Akvariestørrelse til Diskus?
Fra : Steen Suder

Dato : 06-11-01 19:50

Kan jeg holde et par diskus i et "selskabsakvarie" på 200L med mange
planter (planteakvarie)?
Hvis nej; hvor stort skal det så være?

Selskabet er en flok pansermaller (Corydoras Hastatus) og nogle
Dværgsugemaller (Otocinclus).

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 06-11-01 19:53

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> skrev i en meddelelse
> Kan jeg holde et par diskus i et "selskabsakvarie" på 200L med mange
> planter (planteakvarie)?
> Hvis nej; hvor stort skal det så være?

Ja et par skal nok kunne være der, forudsat du ikke har 100 andre fisk af de
nedenstående.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 06-11-01 21:27

Endnu en af de her tommelfingerregler siger, at 1 discus skal have mindst 50
liter vand og helst 75 liter, hvis den skal have mulighed for at vokse sig
rigtig stor. For mange discus i samme akvarie (f.eks. 6 discus i et 200
liters akvarie) hæmmer hinandens vækst, så kun nogle få af dem bliver store.

MEd venlig hilsen

Torben MAthiassen

Fra : Steen Suder

Dato : 06-11-01 22:22

Torben Mathiassen wrote:

> [...]
> liters akvarie) hæmmer hinandens vækst, så kun nogle få af dem bliver store.

Så en 4-6 ungfisk i benævnte akvarie for at lave et par, hvorefter
resten sælges vil altså godt kunne gå?
Det er ikke direkte med avl for øje, men hvis de yngler gør det ikke
noget

Er der nogen discustyper der ikke bliver så store?

<KLIP>

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-11-01 11:02

> Så en 4-6 ungfisk i benævnte akvarie for at lave et par, hvorefter
> resten sælges vil altså godt kunne gå?
> Det er ikke direkte med avl for øje, men hvis de yngler gør det ikke
> noget

6 discus i et 200 liters akvarie vil jeg sige er for mange, hvis de skal
blive rigtig store. Men det afhænger meget af dine vandskift. Hvis du
skifter 20% hver 3. dag til de er 1 år gamle og fodrer 4-5 gange dagligt, så
kan du godt få 6 discus store i et 200 liyters akvarie. Men det kræver jo
lidt ekstra arbejde.

> Er der nogen discustyper der ikke bliver så store?

Nej....Men du bestemmer jo næsten selv hvor store de skal blive. Mange fisk,
få vandskift og en "sparsom" fodring er alt sammen medvirkende til at
fiskenes størrelse reduceres.

Torben