Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital Kamera
Fra : Christian

Dato : 03-11-01 14:07

Hej gruppe,

Jeg er sikker på at der kommer 100 af denne type indlæg, men alligevel
kommer her et mere.

Jeg står og vil gerne købe et digitalkamera. Jeg vil bruge det til
almindelig daglidagsfotografering og dermed kunne tage nogle billeder hvor
jeg ikke behøver at skulle have en film fremkaldt før jeg ser resultatet.
Derudover vil jeg gerne have muligheden for at kunnelave billedbehandling på
computeren. Derfor et digitalkamera.

Jeg ved meget lidt om digitalkameraer. Stor set kun at mn skal se på hvor
mange pixels kameraet kan tage billeder med (fx 2,1 mio eller 3,3 mio).
Derudover er der noget med compactflash og smartmediacards - som jeg ikke
har en brik forstand på, andet end at jeg kunne forestille mig at det er to
forskellige standarder. Her ville jeg meget nødig ud i at jeg køber et eller
andet som giver mig nogle begrænsninger i anvendelsen !

Jeg var idag inde i en fotoforetning for at kigge og blive lidt klogere. Men
desværre var sælgeren ikke videre interesseret i at "sælge" hvorfor jeg
skulle hive alt ud af ham og det er jo ikke de bedste forudsætninger for at
opdage en ny verden. Men han anbefaler (uden argumenter) Sony Cybershot P5
som det bedste kamera. Jeg er ikke tvivl om at det var et lækkert kamera,
men prisen var også ca. 7000 kr. Da jeg spørger om alternativer fx til Nikon
Coolpix 885 får jeg at vide at Nikon har slækket en del på kvaliteten fordi
de nu producerer deres kameraer i Korea.Jeg har her svært ved at gennemskue
om dette er en salgstale han holder fordi sony-kameraet giver ham en eller
anden personlig bonus. Jeg ved det ikke - men det var den fornemmelse jeg
havde.

- Ud fra ovenstående beretning, hvad skal jeg købe hvis jeg vil anvende ca.
6000 kr på et digital kamera ?
- Hvis nogen af jer har erfaringer med køb af digitalkamera - så kom endelig
med dem ?
- Er der nogen der kender gode steder på nettet hvor jeg kan blive klogere
på denne digiatle vernden ?

Mvh
Christian

Fra : Tommy Helgevold

Dato : 03-11-01 14:35

Hej Christian, du spørger:

> - Ud fra ovenstående beretning, hvad skal jeg købe hvis jeg vil anvende
ca.
> 6000 kr på et digital kamera ?

Det er helt op til dig selv. Faktisk så kommer du godt afsted så
lenge du holder dig til 2-5 megapixels. Jeg kan kun give dig tips
ud ifra mine egne erfaringer og vil give det et forsøg:

1. Kig efter gode "store" linser, en god linse er et must - selv på
et digitalkamera.

2. Kig efter OPTISK zoom hvis størrelsen ikke betyder så meget
som kvaliteten. Digital zoom bliver for kornet og du kan ligesågodt
foretage "zoomingen" i post-edit (altså din hjemme-redigering).

3. Købe-lån kameraet du vil "prøve" før du bestemmer dig, tjek for
fejl såsom "hot-pixels" som er deffekte små fotoceller som dukker
op på dine billeder på samme sted hver gang du tager et billede,
byt - det - for hver gang du får et med pixelfejl. NB - pixelfejl
på selve kameraets indebyggede monitor har ingen betydning for
billedet i sidste ende.

4. Tjek om kameraet har mulighed for extern blitz (i tilfælde af du
bliver lidt MEGET foto-interesseret senere...tro mig...det
bliver man nemt

5. Gå til http://www.dpreview.com & http://www.megapixel.net/
og andre sites for at se gode kamera-tester af alle slags og typer.
Der kan du bl.a. tjekke hvad privatpersoner siger om kameraet.
Er der nogle problemer med det...typen..etc...vil du finde det der.

Mit valg:
Efter nøje gennemgang af div. tests på internettet, blev jeg enig med
mig selv om at det skulle blive en Casio QV-3000ex/ir.
Hvorfor? Testerne beskrev den som en af markedets bedste kameraer
og merket er ikke noget man forbinder med et "riktig kamera".
Men kameraet har 3.3 Megapixels med et CCD element fra
SONY - og er en forrygende kvalitetschip med minimalt med støj.
(tjek mine billeder på www.fotokritik.dk hvis du er i tvivl)
Der er en CANON linse, og en optisk zoom på 3x. For
6100,- Dkr fik jeg dette kamera inkl 1x8 mb og 1x128 mb kort
Kameraet kommer med 2 tilslutninger til Seriel eller USB porten.
Jeg tilsluttede den USB porten...og der fungerer den som
et ekstra Harddisk-drev! Meget praktisk. Dessuden laver
selve kameraet "færdige hjemmesider" med html. kode og
det hele med al exposure & sådan information inkl. direkte
i selve kameraet. Det negative var dog at jeg synest
betjeningen er lidt klumrete og kabinettet er plastikk
og ikke helt knirkefrit. Motorikken er dog helt i top
nul støj og irritation. Kameraet kan også tage natbilleder
med casio's patenterede anti-støj et-eller-andet
Det andre negative var at man ikke direkte kan sette
en ekstra flash på kameraet . Men den innebyggede
flash er "mærk - ekstremt kraftig" for...kraftig

Alle her inde i gruppen har et eller andet favoritkamera
jeg kan kun fortelle om hvordan jeg kom fram til mit.
Lyt til dem alle sammen og test lidt så finder du dit
yndlings kamera - det viktigste er at man har det
sjovt med det.

> - Hvis nogen af jer har erfaringer med køb af digitalkamera - så kom
endelig
> med dem ?

Vel - jeg fik nogle hotpixels fejl på det første casio jeg fik, men
de byttede den med et smil og ingen fejl på det nye casio kameraet.

Held og lykke med hvad det end nu bliver - jeg håber på
at se dine billeder på forskellige sites

Tommy Helgevold
http://www.qsl.net/oz4kid

Fra : Christian

Dato : 03-11-01 16:59

Hej Tommy,

Tusind tak for et par gode råd. Jeg har læst det med stor interesse.
Allerede her må jeg sige, at jeg er blevet opmærksom på nogle nye ting som
jeg aldrig havde opdaget selv .

Christian

Fra : Tommy Helgevold

Dato : 03-11-01 17:49

"Christian" <cphl@nospam.dk> skrev:
> Tusind tak for et par gode råd.

Det var så lidt , det er jo det gruppen er til for.

Tommy Helgevold
http://www.qsl.net/oz4kid