Netværk og ADSL
Fra : Henrik Wilken

Dato : 04-11-01 17:50

Jeg har længe haft et lille netværk med tre pc'er på en hub hvor hver pc har
haft en fast ip-adresse defineret af mig.
Den ene pc var server for disk og print.
Nu har jeg fået ADSL og her tildeles ip-adresserne af TeleDanmarks DHCP
server og det funger er fint da alle tre pc'er kan komme på internettet -
men de kan ikke se hinanden mere!!!
De har meget forskellige ip-adresser og selv om de sdder i samme workgroup
kan de ikke se hinanden.

Hvad er de mon galt?
Skal man sætte det sådan op at serveren skaber forbindelsen til nettet som
så deles med de to andre?

På forhånd tak

Henrik Wilken
www.coverband.dk

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 05-11-01 19:24

Hej Henrik

"Henrik Wilken" <henrik.wilken@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3be570c4$0$57575$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> men de kan ikke se hinanden mere!!!
> De har meget forskellige ip-adresser og selv om de sdder i samme workgroup

At de tre IP adresser ikke er i samme subnet/scope. For at de kan se hinanden skal der
routes imellem de tre subnet og det gør TDC ikke.
Løsningen er at installere yderligere en protokol (f.eks. NetBEUI) til intern brug.

Eller at tildele netkortene en fast IP adresse udover den dynamiske.
Teoretisk burde det ikke kunne lade sig gøre, men flere har her bekræftet at det virker.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.: