hvorlænge mon det varer???
Fra : Malene N.

Dato : 06-11-01 23:38

Godaften
Er der nogen der har erfaring med hvor længe det mon varer at gøre sin hund
renlig?
Jeg har en hvalp, Cavalier, på 12 uger. Familien der består af 4 medlemmer
lufter jævnligt, op til 7 gange dagligt.
Jeg er helt klar over, at blærefunktion, størrelse etc. endnu ikke er fuldt
udviklet, men jeg er ikke klar over hvor længe det kan forventes at vare før
vovsen er renlig.

Vores vovse er heller ikke særlig vild med at "komme på gaden" mine barndoms
hunde elskede at gå lange ture, men nutidens hunde er måske ikke så vilde
med det?
Erfaringer modtages med kyshånd.
Malene N.

Fra : elha

Dato : 07-11-01 08:42

Det varierer fra hund til hund. Hvis I heller ikke er særlig vilde med
at lufte, kan det jo være det smitter af. Hvis hvalpen forbinder det, at
komme ud, med noget sjovt, hvor man bliver rost, samt måske får en lille
belønning, er den måske mere interesseret.
Husk: DYGTIIIIIIG.
Men alt tager tid, vores åd for flere tusinde kroner bøger, sko for
samme beløb, tapet blev gnavet, osv., inden den blev den dejlige
"rolige" hund, den er i dag.
Mvh. Elha

http://www.kandu.dk/

Fra : Bettina

Dato : 07-11-01 09:09

"elha" <elha.news@kandu.dk> wrote in message
> Men alt tager tid, vores åd for flere tusinde kroner bøger, sko for
> samme beløb, tapet blev gnavet, osv., inden den blev den dejlige
> "rolige" hund, den er i dag.

Hvor lang tid?
Hvad gør man, når man har verdens dejligste hund på 1 år, men den "lille"
defekt at hun tisser og skider indenfor når hun er alene hjemme, sådan cirka
hver eneste dag? (5-6 timer).
Jeg har prøvet alt (synes jeg).
Blevet sur, været ked af det, ladet som ingenting, gjort rent med rodalon,
brun sæbe, sprøjtet med gå-væk-hund osv osv, men intet hjælper.
Hun gør det (næsten) aldrig når vi er hjemme og i hvert fald aldrig
nogensinde når vi er i samme lokale, så fange hende i det kan jeg ikke.
Det er selvfølgelig altid samme sted og lige nu går jeg og forsøger at finde
en plan for, hvordan man kunne nægte hende adgang dertil, men det er vist
ikke praktisk muligt, hvis hun ikke skal lukkes ind i stuen i stedet - og
det skal hun ikke.
Det er ved at være en temmelig stor irritationskilde, da jeg ikke længere
kan finde på ideer til at få det stoppet.

At hun også kan finde på at gnave i et eller andet når hun er alene, er så
en anden snak. Desværre gik det udover stikkontakten til konfuret igår, og
da hun åbenbart har fået tændt/slukket den et par gange, er der kortsluttet
et eller andet i, så nu må vi også have et nyt komfur. Jeg synes godt nok
hun er ved at være et dyrt bekendskab. (men indtil videre er hun nu stadig
hver en krone værd.)

suk, sig at det går væk af sig selv det hele om bare ½ år eller noget, så
ville der være håb forude.

Bettina

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 07-11-01 16:05

"Bettina" <pruehs@mocka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
stadig
> hver en krone værd.)
>
> suk, sig at det går væk af sig selv det hele om bare ½ år eller

Der er helt sikkert håb forude , men du må nok i gang med at træne
alenehjemmetræning for noget tyder på vovsen er bange for at være
alene ...

