Begynderspørgsmål
Fra : Ukendt

Dato : 05-11-01 22:25

Hej

Jeg har tænkt mig at etablere et mindre akvarie (63 L), for at finde ud af
om det er noget for mig. Jeg har kun en smule erfaring som ligger 20 år
tilbage, og betragter mig derfor som nybegynder.

Jeg har derfor en del spørgsmål. Nogle af dem følger her:
1) Valg af fisk
Jeg har tænkt mig at attraktionen skal være et par scalarer. Derudover kunne
jeg forestille mig en lille flok (eks. 10 stk) zebrafisk, samt ca. lige så
mange neonfisk. Endvidere en eller anden malleart til at hjælpe med at holde
algerne i ave.
Hvordan lyder denne kombination?
Hvilke maller kan anbefales og hvor mange?
Hvis jeg skulle supplere med et par fisk med mere farve (gule?), hvad kunne
da anbefales?

2) Planter
Jeg har læst et sted at "jo flere planter, jo bedre" - men jeg er ikke
interesseret i at overplante, så jeg ikke kan se fiskene. Hvordan finder jeg
ud af om jeg har for få planter?

3) Grus og dekoration
Jeg har noget grus stående i en spand fra "dengang", er der noget i vejen
for at bruge det? Skal det koges eller på anden måde renses (har stået på
loftet, i et skur samt et par andre skumle steder).
Hvis jeg finder grus eller sten til dekoration andre steder (ved havet),
hvordan forbereder jeg det bedst.

4) Indkøring og drift
Hvordan indkører jeg bedst, så jeg undgår døde fisk, alger og sygdomme?

5) Belysning
Hvordan vælger jeg det rigtige neon-rør til belysning?

Jeg håber at kunne hente lidt hjælp i denne nyhedsgruppe. På forhånd tak.

Hvis der skulle være nogen som har et par gode links jeg kunne have glæde
af, hører jeg naturligvis også gerne.

MVH

Niels
Silkeborg

Fra : Steen Suder

Dato : 05-11-01 22:48

"NØ" wrote:

> [...]
> mange neonfisk. Endvidere en eller anden malleart til at hjælpe med at holde

For lidt plads. Jeg ville gå efter minimum 128L.

> Hvilke maller kan anbefales og hvor mange?

Dværgsugemaller (Otocinclus sp.)... ca. 1stk/20L.

?

> [...]
> interesseret i at overplante, så jeg ikke kan se fiskene. Hvordan finder jeg

Fiskene kommer frem hvis de har det godt.
Lidt afhængig af hvad du vil; dæk 50% af bunden med planter (jeg går
efter min. 90%).

> [...]
> for at bruge det? Skal det koges eller på anden måde renses (har stået på
> loftet, i et skur samt et par andre skumle steder).

Skyl det.

> Hvis jeg finder grus eller sten til dekoration andre steder (ved havet),
> hvordan forbereder jeg det bedst.

Skyller dem grundigt. Evt. skrubbe med en neglebørste.

> 4) Indkøring og drift
> Hvordan indkører jeg bedst, så jeg undgår døde fisk, alger og sygdomme?

Tager den med ro, mange planter i fra start, venter med fiskene.

> 5) Belysning
> Hvordan vælger jeg det rigtige neon-rør til belysning?

Kommer an på akvariet, beplantningen og antallet af rør.

Hagen FloraGlo f.eks.

<http://www.google.com/>

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 06-11-01 00:39

"NØ" <noe snabel-a nielsoestergaard punktum dk> wrote in message
Klip
> [...]
> jeg forestille mig en lille flok (eks. 10 stk) zebrafisk, samt ca. lige så
> mange neonfisk. Endvidere en eller anden malleart til at hjælpe med at

Hej Niels.
Hvis du vil have scalarer som hovedatraktion, så må du lige huske på at
disse fisk bliver ret store, rigtig hurtig. Så 63 liter, vil blive alt for
lille, selv til to stykker, inden du i det hele taget når at få noget glæde
ud af hele mulevitten. Så endten glemmer du din ide om scalarerne, eller så
vil jeg anbefale dig at skaffe en tank som er mange gange størrer.
Ellers kan jeg da sige at små udgaver af gibbiceps highfin er udmærket til
at fjerne alger med, eller så er der jo ancitrus, som ikke bliver i nærheden
så store som gibbicepsen (som kan blive op mod 80 - 100 cm, mod ancitrus
bare bliver ca 15 cm i fangenskab)

Jeg vil ikke give dig nogle råd om dine planter, da jeg selv er blevet hel
vild med min tank, efter at den er kommet til at ligne en lille urskov.
JEg ved heller ikke nok om de andre tingene du spørger om, så der må nok
andre træde til med gode ideer og råd.
Held og lykke
Hilsen Ditte

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 06-11-01 12:18

> [...]
> jeg forestille mig en lille flok (eks. 10 stk) zebrafisk, samt ca. lige så
> mange neonfisk. Endvidere en eller anden malleart til at hjælpe med at

Zebrafisk kan finde på at bide i scalarenes finner, men det er ikke
sikkert....

