unix/linux uptime
Fra : Kenneth Laulund Niel~

Dato : 08-11-01 11:21

Hej

Jeg er ved at lave et script som viser unix/linux's uptime men
det script jeg har lavet kan kun bruges til linux da det bruger
/proc/uptime

function format_time($t) {
$days = ceil($t/86400); // 24*60*60
$hours = ceil(($t/3600)%24); // 60*60
$mins = ceil(($t/60)%60);

if($days)
$r = "$days ".(($days>1) ? "days":"day").", ";
$r .= "$hours hours and $mins minutes";
return $r;
}

function get_uptime() {
$u = @file("/proc/uptime");
if(!$u)
return false;

$u = explode(' ', trim($u[0]));
$res[0] = format_time($u[0]);
$res[1] = format_time($u[1]);
$res[2] = round((($u[0]-$u[1])/$u[0])*100);
return $res;
}

<?
$u = get_uptime();
echo
"It has been $u[0] since the last reboot, an overall load average
is
$u[2]%."
?>

Nogen som kan hjælpe mig på vej med hvordan jeg laver noget
lignende bare ved at bruge "uptime" kommandoen på unix/linux
systemet?

--
Kenneth
dsl25451@vip.cybercity.dk

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 08-11-01 12:51

Kenneth Laulund Nielsen wrote:

> Nogen som kan hjælpe mig på vej med hvordan jeg laver noget
> lignende bare ved at bruge "uptime" kommandoen på unix/linux
> systemet?

Prøv noget med popen('/usr/bin/uptime', 'r'). (p for pipe.)

--
Morten Bakkedal
http://www.bakkeland.dk/

Fra : Dennis Iversen

Dato : 08-11-01 13:01

> [...]

> Nogen som kan hjælpe mig på vej med hvordan jeg laver noget
> lignende bare ved at bruge "uptime" kommandoen på unix/linux

<?php

exec("uptime", $ary);
echo $ary[0];

?>

var det det du mente?

- dennis iversen

Fra : Kenneth Laulund Niel~

Dato : 09-11-01 11:24

> <?php
>
> exec("uptime", $ary);
> echo $ary[0];
>
> ?>
>
> var det det du mente?

Næsten, det jeg mente var at køre uptime også på en eller anden
måde bare tage oppetiden og så printe outputtetet i years,
weeks, days, hours, minuts

Men jeg kan ikke lige hitte ud af hvordan jeg gør det!

Meningen med at bruge uptime er at jeg kan bruge det både på BSD
boxe og på Linux boxe

--
Kenneth
dsl25451@vip.cybercity.dk

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 09-11-01 13:12

"Kenneth Laulund Nielsen" <Does@not.exist.spammer.ha.ha> skrev

> Næsten, det jeg mente var at køre uptime også på en eller anden
> måde bare tage oppetiden og så printe outputtetet i years,
> weeks, days, hours, minuts

Dette er mit output: "1:10pm up 2 days, 19:05, 0 users, load average: 0.00,
0.00, 0.00"

hvad er det du mangler?

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Kenneth Laulund Niel~

Dato : 09-11-01 15:36

> Dette er mit output: "1:10pm up 2 days, 19:05, 0 users, load
average: 0.00,
> 0.00, 0.00"
>
> hvad er det du mangler?

Så det kun viser 2 Days, 19 Hours and 5 Minuts

--
Kenneth
dsl25451@vip.cybercity.dk

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 09-11-01 15:46

"Kenneth Laulund Nielsen" <Does@not.exist.spammer.ha.ha> skrev

> Så det kun viser 2 Days, 19 Hours and 5 Minuts

ereg?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-11-01 16:45

On Fri, 09 Nov 2001 15:45:32 +0100, Kim Emax - ayianapa.dk wrote:

> "Kenneth Laulund Nielsen" <Does@not.exist.spammer.ha.ha> skrev

> ereg?
Eller awk eller sed?

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 09-11-01 16:59

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> skrev

> Eller awk eller sed?

Nu er det en PHP gruppe (og jeg kender kun til AWK og SED af navn

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-11-01 18:05

On Fri, 9 Nov 2001 15:45:32 +0100, "Kim Emax - ayianapa.dk"
<newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> wrote:

>ereg?

preg_match? :)

--