Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Oldschool --> Newschool
Fra : j o e y

Dato : 08-11-01 23:10

Hey Ng.

Jeg er nok af den gamle skole hvad angår foto. jeg har ikke rigtig
experimenteret med billeder på computeren... ENDNU ! Jeg kan sagtens styre
en computer, men er ikke helt inde i hvad der hot and what's not hvad angår
digital fotos!
(jeg vil lige understrege, at jeg IKKE søger efter et digi. cam.)

Derfor så må I hjælpe mig:

Jeg har en lækker Epson Photo printer (850) som med det rette papir er
fantastisk! Jeg har Photoshop 5.5, et Nikon F65 m. Nikkor 85 f/1.8 -- MEN
ingen scanner !

Hvilken scanner ville I anbefale ? Det skal selvfølgelig være en flatbed,
men hvad angår mærke, opløsning og bit er jeg lidt lost !
Jeg har ikke vildt mange penge til projektet - Så lad nu være med at sige
"at denne her super Scan-XT 6000 er for vild, og den koster kun 30000,- !"
(bare et exempel)

Har I andre gode råd eller tips til projektet, er I meget velkommen til at
poste dem

TAK, joey

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 08-11-01 23:35

"j o e y" <blackjoey83@hotmailREMOVE.com> wrote in

> Derfor så må I hjælpe mig:

Opklarende spørgsmål:

*Hvor mange penge har du at bruge?
*Hvilket medie vil du scanne fra? (Negativ/dias eller papirbilleder)

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Soren Pedersen

Dato : 09-11-01 09:26

> Opklarende spørgsmål:
>
> *Hvor mange penge har du at bruge?
> *Hvilket medie vil du scanne fra? (Negativ/dias eller papirbilleder)

Og i mine øjne det vigtigste: Hvad skal output bruges til ???

Mvh
/Søren

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 09-11-01 09:39

"Soren Pedersen" <smp@privat.dk> wrote in

> Og i mine øjne det vigtigste: Hvad skal output bruges til ???

Jeps! Jeg gik ud fra at billederne skulle printes fordi Joey nævner en
Epson 850 printer, men det er selvfølgelig ikke sikkert..

--
Hilsen
Kenneth

Fra : L@rs

Dato : 09-11-01 09:55

"j o e y" <blackjoey83@hotmailREMOVE.com> wrote in message
> Hey Ng.
>

> Derfor så må I hjælpe mig:
> Hvilken scanner ville I anbefale ? Det skal selvfølgelig være en flatbed,
> men hvad angår mærke, opløsning og bit er jeg lidt lost !
-----------------

Hej Joye

Jeg tror seriøst du skal overveje at kikke på en dias-skanner.

Se evt. http://www.halftone.co.uk/tech/filmscan/

http://www.moose395.net/digital/scanners.html

http://www.photo.net/photo/slide-scanners.html

http://www.silverfast.dk/ ( virkeligt god software/plugin til Photoshop)

Mvh

Lars

Fra : j o e y

Dato : 09-11-01 17:23

Hey, Tak for alle besvarelserne! Jeg det er rigtigt jeg har ikke rigtig
bestemt hvor mange penge jeg vil bruge på det endnu... Eller hvad det skal
bruges til !!

MEN som udgangspunkt skal det bare være en lille billig sag ! Jeg vil stadig
fremkalde og kopiere mine film i labarorie, så det med scanneren kunne bare
være sjovt at lege med.... Fx, at sende vennerne feriebilleder over mailen -
eller måske lave effekter på billedet ( her kommer printningen ind i
billedet)

Grunden til at jeg ikke skrev mit buget først var, at jeg i virkeligheden
ikke viste hvad man kan få for hvor meget !

Men lad os som udgangspunkt sige 1000,- gerne brugt !! Hvad kan jeg få for
det.. HUSK at det nødvendigvis behøver at være super professionelt, bare
lidt for sjov her i starten....

joey

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-11-01 18:29

j o e y wrote:

> Men lad os som udgangspunkt sige 1000,- gerne brugt !! Hvad kan
> jeg få for det.. HUSK at det nødvendigvis behøver at være super
> professionelt, bare lidt for sjov her i starten....

Pas nu på med at være alt for sparsommelig, de billige scannere er ikke
bevendt til ret meget, og en gammel brugt/slidt scanner er tillige meget langsom.