Du begynder med at lade vovse være alene i et rum, hvor den kan se dig
men ikke komme ud i det rum du er ... ganske få sek. når vovsen ikke
piber efter de 10-20 sek . går du hen og roser ...og vovse kommer ind
til dig igen ... langsomt øges tiden vovse er alene i rummet uden at
pibe eller ødelægge noget ... når det sidder fast skal vovse så lære
at være alene uden at den kan se jer .. det gøres på sammen langsomme
måde som da den lærte at være alene i et rummet hvorfra den kunne se
jer ... det er vigtigt ikke at gå hen til døren mens vovse piber eller
skaber sig .. hele tiden gå så gradvist og langsomt frem at vovse ikke
får lejlighed til at begynde at pibe .. og så rose , rose , rose .

jeg tager som en selvfølge at hunden er motioneret og aktiveret inden
I lader den være alene hjemme og at den har lidt at hygge sig med . ..
det kan være godbidder gemt forskellige steder .. et hult kalkben der
er smurt leverpostej, smøreost eller lign. inde i simpelthen dens
måltid spredt ud over gulvet ... to betingelser for at vovse kan være
alenehjemme uden at tisse/pølle eller lave ulykker er 1) hunden er
aktiveret/motioneret stille og roligt inden den skal være alene hjemme
2) hunden er tryg ved at være alene hjemme .. prøv evt. at læse Irene
H. Jarnveds bog "helhjertet hundetræning" der er mange gode råd i ...
mvh Ami ..

Fra : Bettina

Dato : 08-11-01 09:49

> Der er helt sikkert håb forude , men du må nok i gang med at træne
> alenehjemmetræning for noget tyder på vovsen er bange for at være
> alene ...

Jeg tror "desværre" ikke det er det der er problemet. Hun kan sagtens være
alene 4-5 timer uden at have lavet noget som helst uartigt. Hun piver ikke
når vi går. Når jeg kommer hjem ligger hun på trappen og skuer ud af
vinduet, eller sover. Selvfølgelig er hun vildt glad når vi kommer hjem, men
jeg er ret sikker på hun ikke er bange for at være alene.
Jeg tror det er ren og skær kedsomhed/protest og håber derfor alderen vil
hjælpe lidt.
For første gang i ½ år tissede hun igår aftes under spisebordet mens jeg sad
næsten lige ved siden af og bandt mine sko, på vej ud med hende. Så for en
gangs skyld kunne jeg gribe hende på fersk gerning. Nu jeg tænker over det,
tror jeg også det var sidste gang hun var i løbetid, jeg fangede hende i
det...som om hun ikke er helt vågen eller tænker sig så meget om som normalt
i den periode.
Desværre tror jeg ikke skideballen forhindrer hende i at gøre det igen idag
og imorgen osv osv,
suk

> jeg tager som en selvfølge at hunden er motioneret og aktiveret inden
> I lader den være alene hjemme og at den har lidt at hygge sig med . ..

Det er klart. Vi går en vanlig morgentur (hun er absolut ikke
morgenhund..jeg skal nærmest hive hende ud af kurven). Og hun har får en
fyldt busterterning hver morgen, den er tømt når vi kommer hjem.
Der er ikke rigtig nogen steder jeg kan gemme noget for hende. Kalkbenet har
jeg prøvet, det var ikke nogen succes.

Bettina

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 08-11-01 11:15

> [...]
> jeg er ret sikker på hun ikke er bange for at være alene.
> Jeg tror det er ren og skær kedsomhed/protest og håber derfor

<> hvis det er kedsomhed er det ikke tiden/alderen der skal løse
problemet men mere aktivering, problemløsning osv.. en hund skal for
at fungere ikke være passiv mere end højest 18-24 timer i døgnet ..
dvs den skal aktiveres .. ikke bare med motion men også med
hjernearbejde, opgaver der skal løses .. den være træt i hovedet ikke
bare i benene .. udmærket måde at aktivere hunden og trætte den er
f.eks næsearbejde, indlæring af f.eks nye øvelser .. bor du på landet
så tag vovse med på bytur .. bor du i byen så tag vovse med på landtur
havde jeg nær sagt .. en legeplads er et glimrende sted også for hunde
... der er mange af redskaberne hunden også kan få glæde af .. og
skoven f.eks vrimler med ting du kan bruge som natur agilitybane ..
server vovsen måltider ved at strø maden ud over gulvet i lejligheden
... gem små portioner forskellige steder .. server maden i en
busterterning/strø det ud over græsset .. kort sagt .. glem alt om
madskål og lad hunden arbejde for føden .. det skal den jo også i
naturen ..

I Maria Hansons bog" min bedste ven" tror jeg den hedder, er der
masser af aktivererings og indlæringforslag så den er virkelig vær at
læse ... et godt råd, sørg for at din hund er træt og gennemaktiveret
inden du tager fra den .. altså løsningen er ikke at lade hunden få
den vilde motion og fræseture inden du skal ud af huset .. tvært imod
så vil hunden da være stresset når du går fra den og måske netop finde
på at lave ulykker .. men sørg for at den er psykisk træt fordi den
har brugt hovedet/ de små grå celler ... ved du at 20 min
hjernearbejde trætter hunden lisså meget som et par timers motion ...
mvh Ami ...

> Desværre tror jeg ikke skideballen forhindrer hende i at gøre det
igen idag
> og imorgen osv osv,
> suk

Jeg tror ikke det er skideballer der skal til men simpelthen bare tage
hunden ud og så blive ude med den til næste gang den har tisset ..
skideballer gavner ikke .. langt bedre er det at ignorere uønsket
adfærd og belønne ønsket adfærd .. hvis hunden virkelig tisser inde
for f.eks at få opmærksomhed .. tja så giver det at du skælder den ud
jo den ønskede effekt ..

Fra : Bettina

Dato : 09-11-01 10:40

> [...]
> den vilde motion og fræseture inden du skal ud af huset .. tvært imod
> så vil hunden da være stresset når du går fra den og måske netop finde

Det ved jeg, og gør det heller ikke.
Jeg må prøve at slå fantasien til og finde på noget der kan beskæftige
hende.

> Jeg tror ikke det er skideballer der skal til men simpelthen bare tage
> hunden ud og så blive ude med den til næste gang den har tisset ..

jo ,men jg bliver da nødt til at reagere når hun tisser mens jeg sidder lige
ved siden af. Det havde tilsyneladende ogå en lille effekt, for igår da vi
kom hjem var der helt tørt på gulvet for første gang i næsten ½ år. At det
så nok ikek har nogen længerevarende virkning er jo en anden sag, men jeg
vil da ikke bare lade som ingenting.
Og hun kom jo så ud at gå tur 2 minutter efter, det var det jeg var på vej
til da hun satte sig.

Fra : Pia

Dato : 09-11-01 11:37

> Og hun kom jo så ud at gå tur 2 minutter efter, det var det jeg var på vej
> til da hun satte sig.

Så skal man bare passe på at hun ikke lærer et nyt signal: Hvis jeg tisser
på gulvet, kommer jeg ud at gå tur!!! Max gjorde det en kort overgang, hvor
det var for koldt at have altandøren åben. Han ville ud. Han ville ind. Ud
igen. Men ikke med lukket dør! Mor skal helst stå og kigge på jeg leger
derude! Jeg arbejder hjemme og fik ikke lavet ret meget, så jeg begyndte at
ignorere ham, han var stor nok til at holde tør, hvis jeg bare sørgede for
han kom ud tit nok.

Så han stillede sig med forpoterne på trinet ved døren, og når jeg ikke
reagerede, tissede han så mens han stod der. Mens han så meget bestemt på
mig. For den slags havde han jo lært udløste et NEJ, og at man blev sat
udenfor.

De første par gange faldt jeg for den, så ignorerede jeg også det, og han
holdt op igen efter en uges tid. Ikke med at tigge om at komme ud, men at
"provokere" mig ved at tisse på gulvet.

Det er sq svært det her med hundeopdragelse...

:Pia

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-11-01 12:15

"Pia" <@> skrev i en meddelelse

> Det er sq svært det her med hundeopdragelse...

Ja man skal altså lige tænke over hvad det er man belønner og om det
falder på lige præcis det rigtige tidspunkt der er jo ikke mange
brøkdele af et sekund at løbe på ..

