/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
CD image server
Fra : P og T


Dato : 07-11-01 12:08

Hej NG

Jeg har lavet en CD server på min e-smith server. Man lægger image af CD'en
på serveren med dd komandoen. Problemet er så at hvis der er skjulte filer
på CD'en så kommer de ikke med. Er der nogen der har en løsning på det?
Jeg har midlertidigt løst det ved at kopiere CD'fn til HD først og så ændre
fil attr. og så brænde tilbage på CD, men det er lidt trivielt i det lange
løb.

/Per



 
 
Rasmus Bøg Hansen (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 07-11-01 12:37

P og T wrote:

> Hej NG
>
> Jeg har lavet en CD server på min e-smith server. Man lægger image af
> CD'en på serveren med dd komandoen. Problemet er så at hvis der er
> skjulte filer på CD'en så kommer de ikke med. Er der nogen der har en
> løsning på det?

Øh, skjulte filer - tænker du på filer, der starter med .? De kommer
fint med, hvis du laver et image.

> Jeg har midlertidigt løst det ved at kopiere CD'fn til HD først og så
> ændre
> fil attr. og så brænde tilbage på CD, men det er lidt trivielt i det
> lange løb.

Øh, forsøger du at kopiere alle filer over eller laver du et image (en
..iso)?

Et image kan laves med:

dd if=/dev/cdrom of=/isos/cdimage.iso

Mens en kopiering af alle filer f. eks. kan foregår med cpio eller tar
- jeg plejer at bruge tar:

cd /mnt/cdrom
tar xf - . | tar xvf - -C /cdfiles

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not D:\WINNT\SETUP
--------------------------------- [ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

P og T (07-11-2001)
Kommentar
Fra : P og T


Dato : 07-11-01 13:50


> Øh, skjulte filer - tænker du på filer, der starter med .? De kommer
> fint med, hvis du laver et image.

Det er MS office CD'en til windoze. Jeg bruger Linux som server for mine
windozer og jeg bruger: "dd if=/dev/cdrom of=/isos/cdimage.iso". Det virker
også fint men de skjulte filer der er på MSoffice kommer ikke med i den ISO
fil


> Mens en kopiering af alle filer f. eks. kan foregår med cpio eller tar
> - jeg plejer at bruge tar:
>
> cd /mnt/cdrom
> tar xf - . | tar xvf - -C /cdfiles
>
Kan det deles med samba?

/Per



Anders Brander (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Anders Brander


Dato : 07-11-01 13:01

On Wed, 07 Nov 2001 13:50:07 +0100, P og T wrote:
>> Øh, skjulte filer - tænker du på filer, der starter med .? De kommer
>> fint med, hvis du laver et image.
> Det er MS office CD'en til windoze. Jeg bruger Linux som server for mine
> windozer og jeg bruger: "dd if=/dev/cdrom of=/isos/cdimage.iso". Det
> virker også fint men de skjulte filer der er på MSoffice kommer ikke med
> i den ISO fil


Det kommer 99% sikkert med på iso filer.
Spørgsmålet er nok mere en de kommer med når du mounter dit iso.

Har du prøvet at mounte isoet med 'unhide' optionen?

/Anders

P og T (07-11-2001)
Kommentar
Fra : P og T


Dato : 07-11-01 14:57


"Anders Brander >" <Anders Brander <anders@brander.dk> skrev i en meddelelse
news:3be930ff$0$261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> On Wed, 07 Nov 2001 13:50:07 +0100, P og T wrote:
> >> Øh, skjulte filer - tænker du på filer, der starter med .? De kommer
> >> fint med, hvis du laver et image.
> > Det er MS office CD'en til windoze. Jeg bruger Linux som server for mine
> > windozer og jeg bruger: "dd if=/dev/cdrom of=/isos/cdimage.iso". Det
> > virker også fint men de skjulte filer der er på MSoffice kommer ikke med
> > i den ISO fil
>
>
> Det kommer 99% sikkert med på iso filer.
> Spørgsmålet er nok mere en de kommer med når du mounter dit iso.
>
> Har du prøvet at mounte isoet med 'unhide' optionen?
>
> /Anders

Nej, men det lyder spændende! hvordan ser komando linien så ud, når den før
var:
dd if=/dev/cdrom of=/isos/cdimage.iso

/Per



Anders Brander (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Anders Brander


Dato : 07-11-01 14:33

Ak og ve! Det lykkedes mig endnu engang at svare, uden at kende trådens
begyndelse.

On Wed, 07 Nov 2001 14:56:43 +0100, P og T wrote:
>> Har du prøvet at mounte isoet med 'unhide' optionen?
> Nej, men det lyder spændende! hvordan ser komando linien så ud, når den
> før var:
> dd if=/dev/cdrom of=/isos/cdimage.iso

Jeg troede at du "loop-mountede" iso'et efter at du havde kopieret det
over på linux'en.

