Guianacara
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-11-01 20:38

Hej,

Nogen der er i besiddelse af nogle red cheek sp ?

--

På forhånd tak / Thank you
Thomas Schreiber

ts@stall.dk - stall.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-11-01 17:43

"Thomas Schreiber" <schreiber@c.dk> wrote in message news:3beade97$0$260$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Nogen der er i besiddelse af nogle red cheek sp ?

Ja, det er jeg, hvis det er Tropheops spec. 'red cheek', du mener
Vil du ha' nogle stks.?
Der bor en flok halvstore unger (F1) i Fr-havn, der godt kan undvære nogle brødre og søstre - men du må selv hente dem.

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-11-01 21:54

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> [...]
> Der bor en flok halvstore unger (F1) i Fr-havn, der godt kan undvære nogle
brødre og søstre - men du må selv hente dem.

Nu burde han nok have udtrykt sig lidt mere præcist, end han gjorde, for
"Red Cheek" kan være mange ting.

Men lige den slægt han mener kommer fra Guiana området, altså Fr. Guiana,
Surinam og Guiana.
Hører til slægten cicklider, og underslægt Geophaginae. Er formentlig
mundrugende.

Det rette sted af rette henvendelse er nok i DCS eller Nordisk Cicklide
Selskab

Carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-11-01 00:10

Når jeg skriver slægten i overskriften, antog jeg at folk ikke behøvedes at
få fortalt hvilken fisk det drejedes sig om.
Men nej. De fisk jeg omtaler har aldrig været i nærheden af afrika. Det er
sydamerikanere.

Har selv haft dem før, og vil gerne have nogle igen. Ingen syntes at have
dem dog . Det er nogen af de mest interessante
fisk jeg har haft til dato, og har planer om at få en stor flok igen.

/Thomas

Fra : J@N

Dato : 10-11-01 06:42

Hej

Det er desværre ret sjældent man ser fisk fra slægten Guianacara udbudt til
salg. Hvis det ikke lykkes dig at finde nogen og du alligevel har lyst til
jordspisere, så vil jeg anbefale dig Geophagus sp. "TAPAJOS RED CHEEK". Den
er i handelen i øjeblikket, og ud over den er fantastisk smuk, har den en
vældig interessant adfærd, begge forældre deltager mundrugningen af ægggene
og senere pasningen af ungerne. Her kan man for alvor studere, hvordan
ungerne ved den mindste fare, bliver taget i munden, modsat mange afrikanske
mundrugere, hvor ungerne første gang de er ude, straks skjuler sig i en
klippesprække.

Meget behagelig fisk - særdeles anbefalelsesværdig.

Jan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-11-01 09:26

Hvor store bliver de? Har "kun" et akvarie der måler 160*60*60
Er det stort nok tror du? Har du evt. nogle billeder eller et link?

Geoghagus / Guianacara arter har altid været en af mine store favoritter.
Har gået og funderet
over om jeg skal anskaffe mig et "rigtigt" akvarie(1500L / 250*100*60) og
så købe nogle Satanoperca Daemon. Eller måske andre større geophagus arter
Ikke nok med at "Geo'erne" er utrolig spændende og smukke. De er også ret
fredelige
deres størrelse taget i betragtning. Alt i alt en meget velegnet
akvariefisk, hvis forholdene er til det.

/Thomas

'

Fra : J@N

Dato : 10-11-01 17:10

Mine er ca. 10 cm nu og er netop begyndt at yngle, jeg vil tro at de bliver
op til 15-18 cm. Det er umuligt at se kønsforskel, de er begge lige smukke
og fredelige. De graver meget så hvis man vil have planter skal rødderne
dækkes af mindre sten.

576 liter lyder passende til 5-6 stk, bare der ikke er for mange andre store
fisk, jeg har 5 i et 400 l.

De kaldes også "Orange Head" eller bare "Tapajos" og her er et par links:

http://www.aquanet.de/privat/albering/orange-head.htm

Prøv også F. Ingemann Hansen's side med rigtig mange cichlide-billeder:

http://www.cichlider.com

eller direkte til fisken

http://www.cichlider.com/Store_cichlider/GEOPHAGUS%20SPEC.%20TABAJOS%20kopi.
jpg

Nu ved jeg ikke hvor du bor henne i landet, både Planteimporten og
Cichlidecenteret har eller har haft dem.

Jeg har unger i øjeblikket, men de er kun en uge gammel, så det er ikke
aktuelt endnu.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-11-01 19:06

Cichlider.com er en meget god side. Mystisk jeg ikke har set eller blveet
gjort opmærksom på den noget før.

Tak.

Fra : J@N

Dato : 10-11-01 19:58

Det er der en naturlig forklaring på - den ( www.cichlider.com ) kom først
nettet i går, så den er dugfrisk. Hold øje den fremover og prøv også
www.fishbase.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-11-01 20:44

fishbase virker ikkke menuen er død som en sten.

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-11-01 21:37

> fishbase virker ikkke menuen er død som en sten.

Den virker da udemærket, måske lidt langsom, men bestemt ikke død.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-11-01 21:50

Øv... tror det er fordi jeg har XP (med IE 6.0)
Billederne i menuen mangler i min browser.

Der er mange ting der ikke virker i den.

/Thomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-11-01 22:36

> Øv... tror det er fordi jeg har XP (med IE 6.0)
> Billederne i menuen mangler i min browser.
>
> Der er mange ting der ikke virker i den.

Det er ikke sådan når man absolut skal være på forkant hele tiden,
med MS kommer man ofte ud for det modsatte *s*

Carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-11-01 23:52

Man kan ikke fjerne IE i XP. Og mit XP kører så godt at jeg ikke agter at
skifte.

Fra : Tom Manczak

Dato : 14-11-01 19:33

> Man kan ikke fjerne IE i XP. Og mit XP kører så godt at jeg ikke agter
at
> skifte.

[OT] Kan man ikke nedgradere sin IE i XP? virker XP bedre end 2K da?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-11-01 10:26

"Thomas Schreiber" <schreiber@c.dk> wrote in message news:3bec61d5$0$2040$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Når jeg skriver slægten i overskriften, antog jeg at folk ikke behøvedes at
> få fortalt hvilken fisk det drejedes sig om.

Sorry - skal aldrig ske mere

Jeg havde ikke skyggen af ide om hvad sub. betød (anede
ikke at der var en slægt med det navn)- og folk skriver i
forvejen de mest besynderlige ting netop der. Hvilket understreger
at en mere præcis formulering i topic-feltet ville være en stor fordel.
Hvade du f.eks. skrevet 'Eftersøges Guinacara' havde det været let-
tere forståeligt for vi stakler, der ikke er så smarte.

mvh
Jan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-11-01 12:00

Det gør ikke noget. Tør øjnene og tag en mariekiks.

Desuden eftersøgte jeg dem ikke. Spurgte bare om der var nogen der havde
nogle.