Tekststørrelse med CSS
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-11-01 21:46

Hejsa!

Så fik jeg en 19"-skærm - dejligt

www.simlock.dk bruger jeg CSS til at bestemme bl.a. tekststørrelse.
Jeg har brugt px som enhed, altså pixels. På min nye skærm står det
meget småt. På nogle websider står teksten med større bogstaver i
forhold - jeg vil tro det er fordi de ikke angiver størrelse i pixels.

Hvad har jeg af alternativer til px? Lige nu kan jeg heller ikke gøre
teksten større eller mindre ved at bruge Vis -> Tekststørrelse (i IE).

PS! Jeg har valgt "store skrifttyper" under egenskaber for skærmen.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nokia, Ericsson, Siemens, Panasonic med flere...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-11-01 22:38

Thu, 08 Nov 2001 21:46:25 +0100, skrev Lasse Hedegaard
<laxxe@nospam.dk>:

> På min nye skærm står det
>meget småt. På nogle websider står teksten med større bogstaver i
>forhold - jeg vil tro det er fordi de ikke angiver størrelse i pixels.

Ja, det gør det i høje opløsninger.

>Hvad har jeg af alternativer til px? Lige nu kan jeg heller ikke gøre
>teksten større eller mindre ved at bruge Vis -> Tekststørrelse (i IE).

Brug em istedet for, den kam du også ændre størrelsen på med Vis
osv.

1 em svarer til normal tekststørrelse og man kan skrive 0.8 eller
1.5 em.

Men prøv dig lidt frem med, hvad du synes er passende.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-11-01 22:40

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Ja, det gør det i høje opløsninger.

Men jeg oplever nogle hjemmesider hvor skriften er større end min,
selvom den var nogenlunde ens da jeg kørte på min gamle skærm i en
lavere opløsning.

Til information: Jeg kørte tidl. 1024x768 med "små skrifttyper", kører
nu 1600x1200 med "store skriftyper".

Det prøver jeg, tak.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : N/A

Dato : 09-11-01 20:12

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-11-01 20:12

Lasse Hedegaard says in dk.edb.internet.webdesign.html:

[Snip Prøv EM]

> Jeg prøvede, det virkede ikke så godt. Springene var MEGET store. Fra
> MEGET små (umuligt at læse) til voldsomt stort.

Prøvede du også med kommatal?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-11-01 20:55

Fri, 9 Nov 2001 20:12:23 +0100, skrev Toke Eskildsen
<darkwing@daimi.au.dk>:

>Prøvede du også med kommatal?

?

0,8em er forkert, det er 0.8em. der er det rigtige.

(Amerikanere brugere ikke komma, de bruger punktum og det er dem,
der har skrevet cssstandarden).

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-11-01 10:37

Knud Gert Ellentoft says in dk.edb.internet.webdesign.html:
> 0,8em er forkert, det er 0.8em. der er det rigtige.
>
> (Amerikanere brugere ikke komma, de bruger punktum og det er dem,
> der har skrevet cssstandarden).

En sproglig uhensigtsmæssighed fra min side. Beklager.

Hvad kan vi egentlig kalde det på dansk hvis vi vil undgå
sådanne forvekslinger? Flydende tal? Det er vist lidt for
datalog-indforstået. Ikke-heltal? Forkert betegnelse da der
godt kan anvendes heltal.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 10-11-01 15:30

Toke Eskildsen skrev:

>En sproglig uhensigtsmæssighed fra min side. Beklager.

Men jo, jeg prøvede med f.eks. 0.5 - det stod der i det indlæg du
besvarede

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-11-01 18:31

Lasse Hedegaard says in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Men jo, jeg prøvede med f.eks. 0.5 - det stod der i det indlæg du
> besvarede

Det er mig der ikke kan holde styr på indlæggene. Senil som 28-
årig. Ak ja. Jeg forstår dog stadig ikke det med de meget store
spring.

Prøv at tage et kig på

Et screenshot fra min browser er på

Linien med 0.5em er ca. halvt så lang som den med 1em. Det er
som det skal være.

Med mine browserindstillinger sker der markante skift i
skriftens udseende mellem 0.3em-0.4em, 0.7em-0.8em, 1.1em-1.2em
og 1.6em-1.7em.

Det er ikke rigtig til at kommer uden om med den ringe opløsning
vore dages skærme kører med. Samme skifte vil også ske hvis man
benytter faste størrelser som px eller pt.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 11-11-01 17:12

Toke Eskildsen skrev:

>Prøv at tage et kig på
>
>Et screenshot fra min browser er på

Det ligner også nogenlunde sådan det ser ud her.

Men jeg synes det er nogle enorme hop der kommer på www.simlock.dk nu
- prøv selv.

Jeg har også problemer med http://www.simlock.dk/entries.php - den
skriftstørrelse der bliver brugt fra indlæg to og ned er for stor!

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-11-01 21:50

Lasse Hedegaard says in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Men jeg synes det er nogle enorme hop der kommer på www.simlock.dk nu
> - prøv selv.

Mener du mellem overskriften "Velkommen til..." og brødteksten
"En simlock/simlås er en..."? Normalt er H1-overskriften også
bold, så hvis du tilføjer
font-weight: normal
til din definition af H1, vil du se at H1- og P-tekst vises med
nogenlunde lige store bogstaver.

> Jeg har også problemer med http://www.simlock.dk/entries.php - den
> skriftstørrelse der bliver brugt fra indlæg to og ned er for stor!

Err... Ja? Hvad vil du have hjælp til? At gøre den mindre på en
smart måde? Det kan du evt. gøre ved at sætte CLASS for den
omkransende TD
<TD CLASS="guestbookentries"><P>Blah blah</P></TD>
og derefter definere
TD.guestbookentries P { font-size: 0.5em; }
i din style.css
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>