Jeg ved ikke hvordan e-smiths cd server dims fungerer. Bruger den ikke
bare samba?

Kommandoen burde btw være noget i retning af:
mount -o loop,unhide /sti/til/isofil.iso /mnt/cdrom

/Anders

P og T (07-11-2001)
Kommentar
Fra : P og T


Dato : 07-11-01 16:20


"Anders Brander" <anders@brander.dk> skrev i en meddelelse
news:3be946c0$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ak og ve! Det lykkedes mig endnu engang at svare, uden at kende trådens
> begyndelse.
>
> On Wed, 07 Nov 2001 14:56:43 +0100, P og T wrote:
> >> Har du prøvet at mounte isoet med 'unhide' optionen?
> > Nej, men det lyder spændende! hvordan ser komando linien så ud, når den
> > før var:
> > dd if=/dev/cdrom of=/isos/cdimage.iso
>
> Jeg troede at du "loop-mountede" iso'et efter at du havde kopieret det
> over på linux'en.

Det gør jeg også, har nok ikke udtrykt mig præcist, undskyld.

> Jeg ved ikke hvordan e-smiths cd server dims fungerer. Bruger den ikke
> bare samba?

Jo da, men selve ideen med CD server, var noget jeg fandt i en HOWTO

> Kommandoen burde btw være noget i retning af:
> mount -o loop,unhide /sti/til/isofil.iso /mnt/cdrom

Jamen det prøver jeg lige, men først skal jeg slå græs!!

/Per



N/A (07-11-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-11-01 18:36



N/A (07-11-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-11-01 18:36



N/A (07-11-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-11-01 18:36



Anders Brander (07-11-2001)
Kommentar
Fra : Anders Brander


Dato : 07-11-01 18:36

On Wed, 07 Nov 2001 19:00:42 +0100, Rasmus Bøg Hansen wrote:
> ro er ikke væsentlig med iso - isofs definerer slet ikke
> skriveoperationer, så alle forsøg på at skrive vil fejle alligevel...

Selvfølgelig, det er jo kun userspace mkisofs der kan det (duh) :)

/Anders

P og T (07-11-2001)
Kommentar
Fra : P og T


Dato : 07-11-01 23:56


"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse
news:9sbssa$en5$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk...
> Anders Brander wrote:
>
> > Hmm, skal den egentligt ikke være '-o loop,unhide,ro' - eller kan
> > man vel skrive til den?
>
> ro er ikke væsentlig med iso - isofs definerer slet ikke
> skriveoperationer, så alle forsøg på at skrive vil fejle alligevel...
>
> Rasmus
>
> PS. Er det ikke lidt overflødigt at slå græs i november - det vokser jo
> ikke mere
>
Nej ikke mere, men før. Så deetttt............

/Per



P og T (07-11-2001)
Kommentar
Fra : P og T


Dato : 07-11-01 23:55


"Anders Brander" <anders@brander.dk> skrev i en meddelelse
news:3be971be$0$2057$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> On Wed, 07 Nov 2001 17:52:00 +0100, P og T wrote:
> > Det virker! Du er et geni!
>
> :)
>
> I øvrigt en meget elegant løsning at dele cd'ere på.
>
> Hmm, skal den egentligt ikke være '-o loop,unhide,ro' - eller kan
> man vel skrive til den?
>
Det er også mounted med "ro"

/Per



Ove Lie (11-11-2001)
Kommentar
Fra : Ove Lie


Dato : 11-11-01 20:35

Anders Brander <anders@brander.dk> skrev i
meldingsnyheter:3be946c0$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ak og ve! Det lykkedes mig endnu engang at svare, uden at kende trådens
> begyndelse.
>
> On Wed, 07 Nov 2001 14:56:43 +0100, P og T wrote:
> >> Har du prøvet at mounte isoet med 'unhide' optionen?
> > Nej, men det lyder spændende! hvordan ser komando linien så ud, når den
> > før var:
> > dd if=/dev/cdrom of=/isos/cdimage.iso
>
> Jeg troede at du "loop-mountede" iso'et efter at du havde kopieret det
> over på linux'en.
>
> Jeg ved ikke hvordan e-smiths cd server dims fungerer. Bruger den ikke
> bare samba?
>
> Kommandoen burde btw være noget i retning af:
> mount -o loop,unhide /sti/til/isofil.iso /mnt/cdrom

Bruker selv ved oppkobling mot isofiler Daemontools (www.saemontools.com ?),
slik at windowswen tror at den har en cd-rom mountet, mens det i
virkeligheten bare er en isofil som leses. Benyttes med hell på flere
maskiner fra et sentralt plasert iso, for at tre barn samtidig spiller samme
spill på detaene deres (cd-rom løse pentiums)

-Ove



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste