Hannibal igen
Fra : Ingrid Kristensen

Dato : 02-11-01 15:00

Er der nogen, der har set den tidligere filmatisering af en Thomas
Harris-roman, Manhunter, som ikke synes, at den kunb udmærker sig ved at være
en forløber for Ondskabens Øjne?
Jeg synes selv, at den er stilren, flot og creepy.
Ikris

--
Posted from 213.237.104.171.adsl.by.worldonline.dk [213.237.104.171]

Fra : ottesen

Dato : 02-11-01 15:31

"Ingrid Kristensen" <ikris@excite.ca> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> en forløber for Ondskabens Øjne?
> Jeg synes selv, at den er stilren, flot og creepy.

Jeps - stilren og flot i bedste Michael Mann stil. Cinematografien i Mann's
film synes jeg nærmest i sig selv gør dem værd at se. (Hvad synes I?) Men
jeg nåede aldrig rigtig at fornemme den "uhygge" der blev lagt op til. Jeg
synes at ikke personerne er underbygget nok til at man lever sig ind i det.

/Ottesen

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-11-01 22:41

"ottesen" <ottesen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg nåede aldrig rigtig at fornemme den "uhygge" der blev lagt op til. Jeg
> synes at ikke personerne er underbygget nok til at man lever sig ind i

Jeg er ikke enig. Faktisk synes jeg, Mann opbygger sine figurer langt bedre
end Demmes tegnefilmsagtige skurke. Både Tom Noonan og Brian Cox virker ægte
i forhold til Hopkins' freakshow.

Jeg synes heller ikke, at Manhunter lægger op til decideret uhygge. Det er
mere end spændingsfilm, og som sådan leverer den IMHO en bedre vare en både
SotL og Hannibal.

MVH
Jens

Fra : ottesen

Dato : 03-11-01 00:05

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes heller ikke, at Manhunter lægger op til decideret uhygge. Det er
> mere end spændingsfilm, og som sådan leverer den IMHO en bedre vare en
både
> SotL og Hannibal.

Bedre end Hannibal: ja - bedre en SotL: Nej! Hannibal som jeg først lige har
set, "peaker" IMHO aldrig rigtigt, hvilket måske skyldes at den ikke rigtig
når at få bygget noget op. Jeg havde dog meget svært ved at vurdere den, da
jeg i forvejen havde læst bogen som var en STOR oplevelse (læs den, læs
den - og gerne på engelsk). Jeg synes iøvrigt generelt det er svært: at
vurdere en film der er baseret på en bog som man har læst. Jeg "kender" jo
Dr. Lecter fra bogen hvor han er suverænt bygget op så man både nærer
sympati og væmmelse over ham. Dette kan jeg ikke lade være med at have i
baghovedet når jeg ser filmen - som dermed (måske) drager fordel
heraf...hmm..

/Ottesen