Katte uvenner
Fra : Denise

Dato : 05-11-01 07:53

Hej gruppe.
Nu er det min tur til at bede om råd og vejledning. Mine Somali drenge på 6½
er for første gang blevet
uvenner - dødeligt uvenner. Søndag morgen alt lutter idyl, åbnede til
løbegården og pludselig hørtes katteråb og skrig og vildt slagsmål,
løbegården fyldt med hårtotter og hår i munden på begge katte. Efter råben
og skrigen fra mig løb de hver sin vej. Min teori - ved det ikke - er at der
er en kat der har strintet ind i deres løbegård, da de efterfølgende
uafhængigt gik og snusede, om det var fordi der var sket noget ubehageligt
eller en anden kat ved jeg ikke.
Hver gang Blonde (den slanke) får øje på Dino hyler og skriger han, så man
kan høre det langt ud på gaden, og man tror han er ved at blive slået ihjel.
Dino bliver lidt forundret og kan ikke forstå det og sniger sig lidt rundt,
hvorefter han så også begynder at hyle og farer på Blonde, d.v.s. det er
Blonde der starter med at hyle og skrige og gemme sig under bordet,
hvorefter Dino efter lidt tid farer på Blonde. Blonde er simpelthen dødbange
så det er nok advarsels/forsvarsskrig han udsender. Når jeg lukker Dino ud
af stuen er der intet galt med Blonde, vi nusser og han spiser, så det er
ikke sådan at han ryster, men han er meget på vagt og holder øje med døren.
Vi forsøgte hele søndagen med alt, kælen, snakken, leg, skæld ud,
vandforstøver og diverse at få dem til at holde op, intet hjalp. De legede
næse mod næse i et stykke tid, så kom de i tanke om at de var uvenner og så
begynde den ene at at brumme lidt og så for Dino efter Blonde og så fik han
tæv før vi kunne nå at stoppe det, og det er virkeligt helt vildt. Jeg er
også bange for deres øjne, har jo prøvet en katte-øjenoperation. Molly
holder sig helt ude af det men kigger bekymrende og er begyndt af fortrække
for sig selv, for ikke at komme i klemme. Hende gør de ikke noget. Har nu
isoleret kattene, sov i stuen i nat med Molly og Blonde mens manden sov i
sengen med Dino. Dino gik hele morgenen og hylede for at komme ind til
Blonde eller bare fordi døren er lukket, vi åbnede døren, og da Blonde så
Dino startede hyleriet forfra.
Hvad jeg har gjort og tænker:
Klippet deres negle, har sat krog i døren så de kan snuse og hyle løs. Kom i
går lidt håndcreme på begge katte, så de burde lugte ens.Skal jeg skaffe
noget Feliway, har ikke prøvet det før, skal jeg komme det på kattene eller
hvor ????.
Løbegården er off limit foreløbig, har tænkt at købe Rodalon og så rense her
og der på nettet. Har også tænkt at give Dino krave på et par timer i aften
for at se hvad der sker, så han ikke kan tæve Blonde, og hans psyke virker
som han kan klare det, et par timer er jo ikke meget.
Det er bare så ærgeligt, de har altid været så gode venner og vasket og
kælet sammen, gud ved om de nogensinde bliver
venner igen, for det er for alvorligt til at jeg tør lade dem selv klare
det, især aht til øjnene. Hold kæft hvor er katte komplicerede, det er
ligesom om Blonde tror Dino er en helt fremmed kat.
Så nogle råd og ideer, om hvad jeg ellers kan gøre, eller har nogen prøvet
noget lignende?
Bekymret hilsen Denise

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 05-11-01 10:19

Hej Denise

Nu spørger jeg måske dumt, men er de 6½ år eller måneder?

Hilsen
Joan

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-11-01 10:33

"Joan Frederiksen" <joan.frederiksen@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3be658c5$0$256$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Denise
>
> Nu spørger jeg måske dumt, men er de 6½ år eller måneder?

Da ikke et dumt spørgsmål tvært imod et ret væsentlig spørgsmål ..

havengoddaghilstilalle fra Ami

Fra : Denise

Dato : 05-11-01 10:47

Hej Joan
De er 6½ år og har altid været venner.
Hilsen Denise

Fra : Helle_Andersen

Dato : 05-11-01 11:00

Hej Denise

Sikke noget møj !
Jeg tror, at du har ret i, at der må være sket et eller andet.
Jeg synes ike, at du skal give nogen af dem krave på i første omgang, da
det jo ikke fjerner agressionerne, men blot forhindrer at de kan skade
hinanden. Du kan risikere, at det gør det værre, i det at katten med
kraven vil føle sig mere svækket og dermed truet.