> Hvilke maller kan anbefales og hvor mange?

Jeg vil anbefale dværgsugemalle eller ancistrus (mange steder stadig kaldet
xenocare). De er begge eminente til at fjerne alger med.

> Hvis jeg skulle supplere med et par fisk med mere farve (gule?), hvad
kunne
> da anbefales?

Forskellige platy arter eller sværddragere...

> [...]
> Jeg har læst et sted at "jo flere planter, jo bedre" - men jeg er ikke
> interesseret i at overplante, så jeg ikke kan se fiskene. Hvordan finder

Man kan ikke som sådan sige, at du har for "få" planter. Det afhænger af
hvor tit du foretager vandskift og hvor meget du ilter vandet, samt hvor
effektiv din filtrering er. Mange cichlide akvarier er helt uden
beplantning. En tommelfingerregel (som man som oftest ikke kan bruge til ret
meget alligevel) er, at du skal have en plante pr. 10 liter vand.

> [...]
> for at bruge det? Skal det koges eller på anden måde renses (har stået på
> loftet, i et skur samt et par andre skumle steder).

Skyl grundigt

> Hvis jeg finder grus eller sten til dekoration andre steder (ved havet),
> hvordan forbereder jeg det bedst.

Skyl grundigt for at få salt og andet skidt væk. Eventuelt skolde det med
kogende vand.

> 4) Indkøring og drift
> Hvordan indkører jeg bedst, så jeg undgår døde fisk, alger og sygdomme?

Tager det meget langsomt. Kommer grus, planter og filtrering i akvariet,
samt et par enkelte hårdføre fisk (f.eks. zebrefisk). Herved indkører du det
biologiske filter i akvariet. Efter et par uger kommer du lidt flere fisk
i...etc.

> 5) Belysning
> Hvordan vælger jeg det rigtige neon-rør til belysning?

Jeg vil nok anvende et gro-lux eller lignende plantebelysning. Den fremhæver
også fiskenes farver.

> Hvis der skulle være nogen som har et par gode links jeg kunne have glæde
> af, hører jeg naturligvis også gerne.

Hvis du kan engelsk, har jeg skrevet en del for begynderen på
http://hjem.get2net.dk/Tropical Hjemmesiden er dog aldrig blevet helt
færdig, og skal i det hele taget laves helt om....så lay-out osv. skal du
ikke tage dig af.

God fornøjelse med din nye hobby!

Torben Mathiassen

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 06-11-01 13:10

> [...]
>
> Hvis der skulle være nogen som har et par gode links jeg kunne have glæde

Hej Niels
1) Husk at scalarer bliver høje, så du skal overveje et større akvarie (mit
bud vil være et med en højde på 50 cm), eller en anden attraktionsfisk
(f.eks. et par dværggurami) .. Mht. maller til alger vil jeg foreslå en
eller måske to ancistrusmaller (ancistrus spec.), samt 3-4 dværgsugemaller
(Otocinclus affenis). Mht. til stimefiskene passer mængden til akvariet,
men i et større akvavarie, kan du have større flokke. Du skal lige huske at
zebrafisk er stærkstrømsfisk, og vil meget gerne have godt gang i filtret,
hvorimod scalarene ikke er så vilde med det.

2) Som andre også har skrevet, så er udtrykkene "for mange planter" og "for
få planter" meget afhængig af hvilke fisk, størrelse på filter og hvor tit
du skifter vand osv. Der findes en del lave planter som ikke kræver det helt
store (og også en del som krævet en del..). Kig på Tropica's hjemmeside,
eller køb deres plantebog (fås hos dyrehandlere)

3) Skyl det grundigt. Sten fra naturen kan du evt. overhælde med kogende
vand for at fjerne jordbakterier, men det er ikke nødvendigt..

4) Husk bundlagsgødning, og lad akvariet stå uden fisk i nogle uger, så
planterne har en chance for at komme igang, sammen med de bakterier der skal
være i bundlag og filter. Efter et par uger, kan du indsætte ancistrusmaller
og dværgsugemallerne, og et par uger efter dette kan du komme resten af
fiskene i. Hvis du er meget nervøs for sygdomme kan du bruge dit 63l akvarie
som karantæneakvarie til fiskene (du lader dem gå her i ca. 2 uger). hrm, nu
går jeg allerede ud fra at du har købt et større akvarie... :)

5) Mht. til neonrør.. Det værste du kan gøre er at bruge gro-lux. De er
beregnet til almindelige planter, og ikke egnet til akvariebrug. I følge
tropica skal du bruge enten Dun-Glo, Osrams Lumilux 22 eller Phillips 94
(samt phillips 95 og 96). Philipsrørene kan vist være svære at få fat i,
hvorimod Sun-Glo kan købes forskellige steder.

Mht. til links, så kan du se min samling her:
http://www.akvariet.dk/links/links.php?mode=showlinks&id=1
Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk