En DNS henvisning til mailserver backup.
Fra : BoK

Dato : 05-11-01 14:15

Hej NG,

Ville det kunne lade sig gøre ved hjælp af DNS record at havde en slags
henvisning til en backup mailserver som ligger på en anden IP adresse ?

Altså hvis ens DNS til domæne.dk indeholder bl.a. følgende :
Domæne.dk. MX 100
mailserver1.domæne.dk .
Mailserver1.domæne.dk. A xxx.xxx.xxx.xxx

Hvad skal der så til (MX eller A record måske) for at henvise til
mailserver2.domæne.dk hvis nu at mailserver1.domæne.dk er ude af drift.

Mvh
Bo Kreutzer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-11-01 17:07

"BoK" <bok@addnet.dk> writes:

> [...]
> Mailserver1.domæne.dk. A xxx.xxx.xxx.xxx
>
> Hvad skal der så til (MX eller A record måske) for at henvise til

Så skal du såmænd bare have en MX-record mere med en højere (lavere)
prioritet:

domæne.dk. IN MX 200 mailserver2.domæne.dk.
mailserver2 IN A a.b.c.d

--
Jacob - www.bunk.cc
You never learn anything by doing it right.

Fra : BoK

Dato : 06-11-01 13:30

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> Så skal du såmænd bare have en MX-record mere med en højere (lavere)
> prioritet:
>
> domæne.dk. IN MX 200 mailserver2.domæne.dk.
> mailserver2 IN A a.b.c.d

OK, men kan det her så lade sig gøre, hvis følgende skrives i DNS recorden
for domæne1.dk :
domæne1.dk IN MX 100 mailserver1.domæne1.dk
domæne1.dk IN MX 200 mailserver2.domæne2.dk
mailserver1.domæne1.dk IN A a.b.c.d
mailserver2.domæne2.dk IN A e.f.g.h

Således hvis en X sender email til test@domæne1.dk og mailserver1.domæne1.dk
er ude af drift, så vil (som jeg forstår det) X´s mailserver forsøge at
sende Email´en til mailserver2.domæne2.dk istedet ?
det skal vel være samme domæne at mailserver1 og mailserver2 skal hostes på
? eller hva´

Mvh
bo Kreutzer

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-11-01 16:38

BoK wrote:

> [...]
> recorden for domæne1.dk :
> domæne1.dk IN MX 100 mailserver1.domæne1.dk
> domæne1.dk IN MX 200 mailserver2.domæne2.dk

A-record'en for domæne2.dk, skal naturligvis ikke stå i zone-filen for
domæne1.dk. Det skal i stedet laves sådan her:

Zone-fil for domæne1.dk:

   domæne1.dk IN MX 100 mailserver1.domæne1.dk
   domæne1.dk IN MX 200 mailserver2.domæne2.dk
   mailserver1.domæne1.dk IN A a.b.c.d

Zone-fil for domæne2.dk:

   mailserver2.domæne2.dk IN A e.f.g.h

Michael Rasmussen

Fra : BoK

Dato : 07-11-01 07:26

"Michael Rasmussen" <michael@chatroom-dansk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Zone-fil for domæne1.dk:
>
> domæne1.dk IN MX 100 mailserver1.domæne1.dk
> domæne1.dk IN MX 200 mailserver2.domæne2.dk

Det jeg så heller ikke kan fatte, hvordan at mailserver2 kan acceptere en
Email som egentlig blev sendt til f.eks. test@domæne1.dk og nu skal sendes
til domæne2.dk, bruger "test" skal vel også oprettes på denne mailserver
(altså mailserver2.domæne2.dk) ?

Mvh Bo Kreutzer

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-11-01 11:56

BoK wrote:

> Det jeg så heller ikke kan fatte, hvordan at mailserver2 kan acceptere
> en Email som egentlig blev sendt til f.eks. test@domæne1.dk [...]

Nogle mailservere acceptere automatisk alt fra et domæne, hvor de selv
står som MX (og relay'er det til næste MX på listen). Andre, som f.eks.
Postfix, står som standard til, at man selv tilføjer de domæner der skal
accepteres. Med Postfix gøres dette via:

   relay_domains = domæne1.dk domæne2.dk

> og nu skal sendes til domæne2.dk, bruger "test" skal vel også oprettes
> på denne mailserver (altså mailserver2.domæne2.dk) ?

Ikke hvis den "kun" er backup, så opbevarer den blot posten i X antal
dage, indtil den kan afleveres til en MX med et lavere nummer.

På mailserveren der skal modtage posten (den med laveste MX nummer) kan
du så lave det sådan, at både @domæne1.dk og @domæne2.dk virker, uden at
posten havner hos samme bruger. Dette kan klares med virtuelle domæner,
som typisk laves ved at oprette en fil med følgende indhold:

   test@domæne1.dk   bruger1
   test@domæne2.dk   bruger2

Derved vil alt der sendes til test@domæne1.dk havne hos bruger1, og
ligeledes vil alt der sendes til test@domæne2.dk havne hos bruger2.

Nu ved jeg ikke hvilken mailserver du bruger, men kig i dokumentationen
efter "virtual domain", for mere præcise eksempler på din mailservers opsætning.

Michael Rasmussen

Fra : BoK

Dato : 08-11-01 09:32

> [...]
> Postfix, står som standard til, at man selv tilføjer de domæner der skal
> accepteres. Med Postfix gøres dette via:

Ok, så er jeg ved at havde fat i noget her. Jeg bruge MDaemon mailserver, på
den IP adr. jeg har nu. Og til min kommende BB/adsl (med en fast IP) ved
jeg, at jeg får en mail adr. med i abonnementet. Denne email adr. havde jeg
tænkt mig at bruge som backup mail, hvor så brugers email´s til min egen
mailserver sendes til (altså en fælles mailkonto hos TDC) i stedet for, i
tilfælde af min mailserver er ude af drift (ikke fordi det er noget der sker
så tit). Hvor efter jeg senere kan hente alle mail´s hjem til egen
mailserver.

