Loadbalancing = som RAID0? G.SHDSL?
Fra : Søren Birkholm Madse~

Dato : 04-11-01 14:24

Hejsa

Hvordan fungere loadbalancing (f.eks. med 4 adsl linier)? Er det ligesom et
raid0 system, med f.eks. 4 diske, hvor belastningen bliver lige fordelt
udover de 4 diske.

Hvilket ville være det mest optimale hvis ønsket er en up-stream hastighed
på 2 Mbit/s. At købe 4 x 1024/512 Kbit/s ADSL linier eller at købe en af
Cybecitys nye G.SHDSL liner, hvor man får 2 Mbit/s, hver vej?

De 4 x (private) ADSL er billigere samt man får mere down-stream, men
opvejer den dyere pris og mindre hastighed på G.SHDSL'en ved at være af en
bedre kvalitet. Og er det en fordel at have én linie fremfor 4 linier?

Der lægges selvfølig vægt på at linien er meget stabil.

Forbindelsen skal bruges på en Netcafe med 16 spille maskiner og 2 internet
maskiner.

Priser på en fastlinie hos Uni2 er undersøgt. Dette pris-niveau er alt for
højt, så ville G.SHDSL eller flere ADSL linier ikke være et meget billigere
og godt alternativ?

Nogen der ved hvor meget nutidens spil kræver af båndbredde?

Pft.

Venlig hilsen
Søren B. Madsen

Fra : Michael Thomsen

Dato : 04-11-01 17:33

> Nogen der ved hvor meget nutidens spil kræver af båndbredde?

Tja. jeg kan starte med at fortælle dig en lille historie.

I Frederikshavn syntes Kollegiet at Internet forbindelsen efterhånden var
noget dyr ca. 20.000,- om måneden (Jeg tør ikke og sige om det er prisen,
men det er et rent gæt) Så de valgte at skifte deres Fast Linje (2mbit) ud
med en 2mbit ADSL fra CC (512/2Mbit) Nu kan man sidde 2 personer på nettet
og spille Counter strike, hvis der er andre der laver noget lagger det for
vildt.. En 512mbit Upload er simpelthent for lille.. Downloaden er fin nok,
fordi den bliver ikke brugt ret meget i spil, men uploaden bliver brugt
meget.. Så 2 eller flere ADSL linjer kunne være bedre. ( Jeg har set Routere
hvor man kan sætte flere ADSL linjer sammen og lave en hurtigere linje.
Burde også kunne laves via Linux ). Men Kollegiet er vært fald kommet frem
til det at de invistere i en Sonofon Fast Linje til 8000,- pr måned. (Ved
ikke hvor stor linjen er, men vil skyde på 4mbit eller over)

vh Michael

Fra : Lars Christensen

Dato : 04-11-01 18:59

"Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> wrote in message

> [...]
> til det at de invistere i en Sonofon Fast Linje til 8000,- pr måned. (Ved
> ikke hvor stor linjen er, men vil skyde på 4mbit eller over)

Har du mulighed for at komme med nogle links, eventuelt til udstyr etc...

mvh
Lars Christensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-11-01 00:39

On Sun, 4 Nov 2001 17:33:01 +0100, "Michael Thomsen"
<gichael@hunters.dk> wrote:

>En 512mbit Upload er simpelthent for lille..

Jeg vil nu mene, at det ville være sådan nogenlunde acceptabelt i det
tilfælde.

--
- Peter Brodersen

Fra : jacob

Dato : 04-11-01 23:51

Hej Søren,

Det er vidst en lidt simpel form for analogi du holder dig her.

Det kan være en ret kompleks sag at udregne den optimale fordeling af trafik
over flere links. Især fordi du snakker om at investere i fire seperate
forbindelser.

Grunden hertil at er at de fire links i denne konfiguration har hver sin ip
adresse, under de omstædigheder at du taler om private opkoblinger fra
f.eks. teledanmark.

Hvis du vil ha flere seperate links skal de kunne truncates i begge ender så
den samlede virtuelle forbindelse får en routning vej (f.eks. den samme ip -
eller samme mængde ip'er).

Hvis du har seperat routning som i 4 selvstændige forbindelser skal du tage
højde for at spil ikke bare kan spilles med forskellige ip adresse hele
tiden - det ville ødelægge forbindelsen mellem klienten og serveren. Derfor
skal et givent applikation tildeles en unik forbindelse som holdes under
hele spillet. Og hvem og hvilke regler skal tage stilling til hvorden
applikationer skal tildeles en route ud af huset bliver nogle indviklede
regler. Og hvordan skal dette regelsæt reagere hvis det ikke længere er
optimalt med tre spil på en linie hvordan skal det flyttes til en anden ip
adresse? Det kan næsten ikke gøres optimalt på nogen måder.

Det du har brug for det er nok at snakke med en der har erfaring med load
balancing og QoS (quality of service) på internet forbindelser.

- en ting er sikkert - det kan ikke betale sig at spare for meget

Med venlig hilsen

Jacob

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-11-01 07:23

On Sun, 4 Nov 2001 14:24:07 +0100, "Søren Birkholm Madsen"
<mucine@worldonline.dk> wrote:

> Hvordan fungere loadbalancing (f.eks. med 4 adsl linier)?

Der er flere måder at lave ægte load-balancering på (fx Multilink
PPP eller load-lancering på L3), men fælles for dem alle er, at
de kræver, at udbydren er involveret i at sætte det op, og det
vil de typisk ikke for privatforbindelserne.

Man kan selv lave lidt fusk og få load-balancering for trafik
initieret indefra, men kun per destination (hvor traik med
forskellige adresser sendes over ét link), men ikke per pakke
(hvor trafikken sendes over alle links). Og for trafik initieret
udefra (fx. til en web-server) vil man kun få meget ringe load-
balancering.

Kort sagt: Der er på en privatopkobling ingen ordentlig måde at
lave det på.

> Hvilket ville være det mest optimale hvis ønsket er en up-stream hastighed
> på 2 Mbit/s. At købe 4 x 1024/512 Kbit/s ADSL linier eller at købe en af
> Cybecitys nye G.SHDSL liner, hvor man får 2 Mbit/s, hver vej?

Hvis man har meget trafik udefra, klart det sidste.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/