Snegle ??
Fra : Finn Jensen

Dato : 09-11-01 15:44

Hejsa,

Jeg har vist set et sted at man kunne lægge sine nyindkøbte planter i en
opløsning som så ville slå snegle og snegle æg ihjel men jeg kan ikke huske
hvor jeg har set det henne eller finde indlægget . Jeg mener at det vist
var alun???

Kan nogen huske hvad der er man skal bruge og hvilken opløsning og hvorlænge
de skal ligge??.

Det er SÅ p...... træls at komme hjem med nyindkøbte planter og så er de
fulde af snegleæg!.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-11-01 17:38

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message news:DZRG7.1105$Gt.42017@news000.worldonline.dk...

> [...]
> hvor jeg har set det henne eller finde indlægget . Jeg mener at det vist

Google er din ven:
http://groups.google.com/groups?as_q=alun&as_ugroup=dk.fritid.dyr.akvarium&hl=da

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-11-01 21:43

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en
> [...]
hvorlænge
> de skal ligge??.
>
> Det er SÅ p...... træls at komme hjem med nyindkøbte planter og så er de

ja, det du skal bruge hedder Alun.

Du skal bruge 1 liter vand, en top theske fuld alun.
Planterne lægges i badet i 5 minutter, og skylles derefter grundigt.

Carsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 09-11-01 22:19

> [...]
hvorlænge
> de skal ligge??.
>
> Det er SÅ p...... træls at komme hjem med nyindkøbte planter og så er de

Hej Finn.
Hvis du husker at skylde og rense dine planter godt i rendende vand før du
putter dem ned i akvariet, så slipper du sneglene - uden at skulle til at
bruge midler som planterne ikke har så godt af, for ikke at snakke om at
dine fisk da slet ikke ville kunne tåle at der hænger lidt rester af dette
stoffet tilbage i planterne, når de kommer i tanken.... Jeg fik først snegle
da jeg var så dum at smide mine nyindkøbte planter i tanken, fordi jeg ikke
havde tid til at ordne rensningen af dem den samme dag som jeg havde købt
dem.
Hilsen Ditte

Fra : Kasper Lyngbye

Dato : 10-11-01 09:17

Nu kan det være at jeg spørger dumt men hvorfor er det så vigtigt ikke at
have snegle?? det må da være med til at rengøre glas & planter m.m.?

Kasper L

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 10-11-01 09:35

Der er vel nogle der er mere sarte end andre, hjeg har da også snegle
i mit akvarie (det ene ud af 3) og de tøffer rundt over det hele og
gnasker i sig, jeg er faktisk ret glad for dem, og jeg har faktisk kun
fjernet får af de helt store når de når op på en 30-40 stykker i alt,
men du ser jo ikke dem alle på en gang, jeg tror hvis jeg virkelig
tager mig sammen og sidder og leder efter dem så kan jeg vel
umiddelbart lige finde 15 styks eller lign. Ikke noget der skræmmer
mig, de er jo ikke skadelige, så lad dem dog blive.

Lad naturen gå sin gang og så kører dit akvarie som regel også bedst

Jesper B

Fra : John Arild Graff

Dato : 10-11-01 09:25

Hei !

Hva slags fisk kan man putte i akvariet som spiser snegler ?

John Arild

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 10-11-01 10:48

"John Arild Graff" <graff@online.no> skrev i en meddelelse
> Hei !
>
> Hva slags fisk kan man putte i akvariet som spiser snegler ?
>
> Pragtsmerlinger, musebotia og kuglefisk er alle velegnede.

Torben

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-11-01 14:22

> Hva slags fisk kan man putte i akvariet som spiser snegler ?
>

> John Arild

Nøglehulsciklider gør også.

mvh

Martin Sørensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-11-01 10:20

"Kasper Lyngbye" <kasper-lyngbye@postman.dk> wrote in message news:bk5H7.2697$Gt.130791@news000.worldonline.dk...

> Nu kan det være at jeg spørger dumt men hvorfor er det så vigtigt ikke at
> have snegle?? det må da være med til at rengøre glas & planter m.m.?

Det forstår jeg heller ikke. Jeg vil gå så langt som til at 'pode' et akvarium hvis ikke der er snegle i forvejen. De hører IMHO
ligesom til.

mvh
Jan

Fra : Ludo

Dato : 10-11-01 15:57

Er i bange for snegle fordi de er slimmede?
Man får kun problemer med snegle hvis man fodere for kraftigt!!!!!!!

Erfaringen har talt

On Fri, 9 Nov 2001 15:44:12 +0100, "Finn Jensen"

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 10-11-01 20:52

"Ludo" <Hors76@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Erfaringen har talt
>
> Nogle gange kan det altså være ganske nødvendigt med en kraftig fodring.
F.eks. hvis du skal opfede dine discusunger så de når maksimal størrelse.
Derved kan det være vanskeligt at undgå et overvæld af snegle og så er det
dælen dulme dejligt at kunne få nogle fisk eller midler til at
reducere/udrydde bestanden.
Noget helt andet er, at snegle kan lave huller i tyndblade planter, hvilket
ikke altid er så kønt....
Så selv om snegle kan være o.k. kan de altså også være en pestilens.

Torben