Foto
IBM760 5420
Teil 3020
pol-filter Help
Fra : Jan H.

Dato : 05-11-01 18:44

Hej
Jeg håber at i kan give mig et svar på hvorfor der flere typer pol-filter og
hvilket et skal man bruge ? jeg håber ikke man er nød til at indkøbe alle
slags *s*

B&W Filter Polarisation Cirkulärt
B&W Filter Polarisation Cirkulärt 49mm Varmton

Hoya Filter Polarisation 49mm

Hoya Filter Polarisation Cirkulärt 49mm

Hoya Filter Polarisation Cirkulärt 49mm Super

Har en ide om at det er hvis der autfokusering i kameraet ?
mit kamera er et olympus c3030 zoom

Håber at i kan giv et godt råd

--
MVH Jan H.
http://www.graphic-fantasy.dk/

Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 05-11-01 19:18

De to grundlæggende typer er cirkulært og lineært. Ideen med filtret er
at fjerne den ene polarisationsretning, idet de to
polarisationsretninger (vandret/lodret hvis lyset ommer ind fra siden)
reagerer forskelligt på overflader. Dette betyder, at de typisk vil
reflektere forskelligt. Ved indfald på vand med en moderat vinkel vil
det stort set kun være den ene polarisationsretning der reflekteres, og
fjernes denne i filtret: "vupti" så er alle reflekser væk. Tilsvarende
effekter giver forskellige farvedybder i himmelen.
   Balladen opstår, da moderne autofokus benytter en "beamsplitter", der
splitter de to polarisationer ad og benytter et-eller-andet sindrigt
system til på den måde at fokusere. Har du fjernet den ene polarisation
virker autofokus ikke. Derfor er cirkulære filtre, yderligere udstyret
med en plade bag polfiltret, der laver det resterende lys (som ikke har
reflekser) om til en ligelig blanding af de to polarisationer - det
kaldes cirkulært polariseret, deraf navnet. Derefter er autofokus
funktionsdygtigt igen.
Så grundlæggende: til autofokus skal du bruge et cirkulært filter. Det
andet dækker over mærker og fancy ekstra-effekter.
Mvh

"Jan H." wrote:

> [...]
>
> Hoya Filter Polarisation Cirkulärt 49mm
>
> Hoya Filter Polarisation Cirkulärt 49mm Super
>
> Har en ide om at det er hvis der autfokusering i kameraet ?

Ivan Storgaard Vogelius         Office 520-621
Institute of Physics and Astronomy Institute Tel: (45) 8942-3667
University of Aarhus Institute FAX: (45) 8612-0740
DK-8000 Aarhus C Private Tel. : (45) 86271316
Denmark.

Fra : Jan H.

Dato : 06-11-01 01:12

Hej Ivan

Bukker og Takker for hjælpen

Så det jo næsten blive et cirkulært filter til et c3030.

MVH
Jan Hurup
http://www.graphic-fantasy.dk