bruge ADO i VB.. er det her rigtigt??
Fra : KK

Dato : 06-11-01 22:31

Jeg er ved at skrive om MS' ADO.. er det her rigtigt??

For at kunne bruge ADO i Visual Basic, hvad enten det er i en Form eller i
en komponent, skal der tilføjes en reference til den.

Det gøres ved at hente reference listen op som findes under menu punktet "
Project". Her vil så være en liste over de mulige referencer man til bruge i
sit Visual Basic projekt.

Man opretter så en reference Connection og et Recordset i objekt. Den første
bruges til at åbne forbindelsen til databasen vha. DSN navnet, derefter
åbner man så Recordset'et, sender en SQL sætning af sted gennem den åbne
forbindelse og modtager data der så bliver gemt i Recordset'et.

Det er nu muligt at bladre den igennem hvis der var flere resultater på SQL
efterspørgelsen.

Sandt eller falsk.. hvis falsk... forklar plz...

/KK

Fra : Harald Staff

Dato : 07-11-01 00:05

Galt .. en smule... nei upresist er mer dekkende.

Man oppretter reference til ADO (Active X Data Objects) , der connection og
recordset er blant mange tilgjengelige objekter.

Se http://msdn.microsoft.com/library/techart/daotoadoupdate_topic3.htm

At "bladre igennem" avhenger av hvilken cursor man anvender i sitt søk.
Velger man "forwardonly" så bladrer man kun fremover.

Lock type (readonly, optimistic, ...) avgjør hvorvidt man kan skrive og
hvordan konflikter i så fall håndteres. Les topic 4,5,6,... om dette.

En allminnelig feil for dem som går fra eldre teknologi til ADO, er å ikke
definere cursor og lock. Så ender man med det minst anvendelige -default.

HTH. Beste hilsen Harald

Fra : Barney Gumble

Dato : 07-11-01 18:27

En anden nyhed i ADO er "Disconnected Recordset". Man åbner Connection til
DB, heter data, lukker forbindelse (set rst.ActiveConnection = nothing) og
så står man med data UDEN at være koblet til DB. Den egenskab kan bruges til
f.eks. udveksle data mellem objekter, processer eller t.o.m. RemoteObjects
der kører på en anden maskine - over nettet. Altså en alternativ til XML
Man kan også lave en ADO.Recordset uden at være tilkoblet til en DB.

BG