Det vigtigste mål for scannerens kvalitet er dens D-max.(D står for
density), et veleksponeret og korrekt fremkaldt negativ/dias har et
density omfang fra 0.0 til lidt over 4.0, og man skal op i den lidt
dyrere ende scannere, førend de kan opløse detajer der er mørkere end D
3.0, de billige scannere går som regel kun op til D 2.5 - 2.7.

Det indebærer at de billige scannere tolker alt der er mørkere end D 2.7
som sort, og det er ikke anvendligt til noget som helst, og for at gøre
ondt værre, så er de billige scannere heller ikke særligt gode til
detaljer i højlyset, det medfører at scanningerne kommer til at ligne
dårlige kopier, der er lavet på fotopapir, der er en 2 - 3 graditioner
for hård.

Når man læser på div. scanners tekniske data, og ikke kan finde
oplysninger om dens D-max., så kan man rogligt gå ud fra, at D-max. er
så dårlig/lav, at den bevist er udeladt.

En helt anden snak er så, at det kræver en del erfaring at scanne, og
det er jo lidt ærgeligt, at bruge meget tid på at lære en scanners
software at kende, for så at ende op med at konstatere, at den ikke er
go' nok, og så skal man næsten starte forfra med ny scanner software.

Til fotoamatør brug, vil jeg nok anbefale en flatbedscanner med
dias-låg, med den kan man refleks scanne papirbilleder op til A4, og
alle størrelser dias og negativer.

En god dedikeret negativ/dias scanner i tilsvarende kvalitet, er ganske
vist lidt billigere, men den kan kun scanne 24x36 mm negativer og dias.

Fra : j o e y

Dato : 09-11-01 19:35

hej Niels

ja, det er jo sådanne ting man skal være opmærksom på, når man som første
gangs køber af scanner kaster sig ud i kaoset

Men tak for hjælpen !! Jeg har fundet en Epson Perfection 1250 Photo med
plads til 35mm negativer og dias og med en Dmax på 3.0 ! opløsning: optisk
1200x2400 og 48bit..(dog er bit reduceret til 24 i output !!) Men til
gengæld koster den kun 1185,- her
http://www.itbutikken.dk/default.asp?varenr=c20643145
men Epson har også lavet en storebror med endnu større Dmax (3.2),
opløsning: 1600x3200, bit 48 out ! Men den koster desværre næsten det
dobbelte : 2099,- (på samme side)

Men jeg synes da at man får en del for pengene øverst !

joey

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 10-11-01 11:46

"j o e y" <blackjoey83@hotmailREMOVE.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> plads til 35mm negativer og dias og med en Dmax på 3.0 ! opløsning: optisk
> 1200x2400 og 48bit..(dog er bit reduceret til 24 i output !!) Men til

Hej joey

Du kan måske godt få 48 bit output. Der findes et scanner program, der
hedder Vuescan. ( www.hamrick.com ). Det er efterhånden kommet til at
understøtte en lang række flatbedscannere foruden de mange filmscannere, det
oprindelig er skrevet til.

Ed Hamrick er en ren tryllekunstner, når det drejer sig om at få tilgang til
det scannerne rummer - i de fleste tilfælde kan programmet hente den fulde
bitdybde. Og han skriver, at Vuescan nu understøttere alle Epson undtagen
1250U.

Du kan prøve programmet gratis. Det er fuldt funktionsdygtigt, men
billederne får et grimt vandmærke (et stormasket gitter over hele
billefladen). Filen skal bare pakkes ud, så er man køreklar. Og duer det
ikke, eller gider man ikke have det, sletter man bare kataloget Vuescan.
Nemmere kan det ikke være.

Programmet koster USD 40, som kan betales med VISA over nettet. Så kommer
der et brugernummer pr. email, og med det fjernes vandmærket. Herefter kan
man frit hente opgraderinger på hjemmesiden til evig tid (eller så længe
programmet udvikles). Den politik har været en kæmpe succes.

Nye scannere understøttes hurtigt - programmet er efterhånden så udbredt, at
jeg tror, at Ed har adgang til de nye scannere, før de kommer på markedet.

Det tager tid at lære programmet. Det er ikke alt for intuitivt. Men når man
så får en ny og måske bedre scanner, så kender man allerede et stykke første
klasses software. Og så for 350 kr.

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : L@rs

Dato : 09-11-01 10:17

> [...]
> (bare et exempel)
>
> Har I andre gode råd eller tips til projektet, er I meget velkommen til at

Jeg glemte dette link http://www.jmthomsen.com/scannerguide.asp

Lars