Så det der skal tilføjes i min DNS record for mit domæne bliver vel således
:

mitdomæne.dk IN MX 100 mail.mitdomæne.dk (det står der
allerede)
mitdomæne.dk IN MX 200 mailxxx.TDCadsldomæne.dk
mail.mitdomæne.dk IN A a.b.c.d

hvis altså TDC mailserver til BB/adsl kunder ellers automatisk acceptere alt
fra et domæne, hvor de selv står som MX.

Er det korrekt, eller ?

Mvh
Bo Kreutzer

Fra : N/A

Dato : 08-11-01 22:12

Fra : Bo Kreutzer

Dato : 08-11-01 22:12

> Hvis det er sådan en mig@udbyder.dk adresse du får, så kan du godt
> glemme alt om at bruge den som backup. Sådan fungerer det ikke!
>
> Vi snakker ikke om at mailen, i tilfælde af at den primære MX er nede,
> afleveres til en anden adresse, men til en anden mailserver.

Som det ses er jeg ikke så skrap til det, det der med DNS, jeg roder vist
lidt i det.

> Nu er du så heldig (alt efter hvordan man ser på det :) at TDC har et
> port 25 filter på alle deres ADSL-linier, så du faktisk er nødt til at
> have en backup-MX hos TDC.

Vil det sige, at på nuværende tidspunkt er min mailsoftware opsat til at jeg
kan bruge min egen smtp (det kræver dog godkendelse) når jeg skal sende mail
fra andre steder (f.eks. fra arbejde) end hjemmefra, det (smtp) bliver nu
fremover blokeret når jeg får BB/adsl ?

Og hvis det er tilfældet så bliver jeg nød til at gøre brug af dette i min
DNS :
mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

som de selv beskriver.

Mvh
Bo Kreutzer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-11-01 22:31

"Bo Kreutzer" <bok@addnet.dk> writes:

> [...]
> fra andre steder (f.eks. fra arbejde) end hjemmefra, det (smtp) bliver nu

Ja. Al trafik til port 25 er blokeret. Det betyder at du slet ikke
vil kunne få kontakt med din SMTP-server fra andet end TDC's net.

> [...]
> mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
> domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
> domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

Ja, til at modtage email. Ikke til at sende email. Der må du finde en
anden løsning.

--
Jacob - www.bunk.cc
Imitation is the sincerest form of plagarism.

Fra : BoK

Dato : 09-11-01 09:06

> [...]
> vil kunne få kontakt med din SMTP-server fra andet end TDC's net.

> Ja, til at modtage email. Ikke til at sende email. Der må du finde en

Ja, jeg må jo i med noget webmail, eller bruge et andet SMTP software på en
anden port. Jeg var ikke bekendt med at port 25 var blokeret for den direkte
indgående trafik.

Men hvad så nu hvor alle der sender mail til mig skal i gennem TDC´s
backup-mx.post.tele.dk. og TDC´s mailserver ikke kan få kontakt med min
mailserver, vil de mail så blive sendt tilbage til afsenderen igen med det
samme, eller har TDC´s backup-mx.post.tele.dk et delay der forsøger i en tid
at få kontakten til min mailserver, således at mail´ene ligger som backup på
TDC´s mailserver ?

Mvh
Bo Kreutzer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-11-01 17:16

"BoK" <bok@addnet.dk> writes:

> [...]
> at få kontakten til min mailserver, således at mail´ene ligger som backup på

Så vil mailen ligge i kø på TDC's server indtil din server kan tage
imod den eller der er gået mere end et bestemt tidsrum (ofte 5
dage). En mailserver bør dog IMO så vidt muligt altid være oppe.

--
Jacob - www.bunk.cc
Line Printer paper is strongest at the perforations.

Fra : BoK

Dato : 12-11-01 10:09

> [...]
> imod den eller der er gået mere end et bestemt tidsrum (ofte 5
> dage). En mailserver bør dog IMO så vidt muligt altid være oppe.

OK, så er mit problem løst ang. en slags mailbackup, og jeg fik lidt info om
kommende BB/adsl.
Mange tak for hjælpen.

Mvh
Bo Kreutzer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-11-01 16:54

"BoK" <bok@addnet.dk> writes:

> [...]
> for domæne1.dk :
> domæne1.dk IN MX 100 mailserver1.domæne1.dk
> domæne1.dk IN MX 200 mailserver2.domæne2.dk

Du skal, som Michael også skriver, ikke have A-recorden for
mailserver2.domæne2.dk i zonefilen for domæne1.dk.

> Således hvis en X sender email til test@domæne1.dk og mailserver1.domæne1.dk
> er ude af drift, så vil (som jeg forstår det) X´s mailserver forsøge at
> sende Email´en til mailserver2.domæne2.dk istedet ?

Lige præcis.

> det skal vel være samme domæne at mailserver1 og mailserver2 skal hostes på
> ? eller hva´

Nej, det er ikke nødvendigt.

Du kan godt have noget i retning af:

domæne1.dk. IN MX 10 fisk.noget.com.
domæne1.dk. IN MX 100 flof.nogetandet.net.

.... og så ingen A-records på nogen af dem i zonen for domæne1.dk. De
skal naturligvis findes i zonen for hhv. noget.com og nogetandet.net.

Mailserverne kan findes under helt andre domæner. De skal naturligvis
bare være sat op til at modtage mail for domæne1.dk.

--
Jacob - www.bunk.cc
Beware of a tall blond man with one black shoe.