Mindre cichlider??
Fra : Finn Jensen

Dato : 06-11-01 06:32

Hej,

Jeg er på udkig efter nogle mundrugende cichlider men de må helst ikke blive
al for store vel max. 10 cm.

Hvad findes der af spændende cichlider som ligger under denne størrelse??.
Jeg har nogle Altolamprologus compressiceps sp. Sumbu så flere sneglehus
cichlider er jeg ikke så meget interesseret i.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Simon...

Dato : 06-11-01 07:50

jeg har golden spec, men har ladet mig fortælle den bliver ~12cm.... men den
er ynglevillig :) har 6 i 250L akvarium, ser ud til at passe dem fint..

mvh.Simon

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-11-01 10:23

> [...]
> Jeg har nogle Altolamprologus compressiceps sp. Sumbu så flere sneglehus
> cichlider er jeg ikke så meget interesseret i.

Der er flere muligheder. skal de gå sammen med dine compressiceps?
Hvis ja, så byder Tanganyika søen på flere mindre mundrugende sandsild.

Farvepragten på dem er ikke så stor, me ntil gengæld er de spændende at
se på,
de fleste af dem trives bedst i en lille flok.

Hvis det er lige meget om de kommer fra samme sø som compressicepsene,
byder
afrika på en hel række forskellige små mundrugere, blandt andet
Victoriasøen, har en
masse endda særdeles farveprægtige små mundrugere.

Carsten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-11-01 10:10

> [...]
> Victoriasøen, har en
> masse endda særdeles farveprægtige små mundrugere.

Hvor får du fat i Victoria-ciklider? Jeg troede at de allesammen var listet
som
meget truede arter, og at de derfor ikke må handles. Jeg besøgte Chester Zoo
i det nordvestlige England (kan anbefales), der har man dem. Der var en
historie
om at man lade betroede akvarister "låne" dem, for at sprede bestanden med
deraf følgende sikkerhed.

Fortæl venligst mere, det ville være et interessant projekt til vores 70
liters.

mvh

Martin Sørensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-11-01 12:04

Martin Sørensen <mas@maerskdataspam.dk> skrev i en

> [...]
> deraf følgende sikkerhed.
>
> Fortæl venligst mere, det ville være et interessant projekt til vores 70

Det er en sandhed med modificationer.
Det er helt korekt at de stort set er udryddet i naturen, fordi man satte
nilarborrer ud i søen,
fordi man mente at de ville der være mere mad i for befolkningen. Det er
også rigtigt at en nilarborre bliver
stor, meget stor. Hvad ingen havde tænkt på var om befolkningen ville
spise dem, det var ikke lige det de havde regnet med.

Resultatet blev at mange af Victoria cikliderne blev udryddet, spist, af
arborrene.

En anden vinkel på historien er at der foregår en stort arbejde med at
vedligeholde de bestande af Victoria ciklider
som findes i fangenskab. Men det er nu ikke svært at holde dem, faktisk
yngler de som gyppier, ofte og med store kuld.

Hvem var det der skulle "låne" fiskene ud??

Mange af dem er meget flotte, men der er også en stor del der bare er en
fisk, med en plet på.

For nogle år siden kunne vi her i København, købe en del forskellige, men
der er ikke mange tilbage, da de
er lidt svære at komme af med igen.
Jeg ved at der bliver lavet en del forskellige arter både i Tyskland og
i Tjekkiet.

Carsten

Fra : SantAna Sørensen

Dato : 08-11-01 22:55

> [...]

> yngler de som gyppier, ofte og med store kuld.
>
> Hvem var det der skulle "låne" fiskene ud??

Jeg kan ikke huske præcis hvordan historien var (Jeg læste om det for ca 5
år siden), men i hvert fald nogle af dem skulle være på en liste over
truede arter er jeg ikke sikker på at de må handles. Men jeg kan huske
forkert, og det er også muligt at folk ikke kender til den del.

Den med at låne ud har at gøre med at holde arterne adskilt; da en del af
dem sikkert er tæt beslægtede kunne de måske finde på at tage et
artsmæssigt "sidespring" (Crossbreeding). Chester Zoo styrer så
avlsarbejdt, men har samtidigt sikret sig mod katastrofer hvis der skulle
ske ulykker med deres egne skvarier.

> [...]
> der er ikke mange tilbage, da de
> er lidt svære at komme af med igen.
> Jeg ved at der bliver lavet en del forskellige arter både i Tyskland og

Er der nogen der har nogle til overs?

mvh

Martin

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-11-01 10:31

SantAna Sørensen <m_sorensennospam@email.com> skrev i en

> Er der nogen der har nogle til overs?

Jeg mener at Planteimporten stadig har et enkelt par gående.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 09-11-01 16:53

> Jeg mener at Planteimporten stadig har et enkelt par gående

Ikke mere desværre, men Cichlidecentret i Vallensbæk har ofte, der købte
jeg mine. Desuden kan de bestille en del forskellige hjem, fra en vis
leif Demason i USA.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.
"

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-11-01 21:45

Tom Manczak <tomfishy_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en

> Ikke mere desværre, men Cichlidecentret i Vallensbæk har ofte, der købte
> jeg mine. Desuden kan de bestille en del forskellige hjem, fra en vis
> leif Demason i USA.

Jeg ved at der også er en i Københavns området der har mindst 3 arter.
Jeg vil forsøge at finde hans telefon nr.

Den i Planten, var desværre en single han.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 10-11-01 07:34

> Jeg vil forsøge at finde hans telefon nr.

Uha, det nummer gad jeg godt få fingrene i

Fra : Martin Heller

Dato : 08-11-01 01:26

> [...]
> Jeg har nogle Altolamprologus compressiceps sp. Sumbu så flere sneglehus
> cichlider er jeg ikke så meget interesseret i.

Hvis det skal være tanganyikaer kunne en flok Cyprichromis
leptosoma (Jumbo) måske være en mulighed.