne få ret megt positivt ud af den.....

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 10-11-01 12:44

> [...]
> filmen til en genindspilning af den originale "Apes", men det er filmen jo

Kan du lige uddybe hvorfor du synes den her film er god:
Er det fordi Tim Burton er på din liste over instruktører som kun laver gode
film sammen med Ridley Scott og John Carpenter? Eller er det fordi Mark
Wahlberg er på din liste over skuespillere der kun er med i gode film ? (
var det ikke James Woods der var på den da vi snakkede Scary Movie 2?)

Jeg tror generelt at du ikke helt har forstået at din filmsmag ikke deles af
alle andre og at når du kan lide en film som andre ikke kan, så er det ikke
nødvendigvis fordi de ikke har forstået den, eller fordi det går får hurtigt
for dem. Eller fordi de normalt kun ser film på tv2. Du kunne være med til
at starte nogle fine debatter, hvis du lod vær med at nedgøre alle dem der
ikke er enige med dig fra starten af.

Joakim

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 10-11-01 14:30

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev i en meddelelse

> Kan du lige uddybe hvorfor du synes den her film er god:

Fordi jeg synes den er interessant. Tim Burton har en uovertruffen visuel
stil, jeg er ret vild med. Filmen underholdte mig, og fangede mig.

> [...]
> at starte nogle fine debatter, hvis du lod vær med at nedgøre alle dem der

Point taken. Hvis jeg var for ivrig i min....ahem,
hmm....øhh......nedgørelse af dem som jeg formodede ikke ville kunne li'
filmen, så er der ihvertfald hermed en undskyldning fra mig.

I'm just an emotionel guy, regarding these things

Thomas

Fra : Tenzel Kim

Dato : 11-11-01 10:35

> Point taken. Hvis jeg var for ivrig i min....ahem,
> hmm....øhh......nedgørelse af dem som jeg formodede ikke ville kunne li'
> filmen, så er der ihvertfald hermed en undskyldning fra mig.

Hmm, vil det sige at du også ville kunne finde på at nedgøre Tim Burton selv
da han absolut ikke var tilfreds med det endelige resultat og har udtalt om
filmselskabet at "de får hvad de betaler for" efter mere eller mindre at
være blevet revet ud af klipperummet for at tage til Japan for at promovere
filmen allerede inden den var færdigklippet.

Tenz.

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 11-11-01 11:12

"Tenzel Kim" <tenz@worldonline.nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
promovere
> filmen allerede inden den var færdigklippet.

En URL til det interview, du her snakker om, vil jeg gerne læse. På
kommentarsportet til filmen, lyder han vældig begejstret.

Thomas

Fra : Tenzel Kim

Dato : 12-11-01 00:56

> En URL til det interview, du her snakker om, vil jeg gerne læse. På
> kommentarsportet til filmen, lyder han vældig begejstret.

Ked af det men det kan jeg ikke give da udtalelsen kommer fra en
Fox-medarbejder der personligt havde snakket med Burton.

Tenz.

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 12-11-01 01:10

Tenzel Kim <tenz@worldonline.nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4fEH7.4348$Gt.505870@news000.worldonline.dk...

> Ked af det men det kan jeg ikke give da udtalelsen kommer fra en
> Fox-medarbejder der personligt havde snakket med Burton.

Hvor har du så læst det henne ? En bladtitel måske ?

Fra : Tenzel Kim

Dato : 12-11-01 01:57

> Hvor har du så læst det henne ? En bladtitel måske ?

Ehh, nej. Jeg burde måske nok have nævnt at jeg havde snakket med
Fox-medarbejderen. Grunden til at han havde snakket med Burton var at der
var nogle farveproblemer i nogle af scenerne i løbet af filmen og han ville
vide hvad Burton mente de skulle gøre ved det. Det var i denne forbindelse
at Burton udtalte at han egentlig var ligeglad og mente at selskabet fik
hvad de havde betalt for når han skulle færdiggøre filmen på så kort tid.
Ifølge Fox-medarbejderen skulle Burton absolut ikke ha lydt som en mand der
havde den store kærlighed til overs for det endelige resultat.

Tenz.