Få fat i noget Feliway. Det skal sprøjtes på dørkarme i
katte-snude-højde og du kan også sprøjte det på hænderne og stryge
hænderne gennem kattenes pels. Sprøjt det ikke direkte på kattene - det
vil de ikke sætte pris på. Få også fat i noget Serene Um og giv begge
kattene en god dosis - du kan ikke overdosere. Undgå for enhver pris, at
de kommer op og slås igen - det går lang tid inden de glemmer det, så du
må isolere dem i en periode. Lad gerne kattene bytte plads med
mellemrum, så de ikke etablerer territorier og byt også gerne bakker.
Frem for alt - giv det tid og lad være med at forcere noget. Hvis du
efter et stykke tid ikke ser nogle fremskridt er det tid til et
dyrlægebesøg. Raiku har erfaring med disse sager.

Formodentlig er en af dem blevet meget forskrækket over noget og den
anden kat har tilfældigvis stået lige i nærheden, hvorfor den derfor
forbinder det ubehagelige med den anden kat. Der kan dog også ligge
fysiske årsager bag, men det er nok ikke det du skal tænke over i første
omgang.

Held og lykke

Hilsen Helle

http://www.kandu.dk/

Fra : Denise

Dato : 06-11-01 09:07

Hej Helle
Tak for hurtigt svar i går, jeg nåede desværre ikke at svare, fik pludselig
travlt, også med at skaffe
FeliFriend. Jeg kørte ud til Marianne Rasmussen og hun anbefalede
FeliFriend. Serene um mente hun
ikke nyttede lige nu, og nogle gange går der vist også 14 dage inden det
virker og han er jo heller ikke urolig,
kun når han for øje på Dino. Så jeg bruger isolation. Krogen på døren måtte
jeg flytte igår for de kunne
få armen ind og så sloges de vildt igennem sprækken, så jeg måtte lave
revnen i dørkarmen mindre.
Mens jeg er på arbejde er døren dog helt lukket.
FeliFriend synes kun at virke mellem mig og kattene der kæler og kæler, men
får de øje på hinanden kører hylekoncerten igen. Og Dino går rundt og hyler,
både fordi han ikke kan lide lukkede døre og fordi han hele tiden vil ind
til Blonde, hvorfor ved jeg ikke om det er for at tæve ham eller snakke.
Iøvrigt er jeg ikke helt sikker på at Dino er den stærkeste, Blonde tæver i
hvert fald igen for Dinos hår er over det hele, Blonde starter hyleriet og
Dino starter slagsmålet. Marianne sagde iøvrigt at jeg bare skulle lade dem
komme i løbegården, og sagde det også kunne være en ræv. Løbegården virker
dog ikke interessant for dem, de vil hellere holde øje med hinanden. I
morges stod den ene i løbegården og den anden i stuen med åben tremmedør og
så kørte koncerten. Hele aftenen i går byttede vi rundt på kattene, for var
jeg i stuen med Dino, prøvede Blonde at komme ind til mig og omvendt, så jeg
havde hele tiden dårlig samvittighed overfor den ene, og manden hjalp jo
ikke, for han var på skole. Ja, det bliver nok en sej kamp.
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-11-01 19:15

d. 06/11/01 9:06 skrev Denise på Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk i artiklen
3be79a5b$0$385$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> FeliFriend synes kun at virke mellem mig og kattene der kæler og kæler, men
> får de øje på hinanden kører hylekoncerten igen.

