Router/switch anbefaling
Fra : Tanja Knudsen

Dato : 02-11-01 22:57

Hej alle.

Om forhåbentlig ikke alt for lang tid bliver jeg den forhåbentlig lykkelige
"ejer" af en TeleDanmark Bredbånd ADSL-linje (fast IP). I den anledning skal
jeg have banket et lille hjemmenetværk ned - jeg skal bruge 6 porte (med
tiden 4 putere, en "løs" til en bærbar og når pengepungen tillader det en
printserver) og vil gerne have et råd med på vejen. Netværket skal ikke
bruges til vilde netparties o.l. - trafikken vil ikke være vild og voldsom.

Så vidt jeg kan greje det, så skal jeg bruge en router, hvis den enkelte
computer skal på nettet uden at være afhængig af, om én bestemt maskine er
tændt. Hvis det er rigtigt forstået, kan nogen anbefale en sådan - prisen
spiller så afgjort en rolle, men det skal heller ikke være noget "billigt
lort", der brænder af ved først givne lejlighed efter garantiens udløb

Efter routeren kommer vel så en switch - anbefalinger modtages meget gerne,
med samme udgangspunkt som ovenstående. Findes der evt. en router med
indbygget switch?

Lige én sidste ting, som måske er lidt OT: Hvis jeg kører en mailserver på
mit eget domæne, er det så realistisk at slukke server-maskinen fra tid til
anden - eller skal den stå og fyre watt af døgnet rundt?

Mvh og på forhånd tak, Ole Sanvig Knudsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-11-01 23:53

"Tanja Knudsen" <tanjaknudsen@12move.dk> writes:

> Efter routeren kommer vel så en switch - anbefalinger modtages meget gerne,
> med samme udgangspunkt som ovenstående. Findes der evt. en router med
> indbygget switch?

Der findes routere med indbyggede switche, jeg kender dog ikke nogen
af dem. Jeg er selv meget glad for min Netgear FS108 switch, som fås
til rimelige penge, og virker solid og kører godt.

> Lige én sidste ting, som måske er lidt OT: Hvis jeg kører en mailserver på
> mit eget domæne, er det så realistisk at slukke server-maskinen fra tid til
> anden - eller skal den stå og fyre watt af døgnet rundt?

Det er muligt at slukke den. De fleste mailservere vil forsøge at
aflevere mail flere gange. Normalt i op til 5 dage.

Når det er en TDC ADSL du får, så skal du alligevel have al din mail
gennem TDC's backup MX, og så vil det ligge der og vente.

Jeg ville dog aldrig finde på at køre en mailserver, som jeg slukkede
for i ny og næ. I hvert fald ikke når mail er så vigtigt for mig, som
det er. Jeg kører i øvrigt egen mailserver (og andre ting) for de par
domæner jeg ejer.

--
Jacob - www.bunk.cc
As of next week, passwords will be entered in Morse code.

Fra : Esben

Dato : 03-11-01 00:05

"Tanja Knudsen" <tanjaknudsen@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gerne,
> med samme udgangspunkt som ovenstående. Findes der evt. en router med

En af mine bekendte har lige købt en D-Link 804 kombineret router/100mbit
switch som han bruger til adsl/netværk, altså ligesom du har tænkt dig.
Desværre har den kun 4 porte, men der findes måske større modeller. Prisen
er i nærheden af 1600 kr.

--
Esben

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-11-01 00:45

On Fri, 2 Nov 2001 22:56:32 +0100, "Tanja Knudsen"
<tanjaknudsen@12move.dk> wrote:

> Så vidt jeg kan greje det, så skal jeg bruge en router, hvis den enkelte
> computer skal på nettet uden at være afhængig af, om én bestemt maskine er
> tændt.

Ja enten en router, eller noget andet der kan holde forbindelsen.

> Hvis det er rigtigt forstået, kan nogen anbefale en sådan - prisen
> spiller så afgjort en rolle, men det skal heller ikke være noget "billigt
> lort", der brænder af ved først givne lejlighed efter garantiens udløb

Det kunne fx. være en Filanet InterJak 200, en kombination af
ADSL-modem, router og firewall, der desuden kan andre ting som at
terminere VPN, være mail-server og/eller fil- og printserver.