mvh Ami

Fra : Ann K

Dato : 07-11-01 12:14

Hejsa.
Ingen trøst herfra
Vores erfaringer ligger faktisk indenfor to yderpunkter.
Vores lab-x var renlig fra dag 1... vi var vildt imponerede (og glade)...
tænk at den kunne! Selvfølgelig skulle vi skynde os lige så snart den viste
"tegn" men vi har faktisk aldrig skulle tørre op efter den, mens den var
hvalp!
I starten havde den et lille bed som den altid brugte, men efterhånden som
den blev mere tryg ved haven, så kunne den også bruge andre steder (dog
altid kun i blomsterbede... der fik hun nemlig den største ros
Så fik vi sheltien *suk* Da hun var ½ år gammel var der ikke mange tegn på
at hun havde fattet begrebet renlighed... Sjovt nok var der ingen problemer
når hun var alene, men hvis vi var hjemme, så hed det "tissetår", hver time!
På den måde begrænsede vi indendørs-uheldene til et par stykker om dagen :)
Lige pludselig 6½ måned gammel var hun renlig - aner ikke hvordan! Hun
stoppede fra den ene dag til den anden - vi havde faktisk større problemer
med at huske, at hun var renlig, end hun selv havde og fortsatte med at gå
hver time et lille stykke tid endnu

Vores allerførste hund var en genbrugshund, vi overtog, da den var ½ år
gammel... var totalt "uopdragen" og var derfor heller ikke renlig (tissede
dog kun)... Da vi alligevel skulle have hende tjekket og vaccineret hos
dyrlægen, nævnte vi problemet... Det viste sig at det stakkels kræ havde
blærebetændelse! En gang antibiotika løste problemet

Jeg har hørt (men aner ikke om det er korrekt - har aldrig selv brugt
metoden) at man kan forsøge at binde hunde, som ikke er renlige enten om
natten eller når de er alene hjemme, fast til dres kurv... Noget med at en
hund ikke vil svine sit sovested til... det var måske også et forsøg værd?

Mvh Ann

Fra : Pia

Dato : 07-11-01 13:01

> [...]
> hund ikke vil svine sit sovested til... det var måske også et forsøg værd?

Ann, du snakker om Bettinas hund, ikke de små nye hvalpe, korrekt? :)

:Pia

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 07-11-01 13:07

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at en
> hund ikke vil svine sit sovested til... det var måske også et forsøg

Den metode synes jeg bestemt ikke om .. jeg kunne aldrig drømme om at
gå fra en hund hverken om dagen eller om natten som var bundet til
kurven .. det kunne da afstedkomme de frygteligste ulykker .. ja det
var bare min mening .. mvh Ami

Fra : Ann K

Dato : 07-11-01 13:54

Hejsa.
Jo for katten... det lykkedes mig at blande to forskellige indlæg sammen!

Og nu har jeg jo så også fået tænkt mig om (ja, ingen kommentarer! Jeg
vil nok give Ami ret... sådan en snor ville kunne give vovse store
problemer... Men man kunne måske løse det ved at gøre hundens
"alene-hjemme-område" mindre? Fx ved at lave en slags kravlegård, hvor der
er plads til kurv, legetøj, mad og vand... Bunden af kravlegården kunne så
fores med en gulvtæpperest e.lign - så ville man ikke have problemet med at
hunden lærer at tisse på aviser.... Underlaget ville jo ligne det som er i
resten af huset... Hmmm - aner det ikke... men jeg ville klart forsøge mig
med det :)
Mvh Ann

Fra : Pia

Dato : 07-11-01 15:29

mht Bettinas problem med hunden på 1 år som altid gør det - er det under
køkkenbordet? selvom der er vasket med Rodinal m.m. - kan du ikke stille
noget der, så hun ikke kan komme til? Hendes kurv? Et par sodavandskasser?

Det kunne være interessant at vide, om hun så holder op eller vælger en ny
yndlingsplet.

Når hun sådan tygger i ledninger og andet er hun nok ikke særlig glad for at
være alene hjemme, og det første problem er sikkert relateret. Hvordan man
løser det ved jeg ikke, da jeg går ud fra, hun har andre lækre ting at gnave
i.

:Pia

Fra : Pia

Dato : 07-11-01 15:32

øh, jeg mente naturligvis rodalon og ikke rodinal, som er en fremkaldevæske
til sort/hvid film...

