Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad betyder USM ?
Fra : Henning

Dato : 08-11-01 10:45

Jeg påtænker at købe et objektiv til mit EOS300. Canon Ef 75-300 4/5,6
(USM) III (Gray Market)

Hvad betyder USM ??

Hvad betyder III (Gray Market) ??

Fra : Mads Pedersen

Dato : 08-11-01 10:53

"Henning" <Henning-legaard@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg påtænker at købe et objektiv til mit EOS300. Canon Ef 75-300 4/5,6
> (USM) III (Gray Market)
>

> Hvad betyder USM ??

Ultrasonic Motor (tror jeg nok forkortelsen kan "oversættes" til).

Under alle omstændigheder betyder det at der sidder en ultrasonisk motor i.
Det giver en hurtigere og mere støjsvag fokusering. Bagsiden af medaljen er
et højere strømforbrug.

Jeg har selv et 75-300 4-5.6 USM III (dog uden "gray market") som jeg er
godt tilfreds med.

Mvh Mads

Fra : Langgaard

Dato : 08-11-01 22:11

Hej

Det med strømforbruget, som du siger er større med USM motor, hvor har du
det fra. Canon AF-optik uden USM er da også med motor !

Jeg er helt sikker på USM motorerne har mindre forbrug.

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : Mads Pedersen

Dato : 09-11-01 16:23

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det fra. Canon AF-optik uden USM er da også med motor !
>
> Jeg er helt sikker på USM motorerne har mindre forbrug.

Det har jeg s'mænd fra min kamerapusher.

Mvh Mads

Fra : Amund Johansen

Dato : 08-11-01 10:56

Henning wrote:

> Jeg påtænker at købe et objektiv til mit EOS300. Canon Ef 75-300 4/5,6
> (USM) III (Gray Market)
>
> Hvad betyder USM ??
>
> Hvad betyder III (Gray Market) ??

USM: UltraSonic Motor - bruker ultralyd for å flytte gruppen
i linses som fokuserer. Stille, kjapt og gjør det mulig å
fokusere manuelt uten å bytte fra AF til MF på objektivet.
Det er dette Canon kaller FTM - full time manual

III : tredje versjon av objektivet.

*Gray* Market: importert.

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 08-11-01 11:48

Amund Johansen <amunjoha@online.no> wrote in

> *Gray* Market: importert.

Parallelimporteret. Betegnelsen anvendes hyppigt i US, hvor de store
forhandlere parallelimporterer udstyr og sælger det en anelse lavere. Til
gengæld skal køberen igennem den forhandler hvor man har købt udstyret for
at få garanti-reparationer. Det er derfor en dårligt ide at købe grey
market af en forhandler i udlandet, da et world-wide garantibevis skal være
stemplet og udfyldt af en forhandler i det land hvor garantibeviset stammer
fra.

Eksempel: Obj. fra UK sælges til US forhandler der videresælger det som
grey market. Garantibeviset der medfølger obj. er UK og skal derfor
stemples og udfyldes af en UK forhandler for at gælde. Derfor skal alle
reklamationer over objektivet ske til den US forhandler hvor man køber
objektivet.

Det objektiv som du omtaler kan købes næsten lige så billigt i Tyskland som
det kan i UK og US ($210 for US version, $170 for grey market) hos www.ny-
camera.net og www.technikdirekt.de (DM 500). Lægger du told og moms +
fragt oven i US priserne så har du ikke sparet noget.

Men det er jo bare min mening..

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

Fra : Mads Pedersen

Dato : 08-11-01 13:29

"Amund Johansen" <amunjoha@online.no> skrev i en meddelelse

> USM: UltraSonic Motor - bruker ultralyd for å flytte gruppen
> i linses som fokuserer. Stille, kjapt og gjør det mulig å
> fokusere manuelt uten å bytte fra AF til MF på objektivet.

Det vil sige, at man kan dreje fokus"ringen" manuelt uden at skulle slå over
på MF?

Mvh Mads

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 08-11-01 13:30

"Mads Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote in

> "Amund Johansen" <amunjoha@online.no> skrev i en meddelelse

> Det vil sige, at man kan dreje fokus"ringen" manuelt uden at skulle slå
> over på MF?

Nej, Amund tager fejl her. Det omtalte 75-300 4.5-5.6 USM er uden Full Time
Manual focus (FTM) som det betegnes. 100-300 4.5-5.6 USM er inkl. denne
feature ligesom 28-105 3.5-4.5 USM

Fra : Amund Johansen

Dato : 08-11-01 22:52

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> [...]
> Manual focus (FTM) som det betegnes. 100-300 4.5-5.6 USM er inkl. denne

   Uff da. Men det retter oss inn på noe viktig. Hvis du kjøper
et USM-objektiv, pass på at det har mulighet for FTM - det er;
hvis jeg husker rett :), noen få som ikke har det. FTM er en like
viktig grunn som hastigheten for å kjøpe USM-objektiv.

Amund