Se mere på http://www.interjak.com/

> Efter routeren kommer vel så en switch - anbefalinger modtages meget gerne,
> med samme udgangspunkt som ovenstående.

Det er ikke særlig afgørende hvilken switch man køber, når man er
i den billige ende af spektret. Men det kunne fx være en NetGear-
ting.

> Findes der evt. en router med indbygget switch?

Der findes i hvert fald routere med indbygget hub, men det er
ikke så attraktivt efter min mening.

> Lige én sidste ting, som måske er lidt OT: Hvis jeg kører en mailserver på
> mit eget domæne, er det så realistisk at slukke server-maskinen fra tid til
> anden - eller skal den stå og fyre watt af døgnet rundt?

En InterJak kan være mailserver, og så du er helt ude over den
diskussion. Smæk også din harddisk på (med Firewire) og din
printer (med USB), hvis du lyster.

-A

Fra : Jonas

Dato : 03-11-01 15:43

Hej,

Hvor kan man få InterJak 200 i DK ??

Mvh
Jonas

Fra : Sune Gellert

Dato : 03-11-01 16:52

"Jonas" <jwb@hardinfo.dk> wrote in message
> Hvor kan man få InterJak 200 i DK ??

FilaNet forhandler dem, se kontakt info her :
http://www.filanet.com/index.php3?side=home&home=corp_contactus

Der er desuden mere info om InterJak'en her :
http://www.filanet.com/index.php3?side=home&home=products_ij200

/Sune

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-11-01 01:20

On Sat, 3 Nov 2001 16:51:40 +0100, "Sune Gellert"
<silicon_@worldonline.dk> wrote:

> FilaNet forhandler dem

Filanet *laver* dem.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-11-01 01:19

On Sat, 3 Nov 2001 15:43:17 +0100, "Jonas" <jwb@hardinfo.dk>
wrote:

> Hvor kan man få InterJak 200 i DK ??

Det kan man bla. hos os (NetDesign), men ellers så se på
http://www.filanet.com/index.php3?side=home&home=products_buy

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jonas

Dato : 07-11-01 22:36

Tak for det, men ved du så også hvad prisen ligger på ? sådan ca.

/Jonas

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : cajuth@worldonline.d~

Dato : 03-11-01 20:21

> Om forhåbentlig ikke alt for lang tid bliver jeg den forhåbentlig
lykkelige
> "ejer" af en TeleDanmark Bredbånd ADSL-linje (fast IP).

Du kan også bestille abonnementet med dynamisk tildelte IP-addresser!
Hvis du bestiller med dynamisk får du automatisk 2 dynamiske IP-addresser
med i abonnementet = 2 hosts!
Derefter kan du købe 4 dynamiske addresser fra TDC... jeg undersøgte det for
en kammerat på et tidspunkt... det er vist noget med 20 kr. om måneden.

Har du brug for faste IP-addresser?

Hvis du ikke skal køre en tjeneste overfor andre på nettet, har du måske
ikke, men jeg kender jo ikke dine behov!

Junker Thomsen
Denmark / 2630 Taastrup

e-mail:
cajuth(remove_***_this)@worldonline.dk
cajuth(fjern_dette_i_parantes)@worldonline.dk

Fra : Tanja Knudsen

Dato : 03-11-01 23:14

"cajuth@worldonline.dk" <cajuth(remove_this***)@worldonline.dk> wrote in
message news:LtXE7.6271$Ip2.322188@news010.worldonline.dk...
> [...]
>
> Hvis du ikke skal køre en tjeneste overfor andre på nettet, har du måske
> ikke, men jeg kender jo ikke dine behov!

Ved det, men tak for det under alle omstændigheder. "Brug for" lige nu er så
meget sagt, men det vil være rart at kunne flytte mailserveren hjem. På lidt
længere sigt helt afgjort, i forbindelse med en hjemmearbejdsplads via en
Citrix-klient. Det gør det ulig meget lettere at koble mig på virksomhedens
net, når min IP rent faktisk er min egen.

Mvh Ole Sanvig Knudsen

Fra : Tanja Knudsen

Dato : 03-11-01 23:06

Hej igen - tak for hurtig, saglig og venlig hjælp til alle, der har givet en
hånd.

Mvh Ole Sanvig Knudsen