:Pia

Fra : Bettina

Dato : 08-11-01 10:03

"Pia" <@> wrote in message
> mht Bettinas problem med hunden på 1 år som altid gør det - er det under
> køkkenbordet? selvom der er vasket med Rodinal m.m. -
ja, under vores spisebord.

kan du ikke stille
> noget der, så hun ikke kan komme til? Hendes kurv? Et par sodavandskasser?

god ide, jeg må få drukket nogen sodavand.
Som du kan se længere oppe, har jeg tit forsøgt at placere hendes kurv der,
men det har ikke hjulpet noget. Men sodavndskaser er en god ide, det er
rimelig begrænset hvor meget hun kan ødelægge dem.

> [...]
> være alene hjemme, og det første problem er sikkert relateret. Hvordan man
> løser det ved jeg ikke, da jeg går ud fra, hun har andre lækre ting at

ja selvfølgelig, men det ku da godt være jeg skulle prøvet at udvide
sortimentet noget mere. Det er dælme ikke nemt at følge alle de gode råd man
får rundt omkring. Mine trænere siger fex at man kun må lade 1 stykke
legetøj ligge fremme når man går. Jeg har glemt hvad argumentationen for det
var, men det modsiger lidt det andet ikk.
Jeg tror, som også sagt andet sted, ikke hun er bange for at være alene, jeg
tror ganske enkelt hun keder sig.
Og det med at tisse er vel nu bare blevet så meget vane at hun ikke mener
der er noget galt i det.

Bettina

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-11-01 19:47

Se i Norge ville man have hunden i bur. (Og nej jeg går ikke ind for brugen
af bur)

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann K

Dato : 07-11-01 22:11

Hejsa
Nina skrev:
>Se i Norge ville man have hunden i bur.
<>Ja, det ved jeg - men det er ikke et bur jeg taler om! Begrænset plads,
men med mulighed for at vovse kan komme lidt omkring, og også lege...
Bettina taler jo selv om, at hun har tænkt sig at forhindre hunden i at
komme ind der, hvor den tisser... Og så mener jeg da, at kravlegården vil
være en ide
(At det så også lyder som om hendes hund har alene-hjemme-problemer... Tja,
det kan måske være en forklaring og løsningsmodel... Løs disse problemer og
hunden vil (måske) ikke længere være urenlig, når den er alene Og her
vil kravlegården måske også være en ting man kan bruge... jeg mener, mange
hunde lægger sig jo i deres kurv (eller på sofaen) når de er alene - det er
et sted som repræsenterer tryghed for dem... )

>(Og nej jeg går ikke ind for brugen af bur)
<> Det gør jeg så afgjort heller ikke!!! Hæ, det ved du da også godt Nina -
vi har jo så tit "svinet" den norske hundegruppe )))
Et bur giver IMO ikke hunden plads nok, når den skal være alene i flere
timer! Men det vil kravlegården gøre... Der skal jo også være lidt plads til
at lege, hvis hunden vil det...

Mvh Ann

Fra : Bettina

Dato : 08-11-01 09:58

"Ann K" <tsars@os.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og nu har jeg jo så også fået tænkt mig om (ja, ingen kommentarer! Jeg
> vil nok give Ami ret... sådan en snor ville kunne give vovse store

njah, jeg ville ikke bryde mig om at binde hende, det syntes jeg ville være
synd.

> [...]
> resten af huset... Hmmm - aner det ikke... men jeg ville klart forsøge mig

Det var selvfølgelig en mulighed. Jeg synes ikke jeg vil give hende mindre
plads, da hun efterhånden er en temmelig stor hund. Vi har parketgulv i hele
huset. Hvordan man lige skulle få placeret et gulvtæppe uden hun splitter
det ad kan jeg ikke helt gennemskue, men det ville jo også være komplet
umuligt at gøre rent.
Hun lærte oprindeligt kun at tisse på aviser, men det er jo også lidt
håbløst at efterlade hende med, da de er mindst lige så sjove at splitte ad
som et gulvtæppe nok ville være.

Bettina

Fra : Bettina

Dato : 08-11-01 09:51

> [...]
> dyrlægen, nævnte vi problemet... Det viste sig at det stakkels kræ havde
> blærebetændelse! En gang antibiotika løste problemet

det har jeg fået undersøgt, det er i hvert fald ikke det der er galt.

> [...]
> hund ikke vil svine sit sovested til... det var måske også et forsøg værd?