Øv, det var nemlig det jeg tænkte på at foreslå, har ellers ingen gode råd

Det er jeg ked af at høre Denise, og de var ellers så harmoniske, så vidt
jeg kunne se. Det er ikke altid lige nemt at forstå de små pelskugler..
Med håb og krydsede fingre
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 05-11-01 20:25

Hej Denise
Du kan prøve Bach's nødhjælpsremedie, det er
en naturmedicin fremstillet af flg. blomster fuglemælk,
soløje, balsamin, klematis og kirsebærblomme. Det
er i dråber og man kan komme en dråbe udvendigt
på hvert øre eller blande 3-5 dråber i vandskålen, det
skader ikke på nogen måde, heller ikke selvom Molly
drikker af skålen.

hilsen
Marianne

Hellemose Somali
skatkat@telefona.dk

Some people have lives, -others have cats

Fra : Denise

Dato : 06-11-01 09:08

Hej Marianne
Ja, det kan jo ikke skade. Jeg vil se om de har det hos Matas, men gud ved
om det
hjælper, for det er jo kun når de får øje på hinanden at de er oppe og køre.
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 06-11-01 19:11

Hej Denise
man kan kalde Nødhjælps-remediet for naturens
"nervepille" mere og hurtigere effektivt end serene-um
mange opdrættere har altid en flaske i huset. Til
dyrlægebesøg, udstillinger hvis nye katte flytter ind
kort sagt til alle de tidspunkter hvor kattene er lidt
"oppe at kører". Ja, Matas plejer at have det.

Fra : Denise

Dato : 07-11-01 08:12

Hej Marianne
Har fundet ud af hvor jeg kan få det, men er lidt i tvivl om hvornår jeg
skal bruge det. Man kan ikke sige, at kattene er oppe at køre når de er
adskilt
måske lidt på dupperne som at kigge hen på døren når den går op. Hvis
jeg om nogle dage - måske i weekenden - prøver at sætte dem sammen
hvornår skal jeg så bruge det, nogle dage før eller timer, eller skal jeg
starte
allerede nu.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 07-11-01 08:51

Hej Denise
den nemmeste måde er simpelthen at komme 3-5
dråber i deres vandskåle hver dag, det vil så "dæmpe"
de følelses-spændinger kattene har, så hvis du starter nu
og så i weekenden prøver at sætte dem sammen, skulle
det være helt fint. Du kan give det i vandet i 3 ugers tid
og så prøve at se hvordan deres reaktion er uden dråber.
Der er intet farligt ved dråberne, og selv om Molly drikker
af det sker der ikke noget, det deres kroppe ikke har brug for bliver
udskilt gennem urinen, ligesom vandopløslige vitaminer. Jeg har brugt Bach's
forskellige
remedier det sidste 1-1½ år med meget stor virkning
og ingen dårlige erfaringer, både på kattene og mig selv
og naboer/venners katte hvis der har været problemer.

Fra : Denise

Dato : 07-11-01 09:01

Hej Marianne
Fint, det vil jeg prøve. De har godt nok 3 vandskåle, jeg skifter vand på 2
gange
om dagen, men jeg tror jeg vil nøjes med 1 gang om dagen.

Fra : Kate

Dato : 05-11-01 22:57

Åhh Denise

Jeg håber virkeligt at Dino og Blonde bliver gode venner igen. Jeg har
desværre ikke nogle gode råd da jeg aldrig har været ude for noget
lignende.

Jeg kan godt forstå at Molly older sig i baggrunden, da Oliwer stadig
var til havde han også lært at fordufte når Johan drillede Sofie, fordi
hun bli'r så gal.

--
Kate

Fjern noget fra adressen ved privat svar.

Fra : Denise

Dato : 06-11-01 09:14

Hej Kate
Ja, jeg håber også det bedste, har dog også hørt at man kan risikere de
aldrig bliver venner igen.
Det er også første gang for mig, selv om jeg er på 3 hold kastratbrødre.
Bare man kunne give dem handsker og mundkurv på så kunne de jo gå rundt og
råbe indtil de blev trætte af det.
Selvom de er oppe og køre kan man heldigvis stadig bare tage dem op, så de
ved godt hvem de er sure på,og når de ser Molly kommer halen fluks i vejret,
de bliver så glade for at se hende ??? og hun er komplet ligeglad.
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 06-11-01 20:44

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in

<snip>
> Selvom de er oppe og køre kan man heldigvis stadig bare tage dem
> op, så de ved godt hvem de er sure på,

Ja, der kan man se forskellen. Når der var krig mellem Johan og Sofie
kunne jeg næsten ikke få kontakt til Oliwer og jeg skulle ikke tage ham
op før roen var genoprettet, så blev han for nervøs.

> og når de ser Molly kommer
> halen fluks i vejret, de bliver så glade for at se hende ??? og hun
> er komplet ligeglad.

