Memento
Fra : Søren Bastholm

Dato : 03-11-01 01:31

Er der nogen der kan forklare mig, hvad der sker i slutningen af
filmen/handlingsforløbet, hvor han ligger med konen og en ny tatovering,
hvorpå der står : Í´ve did it
1. Er konen død? hvis ikke hvorfor er han tatoveret med : han voldtog og
dræbte min kone.
2. Hvem er Sammy Jankins? er det ham selv?

Fra : Jesper Winding

Dato : 03-11-01 08:37

Er det så stort et problem at skrive SPOILER?

-=JESPER=-

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 03-11-01 12:27

Søren Bastholm skrev:

> Er der nogen der kan forklare mig, hvad der
> sker i slutningen af filmen/handlingsforløbet,

Prøv at søge på svar her i gruppen. Memento er blevet debatteret til
hudløshed. En eller anden kom også med et godt link til en Memento-FAQ,
og efter at have læst den, er der ikke meget tilbage at være i tvivl om.

Og som Jesper Winding skriver, er det ret smart at skrive "spoiler" i
emnefeltet, når man har tænkt sig at afsløre så afgørende begivenheder i
handlingsforløbet.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 03-11-01 12:30

Hej !
Søren Bastholm wrote:

> [...]
> 1. Er konen død? hvis ikke hvorfor er han tatoveret med : han
> voldtog og dræbte min kone.
> 2. Hvem er Sammy Jankins? er det ham selv?

LOL, der ødelagde du lige filmen fuldstændigt for alle der ikke har set
den før.......

*PLONK*

aj, det kunne jeg ikke finde på, men det er sq tæt på..........

HUSK LIGE SPOILER WARNING I HEADER.....

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk
http://www.qcom.dk/2a/film - min filmsamling.....

Fra : Ingrid Kristensen

Dato : 03-11-01 15:14

"Søren Bastholm" <Bastholm@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> 1. Er konen død? hvis ikke hvorfor er han tatoveret med : han voldtog og
> dræbte min kone.
> 2. Hvem er Sammy Jankins? er det ham selv?

Han har helt bevidst valgt at skyde skylden på en ganske uskyldig mand, mens
det er ham selv, der har voldtaget og dræbt sin kone. Han har så at sige "skabt
sin egen historie", som han sent i filmen siger, at alle mennesker jo gør.
Memento var forøvrigt en fremragende film med rigtig god indsats fra samtlige
skuespillere.
Ikris

--
Posted from [194.255.109.216]

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 03-11-01 17:07

Hej !

> [...]
> siger, at alle mennesker jo gør. Memento var forøvrigt en fremragende
> film med rigtig god indsats fra samtlige skuespillere.

Jeg er enig i at det er en god film, men ikke i din opfattelse af
handlingen. Jeg vil mene at filmen ikke er entydig på dette punkt (
altid et plus... ), og jeg mener sådan set at vi ikke på noget
tidspunkt i filmen ser den rigtige morder/voldtægtsmand. Det med at
alle mennesker bygger deres egne historie, handler om at han nægter at
erkende at morderen er død, da han så ikke har noget tilbage at leve
for. Han siger også noget lige der hvor han brænder billedet i
slutningen, noget ala. "Can I really make myself forget this?", efter
at det er gået op for ham hvordan tingene hænger sammen.

Ang. Sammy Jankis, så mener jeg ikke at filmen endeligt svarer os på om
han ER hovedpersonen, det tyder på det, hvilket jo nok vil betyde at
det ER ham der har slået sin kone ihjel. Men jeg mener nu at Sammy
Jankis enten er en virkelig sag, eller et fantasifoster, dannet for at
kunne forklare hans tilstand, det er en af de ting han har lært v.h.a.
rutine og repitition, måske så han kan forstå det selv. Grunden til at
jeg smider teorien med at han selv har myrdet hans kone ud, er at han
jo for det første har minder om mordet, hvor han bliver slået ud. Godt
nok kan minder nemt forvandle 1 fjer til 5 høns, men jeg vil mene at
hvis det virkelig var ham der slog konen ihjel, burde der i filmen være
en hentydning af hans motiv, og denne har jeg da i så fald overset de
par gange jeg har set filmen.....

Fra : Ingrid Kristensen

Dato : 06-11-01 14:20

"Ulrik Jensen" <ulrik@qcom.dk> wrote in message

> [...]
> hvis det virkelig var ham der slog konen ihjel, burde der i filmen være
> en hentydning af hans motiv, og denne har jeg da i så fald overset de

Jeg tror, at Memento så at sige tager fis på vor måde at konsumere en thriller
på. Som erfarne thrillerseere og med de vedtagne "regler" for thriller, leder
vi efter brikkerne i puslespillet, så vi bliver i staned til at se "det store
billede".
Jeg oplever, at Memento igen og igen trækker tæppet væk under os, så vi aldrig
får muligheden for at opleve, at alting "går i klik".
Sådan som jeg ser det, så parafraserer Memento som helhed over selve
thrillergenren, og det er måske derfor temmelig formålsløst at forsøge at finde
de sædvanlige brikker som sammenhænge på det realplanet (motiv osv).
Jeg mener, at filmen som helhed handler om selviscenesættelse, fordi der i det
hele taget forekommer mange referencer til "at skabe sin egen historie/sætte
sit liv i scene" (tatoveringer, polaroidbilleder osv) Der finder også en
filosofisk diskussion sted om, hvad vi ser med øjet, og hvordan det hænger
sammen med eksistens.
Det er på grundlag af disse iagttagelser, at filmen også på det narrative plan
handler om selviscenesættelse, uden at jeg dog på handligsplanet kan få det
hele til "at klikke" og ikke selv kan finde alle brikkerne i puslespillet. Hvad
der jo bare gør filmen endnu mere charmerende.
Ikris

--
Posted from 213.237.104.171.adsl.by.worldonline.dk [213.237.104.171]