Ja det har jeg også hørt. Jeg har flere gange placeret hendes kurv lige der
hvor hun plejer at tisse, så tisser hun bare lige ved siden af, så den regel
kender Mocka desværre ikke.

Bettina

Fra : Pia

Dato : 07-11-01 09:05

du skal ikke forvente at hunden er 100% pålidelig indendørs førend ca. ½ år.
Med det mener jeg, at den i 95% af tilfældene er renlig når den er 4 mdr.
men der kan stadig ske en smutter.

Når den er så lille, har den ikke behov for at "går tur" endnu, en gang
rundt om blokken er rigelig motion og måske er den lidt utryg, hvis der er
meget trafik og gang i den hvor I bor.

Cavalier kan vist være lidt nervøse har jeg hørt? Så giv den god tid til at
bare stå og se tingene an, så kommer det af sig selv. Tag eventuelt
yndlingslegetøj med til at distrahere og lokke med.

:Pia

Fra : Michael

Dato : 08-11-01 01:20

"Pia" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare stå og se tingene an, så kommer det af sig selv. Tag eventuelt
> yndlingslegetøj med til at distrahere og lokke med.

Hej Pia

Cavalier'n kan være nervøs, som hvalp, i standarden må de ikke udvise tegn
på nervøsitet men skal være rolige og "nervefaste" derfor er det en kanon
børne hund. Jeg har selv en lille cava. og det var det samme med den som
lille bitte hvalp, men det er blevet bedre ( hun er en genbrugshund som ikke
havde haft det godt da jeg fik hende 4 mdr. gammel :( ..), og nu kan vi gå
lange ture uden hun skriger hele tiden ( det gjorde hun fordi hun var
utryg ).

Synes bare lige jeg ville fortælle dig at cava'n ikke er en nervøs race (
som voksen)

Mange hilsner Amani :)

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 07-11-01 09:41

Hejsa.
Jeg har også hundehvalp, to endda. Jeg lufter dem hver gang de har leget,
sovet og spist. Hundene er nu 10 og 12 uger, begge er begyndt at sige til
ved døren og her skal det gå stærkt.
Når jeg går ture med dem er det kun den ene som tisser - den stærke, den
forsigtige skal ikke have noget af, at tisse hvor det lugter af fremmede
hunde. Så jeg vil råde dig til at lufte din lille hund et sted hvor der er
frit for fremmede hunde. Sidst ros ros og atter ros, man skal ikke skælde en
hund ud for naturlig adfærd som det at tisse er. Men jeg må sige det er sku
koldt ude om natten nu og man føler sig lidt fjollet når man kl. 2 om natten
stå og siger dygtig og knokkel fryser.
Held og lykke Gitte

Fra : Susanne Munkebo Chri~

Dato : 07-11-01 10:27

Hej Malene!

Det er kun et par måneder siden jeg selv stod i samme situation og det hele
så håbløst ud. Min søde, men meget utætte hvalp, kunne nogen gange finde på
at tisse indenfor på gulvet 4-5 gange i løbet af en time. Og så er det lidt
svært at finde det tålmodige smil frem.

Men det show var heldigvis ovre hurtigere end jeg på det tidspunkt havde
drømt om. Det drejer sig ganske enkelt om tålmodighed. Det som var sværest
for min hvalp var at vænne sig til ikke at gøre det på aviser. Men vi
tilbragte så flere timer med hende ude i haven (dengang var det også noget
varmere end nu *s*), og lige så snart hun var ok med at tisse i haven -
selvom hun stadig helst ville gøre det på aviser - droppede vi aviserne og
så gik det hurtigt med at få hende ren.

Men det er også meget vigtigt at din hvalp føler sig tryg der hvor den skal
tisse. Min hvalp er nu 4½ måned, og hvis vi er ude hos venner med hende, så
bliver vi nødt til at gå rundt ude i deres have med hende med snor på, for
at hun føler sig sikker, for at få hende til at tisse.

Det kan dog stadig ske at min hvalp kommer til at tisse indenfor, men det
sker for det meste hvis vi får venner på besøg, eller hun oplever anden form
for stress.

Held og lykke med det!!

Med venlig hilsen

Susanne