Varme i båden
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-11-01 20:31

Hej NG

Hvorledes opfører fugten sig, hvis man f.eks. en søndag har en
elektriskvarmer tændt i båden? kommer da en masse kondens/fugt? eller
hjælper det på kondens og fugt?

Det er ikke derfor jeg sætter lidt varme på båden, det er mere for min
egenskyld, når jeg er derude at lave noget her i vinter månederne... men er
det skidt vil jeg naturligvis lade være med at tænde for varmen.

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

Fra : Mogens

Dato : 07-11-01 21:30

On Wed, 7 Nov 2001 20:30:58 +0100, "Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk>
wrote:

>Hej NG
>
>Hvorledes opfører fugten sig, hvis man f.eks. en søndag har en
>elektriskvarmer tændt i båden? kommer da en masse kondens/fugt? eller
>hjælper det på kondens og fugt?

Når man forøger temperaturen så falder den relative luftfugtighed,
d.v.s. luften kan bære en større fugtmængde end når den er kold. Dette
er som udgangspunkt godt for båden, og opvarmningen vil bl.a. fjerne
evt. kondens.

Når man går den anden vej, og evt. samtidig har brugt båden en hel
dag, så er luften varm og meget fugtmættet. Slukker man varmen og
forlader båden, så kondenserer fugten og man får et fugtproblem.
Løsningen er helt enkelt at lufte båden helt ud inden den forlades, så
dannes der ingen eller kun lidt kondens når båden gradvist køles ned
til udetemperaturen.

Mogens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-11-01 21:57

Jeg formoder du mener el-varme. Vær opmærksom på at andre "brændselsmetoder"
(fx at tænde gas blusset) generer en masse fudt i forbrændingen, så når
luften er blevet kold igen er der kommet mere fugt i luften end inden du
besøgte båden. Brug kun el.

/Bjarke

Fra : Chris Lytken

Dato : 09-01-02 00:15

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> wrote in message
> [...]
> (fx at tænde gas blusset) generer en masse fudt i forbrændingen, så når
> luften er blevet kold igen er der kommet mere fugt i luften end inden du

Det er godt nok længe siden men jeg forsøger alligevel. Du har helt re
bjarke, man skal bruge el eller også en varmluftsblæser fra en rigtig
bådvarmer fra ardic eller lignende.
Når man endelig vil bruge elvarmeren kan man får en med jeramisk varmelegeme
som er næsten 100% brandsikkert, som slukker nar den vælter. Jeg har prøvet
at sætte den på fuld blus i øko indstillingen og så sat et stykke papir lige
foran den i over en halv time. Der opstod ikke ild, så den er rimelig
genial. Øko indstillingen gør også at den aldrig bruger mere endjeg tror 2
ampere så den springer ikke sikringerne på broen. det eneste der er synd er
at min fik knæs i propellens lejre efter blot en par måneder, men pyt med
det, der er jo garanti på skidttet.
Godt man opbevarer kvitteringer til det hele.

Ialt. Fuldkommen anbefalelsesværdig. Priser mellem 600 og 700 kroner, plus
minus de obligatoriske 25 eller 99 øre.

Tørre / varme sejlerhilsener

Christof Lytken

Jeg håber ikke min broformand læser dette her. Eller har han måske een
selv???

Fra : peter

Dato : 25-02-02 18:14

Hej Chris

Hvor har du fundet den?

hilsen PeterB

>Det er godt nok længe siden men jeg forsøger alligevel. Du har helt re
>bjarke, man skal bruge el eller også en varmluftsblæser fra en rigtig
>bådvarmer fra ardic eller lignende.
<snip>

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-11-01 17:17