Grums/partikler i vandet.... ?
Fra : Frank

Dato : 07-11-01 15:17

Hej,

Jeg har et 530 L med Eheim 2260 (tror jeg den hedder - stor grøn spand). I
akvariet går der ca. 15 Malawi'er i størrelser fra Demansoni til Aulonocare
(sikkert stavet forkert).

Jeg har haft akvariet i snart et år og bestanden af fisk har i samme tid
været den samme. Alligevel er der sket det at vandet er gået fra at være
krystalklart til nu at være ret fyldt med små partikler som drøner rundt og
ødelægger indtrykket.

Fiskene har det tilsyneladende godt nok - De vokser, yngler og der er aldrig
død en enste fisk.

Jeg skifter ca. 20 % vand hver 14. dag.

Når jeg tænker mig om kan det faktisk godt være kommet efter at jeg for godt
1 måned siden flyttede og rensede pumpen - Kan man har pakket den forkert
eller har I andre gode råd ?

Mvh
/Frank

Ps.: Måske skal jeg lige nævne at pumpen er fyldt op med keramikrør i
bunden, dernæst grønt plast og til sidst blåt plast filter.

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-11-01 16:25

Frank <frankwodstrup@mail.tele.dk> skrev i en

> [...]
godt
> 1 måned siden flyttede og rensede pumpen - Kan man har pakket den forkert

Som du ved er Malawi ciklider nogle rodehoveder! deres største
fornøjelse er at flytte sand fra det ene
sted til det andet. Efter hånden som tiden går, kommer der noget affald i
akvariet som er så tungt at det ikke
lader sig føre med vandstrømmen. Når cikliderne graver, bliver dette
affald/møg hvirvlet op fra bundlaget.
Samtidigt har du jo nok en masse sten i akvariet, og det skaber døde
pletter, forstået på den måde at der ikke er
ret meget strøm i vandet lige de steder, der samler skidtet sig.
Jeg tror ikke at der findes pumper der over en periode på flere år kan
holde vandet krystalklart,
når der som her formentligt er en dekoration i akvariet.

Jeg har delvist løs problemmet, ved at tage en plastflaske og skære
bunden af den. I den anden ende ved proppen,
har jeg limet et tykt stykke slange i, og inden i denne slange passer en
almindelig have slange.
Når jeg så skifter vand, suger jeg vandet ud gennem denne flaske, som jeg
placerer i bundlaget.
Pas på ikke at suge gruset/sandet med.
Jeg har også gjort den erfaring at fint sand i akvariet, er bedre end
groft grus, fordi i fint sand, kan slammet ikke lægge sig,
men fjernes med det samme.

Håber at det bragte lidt hjælp!

Carsten

Fra : Frank

Dato : 08-11-01 08:30

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg har også gjort den erfaring at fint sand i akvariet, er bedre end
> groft grus, fordi i fint sand, kan slammet ikke lægge sig,

Hej,

Har faktisk tænkt lidt i samme baner, så derfor tog jeg de fleste sten op
for 14 dage siden og støvsugede alt lort op fra bunden med en vandslange.

Men det du siger er altså at hele sandlaget trænger til at blive rusket
rundt og renset ?

Det må da give en del "forurening" - Kan fiskene være i akvariet mens jeg
gør det ?

Mvh
/Frank

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-11-01 12:06

> [...]
> rundt og renset ?
>
> Det må da give en del "forurening" - Kan fiskene være i akvariet mens jeg

Det kan de sakkens, men du skal nok gøre det over et par gange.
Men du skal indstille dig på at vandet aldrig bliver 100% krystalklart,
det er jo trods alt ikke en stime neonfisk du har gående.

Carsten