Øjenproblemer?????????
Fra : Jysch

Dato : 04-11-01 13:33

Jeg har en gravhund på 5 år, som jeg pludselig har lagt mærke til lukker
øjnene meget af tiden, især hvis jeg ser på ham.

Det er også ligesom iris forsvinder opad, så man kan se noget hvidt - han
vender øjnene.

Hvis jeg kikker nærmere på ham kniber han øjnene sammen.

Han er glad og opfører sig som han plejer.

Jeg er lidt urolig over det og er interesseret i om der er nogen som kender
noget til det.

Gode råd efterlyses

Mvh.

Jysch

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-11-01 13:55

At se en hund direkte i øjnene er en trussel, din hund svarer ved at
knubeøjnene sammen, og fortæller dig dermed at den ikke er farlig, at den
har venlige hensigter.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jysch

Dato : 04-11-01 16:13

Jeg stirrer ham da ikke lige ind i øjnene, men han plejer ikke at knibe
øjnene sådan sammen - jeg er bange for om han måske har ondt i hovedet
eller der er noget andet alvorligt i vejen.

Mvh.
Jysch

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-11-01 17:53

Ok.

Så ville jeg få ham undersøgt af en dyrlæge.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-11-01 18:02

> [...]
> øjnene sådan sammen - jeg er bange for om han måske har ondt i
hovedet
> eller der er noget andet alvorligt i vejen.

Synes du skal tage en tur til dyrlægen i morgen og få vovse tjekket ..
min ene hund havde noget med øjnene sommeren 2000 .. allergisk
reaktion på jeg ved ikke hvad.... men pupillerne blev store og trak
sig ikke sammen ved lyspåvirkning .. der kunne iflg. min dyrlæge være
tale om at det Sandra havde var bl.a. grønstær .. men heldigvis viste
det sig at være allergisk betinget .. og en prednisolonkur hjalp på
problemet .. men når der er noget med øjne synes jeg man skal kontakte
dyrlægen hurtigst muligt .. og ikke se tiden an .

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad der er i vejen med din hunds øjne eller
om der i det hele taget er noget i vejen så jeg synes som sagt du skal
lade dyrlægen kigge på vovsen ..

MVH Ami

Fra : John

Dato : 04-11-01 20:39

> [...]
>
> Han er glad og opfører sig som han plejer.
>
> Jeg er lidt urolig over det og er interesseret i om der er nogen som kender

Hej

Jeg skal naturligvis ikke påstå det, men de symtomer du beskriver
omkring din hund, kan godt ligne en hornhindebetændelse. Har du lagt mærke til om
der er tåreflåd eller anden uregelmæssigheder inde i hans øjne ?. Er det rødt
eller irriteret ?.

Prøv at læse nedenstående, som jeg har fundet på dyrlægevagten til dig:

Nethilsen
Jhn.
Nethundeguiden.dk

"Hornhindebetændelse

Opdager man, at hunden kniber øjet sammen, og der er tåreflåd,
samt at det hvide i øjet bliver mere rødt, kan det være et tegn på
en øjensygdom.

Hornhindebetændelse kan skyldes et fremmedlegeme i øjet,
hvorved der opstår en hornhindebetændelse med sår.

Hornhindebetændelse kan også opstå uden sår. Dette
skyldes, at tåreproduktionen er nedsat, hvilket kan medføre,
at øjet tørrer mere eller mindre ud.

Hvad kan jeg gøre?

Hvis hunden kniber øjet sammen og har tåreflåd, bør
man straks konsultere dyrlæge.

Ved den kliniske undersøgelse af øjet vil dyrlægen
sandsynligvis foretage to undersøgelser af øjet. Undersøgelsen
er smertefri for hunden og består i en måling af tåremængden
og evt. en grønfarvning af øjet. Hvis hunden har et hornhindesår,
vil man kunne se, at den grønne farve forandres fra grøn til en
gullig nuance.

I de fleste tilfælde kan hornhindesår behandles
med øjendråber/øjensalve.

Hvis hornhindesåret er så dybt, at der er hul indtil selve '
øjet kan operation blive nødvendig.

Hornhindebetændelse uden sår

Hvis tåreproduktionen er nedsat eller ophørt, tørrer øjet ud,
hvilket kan være en alvorlig øjenlidelse. Ofte vil det være
nødvendigt at behandle med medicin og øjendråber i hele dyrets l
evetid. Man kan dog i nogle situationer foretage en operation,
som kan afhjælpe problemet.

Generelt må man ved hornhindesygdomme forsøge at finde
årsagen. Det er meget vigtigt, at øjet ikke tørrer ud.
Endvidere er det afgørende, at man får den rigtige medicin til
øjenlidelsen. Man skal under ingen omstændigheder forsøge
at indgive øjenmedicin med mindre, man har konsulteret dyrlæge."

Fra : Jysch

Dato : 06-11-01 00:58

Jeg siger mange tak for jeres svar og vil have det i reminder når vi på
onsdag skal til dyrlæge - Det kan nemlig ikke blive før, da jeg arbejder
både mandag og tirsdag, har ellers prøvet at kontakte dyrlægen pr. tlf. men
han ringede ikke tilbage. vil prøve igen tirsdag morgen.

Jeg kommer med en tilbagemelding når vi har været ved dyrlægen.

Mange hilsner

Jysch og Snubbi

Fra : Jysch

Dato : 07-11-01 19:23

Jeg takker for de venlige indlæg på min mail og tak til John for indlæget om
hornhindebetændelse.

Jeg har idag været ved dyrlæge og han konstaterede en lille rids på
hornhinden ( det kan være en gren i haven eller katten som er kommet til at
ridse ham i øjet).

Jeg fik 2 slags øjendråber og så vil han se ham igen om 9 dage.

Jeg kan allerede mærke en lille ændring - så det er bare dejligt.

Hilsen

Jysch

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-11-01 19:48

Hvor dejligt at høre, at det går fremad

Fra : John

Dato : 09-11-01 00:28

>"Jysch" <jysch@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:9sbu72$lok$1@news.cybercity.dk...

>Jeg takker for de venlige indlæg på min mail og tak til John for indlæget om
> hornhindebetændelse.

Selv tak . Dejligt at vide at din hund nu er kommet under behandling,
og det går den rigtige vej.

Kærlig klap til ham og god weekend til dig.

Jhn & Lab-x´en Basse...
www.nethundeguiden.dk ( som snart er på vej i ny version! )