Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Kalibrering?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-11-01 17:02

Hejsa!

Hvordan kalibrerer jeg smartest min skærm? (ViewSonic P95f)

Den har et hav af indstillingmuligheder, hvordan får jeg den sat
bedst/smartest op?

F.eks. kan man zoome, men zoomer jeg for meget ud, og laver bredde og
højde på skærmen større, så bliver billedet ikke så pænt i kanten. Det
omvendte er vel heller ikke løsningen. Så nu har jeg sat zoom på
midten, og styret bredde og højde ind efter det.

Men hvad med alt det andet?

Tænker mest på:

Konvergens
Focus
Purity
Viewmatch Color
Moire

De andre er nemmere at have med at gøre.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nokia, Ericsson, Siemens, Panasonic med flere...

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 08-11-01 17:43

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev
> Hejsa!
>
> Hvordan kalibrerer jeg smartest min skærm? (ViewSonic P95f)
>
> Den har et hav af indstillingmuligheder, hvordan får jeg den sat
> bedst/smartest op?

Ved at trykke på knapperne indtil billedet står pænt og skarpt.
Find evt et program som "Display Mate" til at hjælpe dig med dette.

Det gælder om, at få billedkanterne til at bue mindst muligt. En lodret
streg skal altså være lodret, og en vandret skal være vandret.

Dernæst skal du sørge for at indstille konvergens sådan, at når du fx har
en 1 pixel tynd lodret hvid streg på en sort bagrund, skal den vise sig
som én (1) hvid streg og ikke tre streger, hhv. rød, grøn og blå. Det
samme gælder vandret. Også uanset hvor på skærmen du laver stregen - midt
på eller i hjørnerne.

Dernæst skal du prøve at justere farverne sådan, at hvid er hvid og sort
er sort. Farven skal være ens både i hjørnerne og i midten.

Moire kan du prøve at justere på, ved at vælge en raster-baggrund (fx
"luk computeren"). Juster indtil der ikke er underlige kulørte streger på
kryds og tværs i mønsteren, men det i stedet fremstår som det det skal
forstille: Et "skakternet" sort mønster ovenover selve billedet (hvis du
vælger "luk computeren")

Focus drejer sig om at få billedet lige skarpt i kanterne som i
hjørnerne. Du vil måske opleve, at billedet er lidt mere "uldent" i
kanterne end i midten - dette kan enten være konvergensfejl eller
manglende fokus.

Mht. Zoom-funktionen, så skal du ikke bruge den. Den er kun beregnet til,
hurtigt at justere bredde og højde så proportionerne bevares, men som
udgangspunkt vil en skærm næppe være forud-justeret perfekt i de rette
proportioner. Derfor skal du bare bredde og højde enkeltvis.

Alle disse ting kan føromtalte "Display Mate" hjælpe dig til at
indstille. Hvor du helt præcist downloader det, kan jeg desværre ikke
lige huske, men mon ikke Google kan være behjælpelig.

mvh
Peter