Q:Opgave vedr at kalde en fireEns metode
Fra : jan

Dato : 04-11-01 17:28

Hej.

Sidder og leger lidt med Jacob Nordfalks bog "objekt orienteret java "
og er kommet til en opgave jeg bare ikke kan finde ud af.

Det drejer sig om at jeg skal udvide raflebaeger klassen så man kan kalde en
fireEns() metode:

Den skal starte med public boolean fireEns()
{
}

Jeg tror det skal bruge boolean contains ( objekt ) metoden
men kan ikke rigtigt gennemskue det, og er ved at blive godt søndags sur på
opgaven øv øv. Og på vector klassen..

Så hvis du har en ide/løsning til opgaven så giv venligst besked og du har
redet en ellers dum og deprimerende søndag for mig.

Så tak til den der vil prøve lykken med opgaven....

Fra : Jacob Nordfalk

Dato : 04-11-01 19:55

jan wrote:

> [...]
>
> Jeg tror det skal bruge boolean contains ( objekt ) metoden
> men kan ikke rigtigt gennemskue det, og er ved at blive godt søndags sur på

Det er opgave 4.5.2 i http://javabog.dk.

contains() kan du ikke bruge, da den sammenligner objekter og ikke deres indhold (og slet ikke
bestemte kombinationer af objekter).

Mit forslag giver ikke speciel CPU-effektiv kode, men du har metoden antalDerViser() der giver
antal terninger med en bestemt værdi.
Fire ens er ensbetydende med at antalDerViser(1)==4 eller antalDerViser(2)==4 eller
antalDerViser(3)==4 eller ... eller antalDerViser(6)==4

> Så hvis du har en ide/løsning til opgaven så giv venligst besked og du har
> redet en ellers dum og deprimerende søndag for mig.

Det går jo ikke at nogen bliver deprimeret af MIN bog...

--
Jacob Nordfalk

Fra : jan

Dato : 04-11-01 20:39

tak skal du have, havde brugt det du omtaler i yatzy opgaven, men troede at
det var noget mere kompliceret jeg skulle lave i den her opgave....

Hygge