Pro@ccess med ethernet og flere IP adresse~
Fra : Brian Ipsen

Dato : 08-11-01 20:36

Hej!

Er der nogen her, der ligger inde med en konfigurations-fil/eksempel
til en Cisco 806 ethernet/ethernet router, hvor der er mere end en
"offentlig" ip adresse ???

Hvilken type "indpakning" skal routeren egentlig kunne klare/sættes op
til for at kunne bruges til dette ?? Det er bare så jeg evt. kan finde
et alternativ til Cisco.....

/Brian

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 08-11-01 23:05

Hejsa
Hvor har du den 2. public-IP tilknyttet ?
Inderside eller yderside ?

Men typisk er den nok på indersiden, sammen med den 1. public-ip
Dvs det subnet du har extra er routet fra din ISP til din 1. IP og dermed
behøver du faktisk ikke noget på din router.
Men hvis du gerne vil kan du "smide" en IP væk til det ethernet, som en
secondary IP således:
router(config)#int e1
ip address 1.2.3.4 255.255.255.252 sec

HTH
Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Brian Ipsen

Dato : 08-11-01 23:39

On Thu, 8 Nov 2001 23:04:34 +0100, "Martin Bilgrav"
<bilgrav_NOSPAM_@image.dk> wrote:

> [...]
>behøver du faktisk ikke noget på din router.
>Men hvis du gerne vil kan du "smide" en IP væk til det ethernet, som en

Ved flere IP adresser er det typisk tilknyttet en w.x.y.z/30 adresse
på det eksterne interface - og på det interface har man så sit
a.b.c.d/29 eller a.b.c.d/28 net - som er det (sub)net, man søger hos
RIPE.
Mit problem lige nu er hvilken "indpakning" der er på det eksterne
interface... For det er vel ikke rent ethernet, men noget
atm-indpakket af en eller anden slags...

/Brian

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 09-11-01 00:12

> [...]
> interface... For det er vel ikke rent ethernet, men noget
> atm-indpakket af en eller anden slags...

Hej igen,
Som sagt, så vil din ISP route det extra net du har fået til din yderside og
dermed kender routningen godt dit netværk.
Så du skal, hvis du har noget proxy eller andet efter, bare indsætte en
routestatement til dette.
fx a.b.c.d/28 via w.x.y.z/30 (bare med IP istedet for nettene) eller du kan
sætte den op som secondary.
Mvh
Martin

Fra : Brian Ipsen

Dato : 09-11-01 13:12

"Martin Bilgrav" <bilgrav_NOSPAM_@image.dk> wrote in message

> [...]

> routestatement til dette.

> fx a.b.c.d/28 via w.x.y.z/30 (bare med IP istedet for nettene) eller du

Det er bare fordi man tidligere har hørt en del nævnt om RFC1483 etc -
derfor er

jeg usikker på, om man måske på det eksterne interface skulle lave en

pvc 0/101

encapsulation ?? ip

Hvis en eller anden ligger inde med en konfig til en 806 til Proaccess med

mere end 1 "offentlig" IP adresse vil jeg meget gerne se den....

/Brian