Ja lidt af det skete også her. Oliwer prøvede som regel også at få
kontakt med dem begge når de var faldet til ro, ligesom om han ville
sikre sig at han ikke var indblandet i noget. Sofie stak ham som regel
en på hovedet, men det gjorde hun også under normale omstændigheder.

> Hilsen Denise

Jeg ser at du har fået mange svar, det er godt. Nu jrydser jeg bare
fingre for at tingene bliver normale meget hurtigt, for de var så
skønne da vi var ude hos dig.

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 05-11-01 23:35

Hej Denise

Vi har været ude for en lignende situation. Det var ganske vist ikke mellem
to kastrater, men mellem en af de kastrerede somali drenge og chefkatten her
på stedet, Madame Butterfly, en fertil abydame med stærke meninger. Ligesom
i dit tilfælde var det en ukendt situation i løbegården, der udløste
slagsmålet. Butterfly jagtede stakkels Knud, der er dobbelt så sto, rund i
hele hytten under rædselsvækkende skrig og hyl. Vi forsøgte os også uden
held med fællesnus og leg, mad og meget andet, men intet hjalp i ret mange
minutter. Så snart kombatanterne fik øjenkontakt, var den gal,og så skulle
Knud bare have baaaank.
Vi besluttede at isolere agressoren (Butterfly) på 1. sal og forsøgte at
dele os lidt, så hun ikke skulle føle det som en straf, for det var jo ikke
hende, men en eller anden situation, der var årsagen til balladen. Det var
ikke ret morsomt i den uge, det varede, men det var besværet værd, for det
fik agressionerne til at lægge sig. I den første tid derefter blev Butterfly
isoleret, når vi ikke var hjemme, men ellers var hun sammen med de andre
katte, og det gik rimeligt. Ved den mindste tendens til overdreven
øjenkontakt mellem Knud og Butterfly forsøgte vi at distrahere dem og få dem
til at interessere sig for noget legetøj eller mad, og efterhånden gik det
helt fint. De kan stadig efter mere end et år finde på at stirre på
hinanden, men der har ikke været yderligere slagsmål.
Det er fantastisk frustrerende ikke at vide, hvad der sker i hovedet på dem
og ikke at kunne forklare dem, at der ikke er grund til at tage sådan på
vej. Jeg er overbevist om, at situationen skyldes skræk/forskrækkelse, og
derfor er den eneste medicin at skabe tryghed og afslappede situationer.
Skældud og vandforstøvere har næppe den ønskede effekt i den situation, men
man ender jo til sidst helt ude i tovene og griber til hvad som helst for at
skabe fred.
Jeg kan anbefale at prøve den her beskrevne metode med isolation, men vær
meget opmærksom på ikke at sætte dem sammen igen for tidligt, for det vil
sætte dem tilbage til square 1. Lyder det besværligt ? Det er det f.........
også, men jeg tror ikke, der er så mange andre udveje.
Held og lykke, jeg håber det lykkes for dig.

Mvh
Ole palmhøj
dark Moon Abyssiniere
http://home.worldonline.dk/~darkmoon

Fra : Denise

Dato : 06-11-01 09:51

Hej Ole
Tak for svar, det er altid godt at vide at andre har prøvet noget lignende,
og med godt resultat.
Da manden kom fra skole delte vi os også, (det passer ham også fint, så kan
han
i fred sidde ved sin computer), og han havde så på skift kattene inde hos
sig.
Bare man dog vidste om de kunne bliver venner eller kan være sammen igen, så
betyder det ikke
noget at man har besvær en periode, selvom det er irriterende og
tidskrævende, og man jo
aldrig ved om det kan ske igen. Nej, hverken skældud eller vandforstøver
hjælper, selv
start af deres fælles fjende støvsuger ignoreres stort set. Så de bliver
isoleret, dog med
en sprække i døren så de kan se hinanden. Gud ved om det så er en god ide,
for så glemmer de jo aldrig hinanden, men det skal de vel heller ikke ?
Hilsen Denise

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 06-11-01 10:40

Hej Denise

Jeg tror bestemt ikke, at de skal snuse til hinanden, en total isolation er
at foretrække, ellers er jeg bange for, at "følelserne" blusser hurtigt op
igen.

