Slankekur?
Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 05-11-01 09:22

Må man sætte en stor (meget stor) killing på slankekur?

Vores "lille" orientaler, Jack, er altså blevet for tyk! Og ikke af ingenting.
Når de bliver fodret tømmer han først sin egen skål i et par mundfulde, og
derefter skubber han Phumba væk fra hendes madskål og begynder at æde det. Kan
han se sit snit til det går det bagefter ud over Bøvs madskål også. Hverken
Phumba eller Bøv spiser særlig hurtigt, Phumba sirligt og pigeagtigt, Bøv
forsigtigt, fordi han næsten ikke har flere tænder men det betyder jo at de
ikke har en chance for at hamle op med den sorte slughals. Vi har ikke rigtig
mulighed for at fodre dem hver for sig, så spørgsmålet er nu om vi kan "sulte"
ham? Han mener nemlig IKKE at tørfoder (det være sig Hills, Precept eller
andet) er mad, så hvis de kun får tørfoder spiser han ikke noget. De får lige
nu ca. halvt tørfoder og halvt dåsemad af forskellige mærker, blandet sammen.
Jeg synes bare det er synd for Bøv med ren tørkost, når han nu næsten ikke har
nogen tænder, men han vil i øvrigt gerne have det, og Phumba mener også,
nødtvunget, at disse tørre dimser KAN spises, af mangel på bedre. Det er altså
kun stakkels Jack der ikke ville få mad (før han lærte at spise tørfoderet
selvfølgelig) men MÅ han sulte til han lærer det? Jeg kan huske at have hørt
noget om risiko for fedtlever osv. Og han ER jo kun 1/2 år. Men tromletyk.
Jeg ved ikke hvad han vejer, jeg har ingen vægt... Hvor meget skal/må en 6 mdr
orientaler han veje? Hvis jeg nu får fat i en vægt...

Mange hilsner
Lisbeth
~ http://cutiecats.tripod.com ~

--
Posted from [195.97.164.98]

Fra : Anja

Dato : 05-11-01 14:28

Lisbeth Jakobsen wrote:

> [...]
> Jeg ved ikke hvad han vejer, jeg har ingen vægt... Hvor meget skal/må en 6 mdr
> orientaler han veje? Hvis jeg nu får fat i en vægt...

Jeg har ingen aning!
Men mine to "killinger" på næsten 6måneder veier begge noget over fire kilo.... Det
at veie en kat er bare litt nemmere enn å bade en katt her i huset...
--
Anja

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-11-01 18:56

Killinger har ikke skade af bare at få tørfoder, så hvis det kan hjælpe
synes jeg du skal gå helt væk fra vådfoderet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Bente Jepsen

Dato : 05-11-01 19:37

Hej Lisbeth.

> Kan
> Hverken
> at de
> rigtig
> "sulte"

Jeg kender det godt. Jeg har en Søster, der er ekstremt madglad og
forslugen, og har
været det lige siden vi fik hende, samlet op i elendig tilstand, oppe
på skolen, 6-7
uger gammel og fyldt med lopper og orm.

Hun er nu 3 år, men stadig madglad, men vi er for lang tid siden nået
dertil, at for at
vi kan få fred og for at de 2 andre kan få madro, har vi været nødt
til at lukke hende
ude i gangen, med sin mad, indtil de 2 andre har spist op. Det
fungerer fint, og jeg
tror også hun spiser mere roligt når hun er derude, for så har hun
ikke hele tiden i
hovedet at hun skal skynde sig at blive færdig, for at hugge fra de
andre.

Tror du ikke du kunne finde et rum han kan få sin mad ind i, så får I
helt sikker mere
ro i huset mht. maden.

Venlig hilsen
Bente

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 06-11-01 08:21

"Bente Jepsen" skrev bla..
> [...]
> ikke hele tiden i
> hovedet at hun skal skynde sig at blive færdig, for at hugge fra de

Mit problem er netop at de andre ikke spiser op! Selv ikke hvis de ellers kunne
nå det. De går gerne og smånipper til maden over en længere periode, Bøv har
altid været vant til at der stod noget mad i hans skål, Banse, vores nu afdøde
kat havde heller ikke problemer med at småspise over lang tid, så Bøv er ganske
uvant med at skulle "spise op" på en gang. Phumba spiser også så langsomt og
sirligt, at det ville betyde at stakkels Jack skulle tilbringe det meste af
eftermiddagen ude i gangen, og det ville altså være _for_ ondt...

Og Nina: Jeg ved godt at de gerne må få tørfoder, problemet er at Jack ikke vil
spise det, så spørgsmålet gik mere på om han tog skade af at faste i en periode
(at vi vil ta' skade af at høre på hans jammer er en helt anden sag).

Jeg ved godt at der ikke er mange her i gruppen der har siam/orientalere, men
hvor meget bør en 6 måneders kastreret hankat veje?

Hilsen
Lisbeth
~ http://cutiecats.tripod.com ~

--
Posted from [195.97.164.98]

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-11-01 19:24

Undskyld Lisbeth, kom til at sende privat til dig ved en fejltagelse. UPS!

d. 06/11/01 8:20 skrev Lisbeth Jakobsen på ernyoka@hotmail.com i artiklen
f55a8efdda35470efa5bf2e9ae317bd5.15796@mygate.mailgate.org:

> Jeg ved godt at der ikke er mange her i gruppen der har siam/orientalere, men
> hvor meget bør en 6 måneders kastreret hankat veje?

> [...]

Hej Lisbeth
Så vidt jeg kan huske vejede mine missedamer ca. 3 kg som 1/2 år gamle. Det
er ca. 500 - 800 g mindre end deres voksen-perfekt-vægt.
Nu er de jo hunner og siamesere. Men de er store hunner - de er f.eks.
større af vækst end de fleste hannner jeg så på udstillingen. Og orientalere
er vist nok (her er jeg på gyngende grund!) ofte lidt mindre end siam'erne.
Så mon en stor hunsiameser bør veje nogenlunde det samme som en han
orientaler? )
I øvrigt mente Raiku da hun havde mine katte inde til vaccination for 14
dage siden, at de nok var lidt for store, men så var det altså heller ikke
værre.
Og i det sidste nummer af "Kattemagasinet", der handlede om siamesere og
orientalere, udtalte en opdrætter at hendes fertile hunkatte vejede 4 - 5 kg
eller mere.
Så måske er mine kastrerede damer slet ikke så tykke, som jeg troede
Donna vejer 5 kg, Ditte, der er en mindre kat, vejer 4,6.

--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte
Ny hjemmeside er næsten parat: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Denise

Dato : 06-11-01 10:34

Hej Lisbeth
Nej, man må ikke sulte en kat, du husker rigtigt med fedtlever.
Jeg har ikke forstand på orientalere, men jeg ville ikke sætte en
så ung kat direkte på afmålt slankekur, men fodre med IAMS, Hills
eller RC (kom vand på tørmaden eller køb vådmad) og så finde
noget af det der indeholder lidt flere fibre og mindre fedt og så alligevel
fodre ad libitum. Kan der være noget andet galt med at han er tromletyk
- orm f.eks, eller er det fordi han snart skal kastreres og så trøstespiser
(selv om de så plejer at glemme og spise, men med katte ved man jo som
bekendt aldrig).
Mht til Bøv så mener jeg gamle katte uden tænder sagtens kan spise tørmad
fordi deres gummer
bliver hårde, så hvis du nu giver alle tørmad, og så kan du jo give Jack
hvad du selv bestemmer.
Vægt ved jeg intet om, men du kan jo ringe til en af opdrætterne.
Hilsen Denise