(u)brækbare ballader?
Fra : nikolaj borg

Dato : 09-11-01 12:59

Nu vil jeg hoppe med i køen af folk, som har en holdning til den nye Michael
Jackson plade. Efter al den snak, der har været for og imod pladen har jeg
lyttet den igennem og har et par kommentarer. Jeg vil så vidt muligt undgå
at tage stilling til Jackson som fænomen.

Starten af pladen er rigtigt lækker. De først 2-3 numre svinger glimrende;
groove for alle pengene. Men herefter går det IMØ galt. Balladerne bliver
fundet frem. Der er åbenbart en tendens i USA til, at RnB helst skal være
nede på bolle-niveau det meste af tiden. Jeg må hellere indskyde, at RnB i
det hele taget ikke er "min" genre, men jeg synes, at den hurtige, kreative
del af genren er ganske fornuftig. De første par numre på Invincible falder
til dels indenfor denne kategori.

Men, men, men. Det fjerde nummer - og _især_ det femte - ødelægger virkelig
det positive førstehåndsindtryk. Der er noget decideret kvalmende over
Jacksons RnB-ballader, særligt numre som Heaven can Wait og Speechless. Det
bliver vitterligt ikke bedre med gospel- og børnekor på en række numre.

Bevares, jeg er ikke et øjeblik i tvivl om mandens talenter. Han er en
glimrende sanger, og produktionen er glimrende, eller skulle man sige
klinisk og fejlfri? Jeg mangler noget sjæl i de stille numre; ballader må
IMØ helst ikke være for arrangerede/tænkte.

Personligt finder jeg, at det er up-tempo numrene, der fungerer bedst. Disse
passer også væsentligt bedre til Jacksons stramme, tighte, anale produktion.
Desværre ødelægges de af, at man skal forbi en række ballader for at komme
til det næste nummer. Måske ville det være en ide at udgive en EP med
uptempo-numrene?
--
mvh Nikolaj (nSiPkAoMl@jborg.dk)
Q: Why are Americans being targeted by anthrax?

Fra : GREGERS HANSEN

Dato : 09-11-01 14:34

Du er ikke den eneste, som bedst kan lide up-tempo sangene fra Invincible.
Jeg må indrømme, at jeg har lidt den modsatte mening og bedst kan lide de
stille sange. Men hver sin smag for genre og heldigvis for det! Men man kan
så sige, at der på Invincible er noget for enhver smag! Men jeg må indrømme,
at jeg også synes rigtig godt om up-tempo sangene på Invincible, de er bare
færdigproduceret!

Hilsen

Gregers Hansen
www.mjparadise.com

Fra : Troels Lund Laursen

Dato : 09-11-01 15:29

> [...]
produktion.
> Desværre ødelægges de af, at man skal forbi en række ballader for at komme

Skrev du "anale produktion"?!?!?!?
Hvad mener du med det?

/Troels

Fra : nikolaj borg

Dato : 09-11-01 21:25

"Troels Lund Laursen" <lundlaursen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Skrev du "anale produktion"?!?!?!?

Jeps :)

> Hvad mener du med det?

"Pertentlig" er vel lige så dækkende. Underligt nok findes denne anvendelse
af ordet ikke i fremmedordbogen, men jeg er ret sikker på, at anvendelsen
stammer fra psykologiens verden.

/Nikolaj

Fra : Mikster

Dato : 16-11-01 20:06

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse

> "Pertentlig" er vel lige så dækkende. Underligt nok findes denne
anvendelse
> af ordet ikke i fremmedordbogen, men jeg er ret sikker på, at anvendelsen
> stammer fra psykologiens verden.

Min psykologmor siger at det er ganske rigtigt!! Det er en teori som vist
nok oprindelig har noget at gøre med at tyskere er så "ordnung-ordnung"
fordi de i ganske høj grad er blevet hæmmet i deres "toiletdrift". Ganske
interessant!?!?

VH MIKKEL

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-11-01 18:17

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk>
> Starten af pladen er rigtigt lækker. De først 2-3 numre svinger glimrende;
> groove for alle pengene.

Jeg er ikke så glad for 2+3, men nr. 1, 6 og 9 holder i hvert fald.
Og med "holder" mener jeg, at de vil holde mange år frem

> [...]
> bliver vitterligt ikke bedre med gospel- og børnekor på en række numre.

Delvist enig, men bestemt ikke helt: Jeg er rigtig glad for Heaven Can
Wait og Break of Dawn, mens Butterflies (mellemtempo) er kedelig
og Speechless og især The Lost Children direkte klamme. You Are
My Life er under middel, mens Don't Walk Away er noget bedre.
Og så er der Cry, som er god, men tekstmæssigt lidt flad. Desuden
Whatever Happens (som vel også er en ballade), som er rigtig god.

Gospelkor har jeg principielt ikke noget imod, men det kan da
misbruges.

> Bevares, jeg er ikke et øjeblik i tvivl om mandens talenter. Han er en
> glimrende sanger,

Ja, og det hører man da især på f.eks. Break of Dawn, som du ikke
kan lide.

> Personligt finder jeg, at det er up-tempo numrene, der fungerer bedst.

Sådan set enig, når man kigger på helheden.

> Jacksons anale produktion.

Her må jeg også melde pas.

Ellers en god anmeldelse med fokus - og tydeligvis skrevet efter at
have givet pladen lidt tid, hvilket jeg tror er fornuftigt i dette tilfælde.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ingrid Kristensen

Dato : 10-11-01 11:08

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> wrote in message

Der er noget decideret kvalmende over
> Jacksons RnB-ballader, særligt numre som Heaven can Wait og Speechless. Det
> bliver vitterligt ikke bedre med gospel- og børnekor på en række numre.

Det er denne rolle Michael Jackson tager på sig som verden frelser, der får det
til at vende sig i mig. Ellers er der da tale om god, velfunderet og
velfungerende pop. Men jeg kunne altså godt undvære englevingerne.
Ikris

--
Posted from 213.237.104.171.adsl.by.worldonline.dk [213.237.104.171]

Fra : Flemming

Dato : 10-11-01 22:59

On Fri, 9 Nov 2001 12:59:25 +0100 "nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk>
wrote in dk.kultur.musik:

> Jeg mangler noget sjæl i de stille numre; ballader må IMØ helst ikke være for
> arrangerede/tænkte.

Ligesom Gregers kan jeg bedst lide balladerne, og jeg er især helt vild med
numrene "Break of dawn", "Speechless", "Whatever happens", "The lost
children" og "Don't walk away".

> Personligt finder jeg, at det er up-tempo numrene, der fungerer bedst.

Selv om jeg bedst kan lide de stille numre på albummet er up-tempo nummerne
også ok især "2000Wats", "Threatened" og "You rock my world", og jeg glæder
mig meget til at se en video til "Threatened"

BTW det eneste nummer på albummet som jeg ikke kan lide er "Butterflies".

--
+ Flemming S. Nielsen <culture@post3.tele.dk> +
+ Visit Flemming's STARBOY UNIVERSE at <http://starboy-universe.dht.dk> +