Spagnum??
Fra : Finn Jensen

Dato : 07-11-01 21:27

Hej,

Jeg vil igang med et blødtvands akvarium og havde tænkt mig at bruge spagnum
som bundlag. Men hvilken spagnum skal jeg bruge??. Jeg skal vel da ikke bare
købe Pinstrups den bedste ?????.

Og endvidere findes der så en metode til at holde en lav ph i vandet??. Skal
det hældes kemikalier eller lign. i??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Madsen

Dato : 08-11-01 19:47

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev:

> Jeg vil igang med et blødtvands akvarium og havde tænkt mig at bruge spagnum
> som bundlag. Men hvilken spagnum skal jeg bruge??. Jeg skal vel da ikke bare
> købe Pinstrups den bedste ?????.

Nej, for guds skyld ikke, for det er der vist nok gødning i af en art.
Jeg mener det skal være det der kaldes for hundekød.
Det er kendetegnet som ret langtrevlet og det er også det man kan
få hvis man køber de her hammerdyre æsker ved ens akvariepusher
til sit spandfilter f.eks. Sådan nogle æsker kunne du evt. købe nogle
stykker af. Det er også muligt at det kan skaffes et eller andet sted
hvor man kan få større mængder til billige penge, men jeg kender
ikke et sådant sted desværre.

Fandt forresten denne side som måske kunne interessere dig :)

<http://www.aarhus-akvarieforening.dk/bldt_vand.htm>

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : ole larsen

Dato : 09-11-01 07:04

Madsen skrev i meddelelsen <3bead3da$0$240$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>...

> [...]
>stykker af. Det er også muligt at det kan skaffes et eller andet sted
>hvor man kan få større mængder til billige penge, men jeg kender

Det meste spaghnum får som næringsberiget eller ikke næringsberiget.
Det skal være den sidste.
Hvorfor det skal være såkaldt hundekød - langtrevlet - har jeg aldrig
fattet.
Det må være de kemiske/biologiske egenskaber og ikke morfologien, der
tæller.

>Fandt forresten denne side som måske kunne interessere dig :)
>
><http://www.aarhus-akvarieforening.dk/bldt_vand.htm>

Og den side er anbefalelsesværdig omend den kommer for let omkring
begrebet bufferkapacitet og betydningen heraf.

>--
>Mvh. Madsen
>Remove "who" in e-mail.

Ole

Fra : Madsen

Dato : 09-11-01 15:36

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev:

> Hvorfor det skal være såkaldt hundekød - langtrevlet - har jeg aldrig
> fattet.

Jeg kan ikke dokumentere det, men mener at have læst engang at
det de kalder hundekød skulle komme fra højmoser, eller var det
lavmoser? Det kan jeg sgu ikke huske. Det var bare noget med at
det havde en bedre evne til at gøre vandet surt, men om det så har
noget hold i virkeligheden aner jeg ikke.

> Det må være de kemiske/biologiske egenskaber og ikke morfologien, der
> tæller.

Og der skulle jo så netop være andre kemiske/biologiske egen-
skaber i det langtrevlede efter hvad jeg har læst.

Hov, nu kom jeg i tanke om hvor jeg har det fra og sidder lige
med bogen.
Muligvis er den gammeldags i nogles øjne, men det er en bog
jeg har haft meget glæde af gennem tiden. Det drejer sig om
Jens Meulengracht-Madsens "Politikens Akvariebog"

På side 42 under afsnittet Spaghnum står bla. følgende:

»Jo mere overfladisk i f.eks. en højmose spaghnum tages, desto
mere langtrævlet vil den være og desto mere velegnet som filter-
materiale eller bundlag i visse akvarietyper. Denne grove eller
langtrævlede spaghnum kaldes ofte for "hundekød" og forhandles
af enkelte planteskoler i ret store baller. Den fine spaghnum eller
tørvesmuld er uegnet som filtermateriale. Direkte farlig er selv-
følgelig fin spaghnum tilsat gødningsstoffer!
Langtrævlet spaghnum er et fremragende filtermateriale til fersk-
vand af regnskovstypen, fordi det frigør en lang række gavnlige
stoffer som har været bundet af de levende spaghnummosser.
Det drejer sig om stoffer med antibiotisk virkning over for f.eks
bakterier, svampe og alger, vitamin- og hormonforstadier, for-
skellige sporstoffer m.m.
Alt efter om der er tale om højmoseeller lavmosespaghnum, har
det en mere eller mindre pH-sænkende effekt på vandet.
Højmosespaghnum kan f.eks. sænke pH til ned omkring 4-5,
lavmosespaghnum ned til ca. 6.
I praksis er det ikke muligt at analysere hvilke stoffer der frigives
fra spaghnumen og i hvilken mængde det sker. Bortset fra pH-
værdierne må man altså "aflæse" effektern indirekte på fiskenes
adfærd og velbefindende, men der sker ikke noget ved at over-
dimensionere et eventuelt spaghnumfilter. Det eneste uhensigts-
mæssiger bivirkning man kan få af det, er at vandet farves mere
eller mindre brunt. En del af denne brunfarvning kan fjernes med
aktivt kul...
....Foruden disse kemiske og biologiske virkninger, fungerer lang-
trævlet spaghnum også lige som aktivt kul (spaghnum er jo et
forstadie til brunkul), der kan adsorbere forskellige skadelige
stoffer, ligesom det er i stand til at fjerne eller binde metalioner
ved en ionbytningsproces.«

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : ole larsen

Dato : 09-11-01 18:46

Madsen skrev i meddelelsen
<3bebe9f2$0$752$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>Jens Meulengracht-Madsens "Politikens Akvariebog"
>
>På side 42 under afsnittet Spaghnum står bla. følgende:

klip en hulens masse

>Mvh. Madsen
>Remove "who" in e-mail.