Mvh
Ole

Fra : susanne bondrop

Dato : 08-11-01 00:27

Kære Denise
Jeg har haft/har stadig lidt kendskab til de problemer, du omtaler. Jeg har
to kastrerede hankatte, en aby (19 mdr.) og en Russian blue (17mdr.), der
var i snor ude i min have 17. okt. 2001, hvor den ene (aby'en) pludselig
står og hvæser og sprutter og gør sig kæmpestor. Jeg tror selvfølgelig, at
det er en fremmed kat, den har fået øje på, men ak, det var min Russer, han
lige pludselig var blevet bange for. Og den begyndte selvfølgelig at brumme
og gøre sig lige så stor.
Jeg prøvede at trække af sted med abyen, men han var fuldstændig vild og den
anden begyndte at følge efter. Jeg hentede så vandslangen for at adskille
dem - og det lykkedes så også. Den ene kom ind, mens aby'en rev sig fri af
stolpen.
Jeg hentede så abyen lidt senere, men ikke så snart havde jeg sat den ind i
stuen - og den fik øje på den anden fortsatte en vild kamp, jeg aldrig
nogensinde har set. jeg råbte og skreg, men lige lidt hjalp det. Abyen gemte
sig spruttende under sofaen og jeg kunne nu få russeren ind i et andet
værelse.
De var så adskilt indtil jeg kom hjem om natten, hvor jeg åbnede døren på
klem til abyen og russeren skyndte sig nysgerrigt hen. Så fik de mad og
havde glemt alt om tidligere kontorverser.
Desværre luftede jeg ud dagen efter, hvor begge katte sidder højt oppe i et
vindue og abyen lige pludselig hopper ud. Han brummede rundt ude i
buskadserne og jeg tog ham straks ind, MEN så så han igen russeren og blev
vildt hysterisk... SUK....
Og jeg kunne begynde forfra, men denne gang, da jeg kom hjem blev de ikke
gode venner. der gik lige et stykke tid, hvor det gik godt, men så
"opdagede" abyen, at han var sur på den anden.
Herefter hentede jeg et metal net, jeg havde købt, da de i sin tid blev
introduceret for hinanden, der så adskilte de to stuer, og ved hjælp af det
har jeg nu fået dem på ret køl igen. De kan se hinanden og langsomt vænne
sig til lugten - uden de er i helt nærkontakt, så efter et døgn gik det godt
igen.
Desværre skulle jeg af sted med begge katte til Jylland, hvor abyen fik en
beroligende pille, fordi han altid er så nervøs i en bil...(6 timers kørsel)
I sommerhuset gik det til at begynde med rimeligt, men abyen skulle nærmest
behandles som et råddent æg, og den mindste lille ting kunne få det hele til
at eksplodere.... hvilket det gjorde...
Næste morgen købte vi så hønsenet og sømmede helt op omkring en dør, hvor
abyen så alligevel kunne følge med i, hvad der skete i stuen. Det hjalp
igen, de fik snuset til hinanden, men det hjælper vist også på situationen
at min russer simpelthen er så venlig af sind, at han glemmer den andens
ubehageligheder.
Problemet vendte tilbage, da jeg kom hjem igen, pillen han fik begyndte
først at virke to timer efter hjemkomsten, og så føler han sig svag og
bange, så det bedste forsvar er et angreb. Frem med nettet igen....
denne gang i et par dage...

Den sidste uge har de så haft det fint sammen, men jeg kan stadig se, at
abyen bliver forskækket og begynder at småbrumme... men det tackler russeren
fint, og balladen bliver afværget. Nu sover de "i arm igen" vasker hinanden
og styrter (i sjov) efter hinanden.
(det var jo også formålet med to katte, at de netop kunne more sig med
hinanden)
MEN jeg har tænkt mig at ringe til en dyrlæge og få anbefalet en
dyradfærdsbehandler, for jeg er bange for at jeg hurtigt kan få problemet
igen, når det bliver sommer og de skal på græs igen..... eller hvis de skal
passes af andre... (for ellers må jeg sælge abyen og prøve at få en til
russer)

men hvorom alting er, så prøv at adskille to stuer, værelser etc. med
hønsenet eller andet, så de kan se hinanden an, og vænne sig til hinanden
igen...

Håber det hjælper, for det er sgu ret opslidende og dybt deprimerende - og
man aner faktisk ikke sine levende råd...

