Rensning af grus
Fra : Thomas Olsen

Dato : 09-11-01 16:50

Hej.

Jeg skal have startet mit akvarium op i løbet af
weekenden, men lige et hurtigt ???
Hvordan renser jeg nemmest de 3 poser grus ??

Thomas.

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 09-11-01 16:59

Det er nemmest at skylle gruset igennem i en stor balje i mindre postioner
indtil vandet er klar og lige slutte af med at skolde det så skulle det være
tip top.

Mvh Tina

Fra : Thomas Olsen

Dato : 09-11-01 17:17

Hej Tina / andre.

> [...]
> indtil vandet er klar og lige slutte af med at skolde det så skulle det

Ok, men så lige til mine endnu dummere ?
Hvorledes skyller jeg det igennem, i med en ½ pose grus, også vand oveni
,ryste, ryste og ryste også hælde vandet fra ???
Skal grusset gennem en si, eller hvordan sikrer jeg mig at det kun er
vandet
der bliver skiftet.

Det lyder som et dumt ?. men jeg kan da lige se mig sidde på badeværelses-
gulvet med spand og grus, og derefter skal igang med at samle stenene op
enkeltvis
fordi jeg ikke er helt sikker på hvordan det gøres nemmest.

bær over med mig, det er snart jul.......

Thomas.

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 09-11-01 17:32

Du roder i baljen med hænderne så længe der kommer partikler i vandet
fortsætter du med et nyt hold vand osv indtil vandet er helt klart.

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-11-01 17:36

"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> wrote in message news:9sgudg$5q9$1@eising.k-net.dk...

> og lige slutte af med at skolde det

Hvorfor det?

MVH
Jan

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 09-11-01 17:42

For din egen skyld, så er chancen for dine fisk bliver syge mindre du slår
div. bakterier ihjel.

Mvh Tina

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-11-01 19:22

"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> wrote in message news:9sh0un$80e$1@eising.k-net.dk...
> For din egen skyld, så er chancen for dine fisk bliver syge mindre du slår
> div. bakterier ihjel.

Og hvad skulle det nu lige være for nogle bakterier der er på spil her? Miltbrand?

Undskyld ironien - men den umådelige trang til sterilisering er IMHO totalt ubegrundet.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 09-11-01 18:47

Jan Boegh skrev i meddelelsen ...
>"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> wrote in message

>Hvorfor det?
>
>MVH
>Jan

For at dræbe snegle/æg ?

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-11-01 19:20

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message news:8DUG7.1184$Gt.62591@news000.worldonline.dk...

> For at dræbe snegle/æg ?

I poser med grus???
Havde det været et gammelt bundlag der skulle renses, så kunne der være noget om snakken men i dette tilfælde....

mvh
Jan

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 09-11-01 19:24

Efter man en gang har mistet alle sine fisk fordi man ikke har skoldet nyt
grus, så gør man det!!!

Fra : J@N

Dato : 09-11-01 19:51

"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> skrev i en meddelelse
> Efter man en gang har mistet alle sine fisk fordi man ikke har skoldet nyt
> grus, så gør man det!!!

Nu er det jo ikke sikkert fiskene er døde fordi gruset ikke er blevet
skoldet. At rense grus er noget af det mest kedelige ved at være akvarist og
for mit vedkommende prøver jeg altid at slippe så over det som muligt, så
derfor: Fat en stor balje eller spand, kom grus i, ikke for meget af gangen,
rør med hånden eller brug en trægrydeske, hæld vandet fra, gentag processen
2-3 gange. Vandet behøver ikke at være helt klart, når det hældes fra, kun
hvis det skal bruges i et allerede kørende akvarie. Kogning er ikke
nødvendigt, måske til opdrætsakvarier.

God fornøjelse

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 09-11-01 20:12

Jeg koger ikke gruset men skolder det bare til sidst, det er detsuden en god
måde at udryde snegle på men selvfølgelig ikke i nyindkøbt grus der er jo
ikke snegle i.

Der er mange måder at ordne grus på men at skylde det igennem og skolde det
bagefter har aldrig skabt problemer.

Mvh Tina

Fra : Dennis Lerche

Dato : 10-11-01 00:31

> [...]
> ikke snegle i.
>
> Der er mange måder at ordne grus på men at skylde det igennem og skolde

Modsat har jeg heller ikke været udsat for, at det har skabt problemer bare
at skylle det i koldt vand.
Jeg har også snakket med min fiskepu... om det på et tidspunkt, og han kunne
heller ikke se nogen grund til at skodle det.
Jeg er blevet så doven, at når jeg skylder nyt grus, så kan det da godt være
at vandet stadig er lidt beskidt, men det er da ikke noget filteret ikke kan
orden i løbet af et par dage. Jeg tror nu heller ikke at fiskene vil tage
skade af at der er lidt "støv" i akvariet.

Du nævnte at du havde mistet et hold fisk, ved at du ikke havde skoldet
gruset engang. Kunne det ikke tænkes at der evt. var en anden årsag til
dødsfaldene bl.a. fiskene, som bl.a. for højt nitrit niveau som der oftest
kan forkomme i nystartede akvarier ???

Dennis

Fra : ole larsen

Dato : 09-11-01 22:37

Kære Tina
Du siger::
>Efter man en gang har mistet alle sine fisk fordi man ikke har skoldet nyt
>grus, så gør man det!!!

Hvor fra ved du, at det var fordi du ikke skoldede ?

>Mvh Tina

Ole

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 09-11-01 22:19

> [...]
> indtil vandet er klar og lige slutte af med at skolde det så skulle det

Hej.
Undlad at skolde gruset, for det indeholder en pæn samling med mikrober som
er nødvendige, for at akvariet kan komme op at køre uden at man skal til at
tilsætte en masse underlige ting......
Hvis gruset bliver skoldet, så kan akvariet ikke tages ibrug af sine nye
beboere før om mange uger....
Hilsen Ditte