Blandede netværk mac og win
Fra : sara

Dato : 09-11-01 12:29

Hej alle
Er der nogen der har erfaringer med blandede netværk ? Jeg tænker på at købe
mac - igen - men er det besværligt at få til at fungere på et win netværk?
(Jeg er arkitekt og synes jeg arbejder bedst på mac)
mvh
Sara Asmussen

Fra : wulff

Dato : 09-11-01 12:52

On Fri, 9 Nov 2001 12:29:03 +0100, "sara" <sara_asmussen@wanadoo.dk>
wrote:

>Er der nogen der har erfaringer med blandede netværk ? Jeg tænker på at købe
>mac - igen - men er det besværligt at få til at fungere på et win netværk?
Hvis du har en WindowsNT server stående (det eneste jeg har erfaring
med), skal du blot installere 'services for mac' (noget i den stil).
Så fungerer fil- og printer-deling ganske fornuftigt.

mvh,
morten

Fra : Stuffy

Dato : 09-11-01 12:53

> Er der nogen der har erfaringer med blandede netværk ?

Det kommer an på hvad du skal bruge den til.

Hvis du blot skal på nettet er der ingen problemer.
Hvis du skal anvende den til at dele arkiver med andre Windows computere
skal der installeres noget software.
Alternativt kan I jo finde andre mådet at dele arkiver på end traditionel
arkivdeling.

Hilsen Jimmy

Fra : Lars Erhardsen

Dato : 09-11-01 19:43

> Er der nogen der har erfaringer med blandede netværk ? Jeg tænker på at
købe
> mac - igen - men er det besværligt at få til at fungere på et win netværk?

Mac og PC kan sagtens køre sammen uden problemer, hvis man fx bruger en NT
Server og de dertilhørende Mac Services (som Morten Wulff skriver), men det
virker på mig som en dyr løsning, hvis man ikke allerede har investeret i
softwaren. Derimod findes der et lille(?) program, der hedder PC MacLan, som
gi'r pc'er adgang til mac-netværk (og omvendt). Det virker temmelig godt.
Jeg kender desværre ikke lige url'en til deres hjemmeside.

/Lars

Fra : wulff

Dato : 10-11-01 15:10

>Derimod findes der et lille(?) program, der hedder PC MacLan, som
>gi'r pc'er adgang til mac-netværk (og omvendt). Det virker temmelig godt.
>Jeg kender desværre ikke lige url'en til deres hjemmeside.
Google to the rescue!

http://www.miramar.com/products/index.html

Jeg har desværre ikke haft tid til at lege med det...

/wulff

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-11-01 08:48

sara wrote:

> Er der nogen der har erfaringer med blandede netværk ? Jeg tænker på
> at købe mac - igen - men er det besværligt at få til at fungere på et
> win netværk?

Hvilket system regner du med at køre på Mac'en? Hvis du kører med Mac OS
X version 10.1 (nyeste) er der slet ingen problemer, da den kobler på et
Windows netværk automatisk (v.h.a. indbygget Samba).

Det betyder at du blot sætter netværkskablet i maskinen, og så har du
adgang til fildelning mellem Windows, Mac og Unix maskiner på netværket.

Se mere på: <URL: http://www.apple.com/dk/macosx/whatyoucando>

Michael Rasmussen