Ja, Madsen, det må du sgu undskylde, det var netop den gamle smøre, jeg var
ude efter.
Tænk dig - spaghnum skulle indeholde forstadier til hormoner og så for fisk,
og oven i købet vel
både for hanfisk og for hunfisk. Det er jo netop en af de påstande, der
beviser vrøvlet.
Spaghnum har flere gode egenskaber som eks. en beskeden ionbytterevne og en
evne
til at afgive stoffer der buffrer omkring pH 4,5 - 6,5.
Men træerne gror ikke ind i himlen - og hormonforstadierne er en af de gamle
skrøner lige som
at det skal være "hundekød". Jo mere nedbrudt mosserne er, jo mere
finttrævlet er spaghnumen.
Og det uanset om det buffrer ved 4,5 eller ved 6.

Desværre er der få, der taler om de negative egenskaber ved spaghnum - eller
rettere de negative
egenskaber der kan være ved nogle typer.
Der har været undersøgelser, der antyder, at en del af den pH sænkende
effekt skulle skyldes frigivelse
af CO2 p.gr. a. den biologiske belastning. Eller at spaghnum skulle bære
vidnesbyrd om tidligere tiders
ignorante holdning til miljøet.

I hvert fald, da B.H. der er en af landets største og mest seriøse prof.
opdrættere, fik sit DK førsteopdræt på
Hyphessobrycon amandae, havde han konstateret, at satte han spaghnum til sit
ionbyttede vand, ville
de ikke lege. Først når de blev sat i RENT ionbyttet, skete det. Jeg mener
at nestor10, men jeg er ikke sikker,
har skrevet tisvarende om rød neon og den spaghnum han har/havde.

Et sidespring: De der har set H. amandae i postevand og i blødt vand, gider
ikke tale om at postevand er
godt nok til regnskovsfisk. I postevand er de lyse som citrontetra, i
blødt - røde som postkasser og 2* så
aktive.

Ole

Fra : Madsen

Dato : 09-11-01 19:03

> [...]

> mosserne er, jo mere finttrævlet er spaghnumen.
> Og det uanset om det buffrer ved 4,5 eller ved 6.

Ok Ole. Jeg kan tydelig se at du ved mere om emnet end jeg gør og
har temmelig sikkert langt større erfaring på området end jeg nogen
sinde får. Jeg refererede blot fra en gammel støvet akvariebog som
jo ikke nødvendigvis behøver at være aktuel eller sand i dag. Jeg har
som nævnt ikke selv den store erfaring med spaghnum, da jeg hidtil
kun har koncentreret mig om akvariefisk der trives fint i hårdt vand,
så behovet har ikke været så stor her på matrikellen.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-11-01 00:59

Madsen <madsens@whomail.dk> skrev i en

> [...]
> stykker af. Det er også muligt at det kan skaffes et eller andet sted
> hvor man kan få større mængder til billige penge, men jeg kender

Der burde ikke være nogen form for gødning i langtrevlet spagnum ej
heller i
Pindstrups. Men for en sikkerhedsskyld, kig på deklartionen, der kan evt
være til sat lidt kalk,
men det er uden betydning.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-11-01 17:51

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message news:9sg7h9$gv3$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> heller i
> Pindstrups. Men for en sikkerhedsskyld, kig på deklartionen, der kan evt

Ikke hvis du køber den pindstrupspagnum, der er beregnet til surbundsbede.

mvh
Jan

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 09-11-01 10:42

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message
> [...]
bare
> købe Pinstrups den bedste ?????.
>
> Og endvidere findes der så en metode til at holde en lav ph i vandet??.

Jeg så lige at Akvarieselskabet (www.akvarieselskabet.dk) har noget spaghnum
i 10 liters poser til 35 kr, som de skriver er perfekt til discus, så det må
også kunne bruges til andre fisk :)
Det er dyrere end pindstrups, men så er man da sikker på at få noget der kan
bruges uden ubehagelige overraskelser..

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-11-01 12:47

Thomas D. Kryger <thomas@akvariet.dk> skrev i en
> [...]

> også kunne bruges til andre fisk :)
> Det er dyrere end pindstrups, men så er man da sikker på at få noget der

Hvem har dog også brug for en hel balle spaghmun, hvis man bor i
lejlighed.

Carsten

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 09-11-01 13:17

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

[snip]

> Hvem har dog også brug for en hel balle spaghmun, hvis man bor i
> lejlighed.
>
> Carsten

Lige præsis! (Jeg bor i lejlighed, hvis du ikke skulle ha' gættet det!)

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 09-11-01 13:27

"Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> skrev i en meddelelse
> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
> >
> [snip]

> Lige præsis! (Jeg bor i lejlighed, hvis du ikke skulle ha' gættet det!)

Hej,

Jeg har lige fået mail fra min fiskepusher som har spagnum til akvarier.
Priserne er:

Spagnum plader 3.stk kr. 39,00
Spagnum løs 1pakke kr. 39,00

Jeg kender dog ikke antal kilo pr. pakke men min moder er sendt afsted efter
spagnumen så i morgen ved jeg hvor meget der er

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-11-01 17:54

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message news:9sgflu$tkf$1@news.cybercity.dk...

> Hvem har dog også brug for en hel balle spaghmun, hvis man bor i
> lejlighed.

Man ku' jo holde rhododendron på altanen!

mvh
Jan