Mvh og held og lykke
Susanne

Fra : Denise

Dato : 08-11-01 11:00

Hej Susanne
<klip>
Ja, det lyder som nøjagtigt det samme, en teori kan være at kattene har
lugtet et fremmed dyr, måske
en kat eller ræv der har stintet, og så tror den ene kat den anden er det
fremmed dyr, ja - hvad ved man.
Man får godt nok et chock når det sker. Min tro på kattes intelligens har
nok fået et lille knæk her.
Det er godt at dine sover i arm igen, det håber jeg jo også vores kommer til
igen, man skal jo være optimist.
Indtil nu holder jeg dem adskilt, men dyrlægen mente at når de havde kendt
hinanden i så mange år, kunne
jeg godt lade døren være på klem, så de kunne se hinanden, så jeg har krog i
døren så der er en lille sprække.
Det er kun når vi er hjemme ellers er døren lukket, da de jo har præsteret
at slås gennem en mikro-sprække.
Den ene hyler stadig lidt når han ser den anden, men ikke så højt og han
skriger ikke.
Men det er helt tydeligt at den ene, Dino, vil ind til den anden, for så vil
han ind i stuen, så skifter vi katte, så vil han
ud i gangen o.s.v. Så er spørgsmålet bare, hvorfor vil han ind til den
anden, er det for at tæve ham eller for at vaske
ham. Jeg putter nu nogle dråber Bachs blomstermedicin i deres vand, det
skulle berolige, og så sniffer de lidt Felifriend og
Baldrian. Så de er rolige når de er hver for sig, bortset fra Dino der
virker lidt ked af ikke at være hos Blonde, men
det er jo Blonde der er den bange, selvom han da slår godt fra sig (de har
begge småsår og rifter her og der).
Det er jo ikke sikkert du får problemet igen, det er første gang jeg har
problemet og jeg har haft kastrater sammen
siden 70 også i sele i haven. Problemet er om de bliver ved med at huske
deres slagsmål, ja eller samme situation
opstår igen.
Mht dyreadfærdsbehandler har jeg talt med en dyrlæge, der ikke havde meget
tiltro til at en sådan ville kunne klare
dette, mest fordi katte er så specielle, som hun sagde "der skal nok være
nogle som vil sige at det vil de godt prøve, og
så skrives en regning, uden at der ændres noget". Som hun sagde, hunde med
adfærdsproblemer kan de sagtens henvise
til adfærdspsykologer, men katte har de ikke meget tiltro til kan behandles
på den måde.
Jeg vil da godt høre, om andre har nogle gode erfaringer på dette område
!!!!!!
Ja, det er sgu ret opslidende og man er irriteret og har hele tiden lyst til
at sætte dem sammen, men forcerer man det
og de slås igen, ja så kan man starte forfra. Så vi har bestemt at på søndag
prøver vi med mad, leg og samtaler.
Ved nogle ellers, hvor man kan få mundkurve og gumminegle til katte hører vi
gerne om dette.
Hilsen Denise

Fra : susanne bondrop

Dato : 09-11-01 20:28

Hej Denise

Jeg jeg tror heller ikke mine katte er så intelligente mere, den tro har
fået et alvorligt knæk. Det lyder ærgeligt, at en dyrepsykolog ikke er
særligt gode til katte - udover det med regningen....
men jeg synes nu stadig, du skulle prøve med noget ståltrådsnet (hønsenet
mv), hvor de kan se og lugte til hinanden - uden at kunne slås. Det var
først da jeg benyttede det, at de vænnede sig til hinanden og blev fredelige
igen.

Mht. om de glemmer denne destruktive adfærd, er jeg kommet i tanke om en
episode i foråret, hvor det samme skete, men hvor de fluks blev gode venner
igen da de kom ind.

og det mærkelige er, at når abyen har set en ræv eller en fremmed kat har
den aldrig skabt sig, ligesom han var utrolig venlig og imødekommende, da
jeg fik russeren tre måneder efter ham. Der var det faktisk ham der blev
jagtet rundt af den lille. Så meget at jeg blev nødt til at spørge dyrlægen
til råds, jeg troede jo, at det måske var den store, der ville jagte den
lille... men derfor ståltrådsnettet. Dyrlægen anbefalede mig at købe et
sådant, så de kunne vænne sig til hinandens lugte uden at føle sig truede
(som den lille gjorde).
Jeg nåede at købe nettet, men fik det ikke brugt det dengang, da de faktisk
dagen efter mit indkøb blev gode venner...

Som sagt held og lykke
og håber nogle af alle dine tiltag hjælper

Mvh
Susanne