Baggrund til akvarium
Fra : PS

Dato : 01-11-01 22:20

Hej!
Jeg har lagt et par billeder i dk.binaer af min første hjemmelavede baggrund
til mit 375 ltr. akvarium. Hvad synes I om den? Er den for mørk? Ser den for
kunstig ud eller hvad mener I? Al kritik er velkommen.
Håber at I kan se hvad det skal forestille
Hilsen Per Strandhauge

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 01-11-01 22:52

> [...]
for
> kunstig ud eller hvad mener I? Al kritik er velkommen.
> Håber at I kan se hvad det skal forestille

Jeg kunne ikke have gjort det bedre selv....rent faktisk turde jeg slet ikke
give mig i lag med det...kontorfingrene sidder i vejen.
Helt ærligt...jeg synes det er flot. Alle baggrunde ser vel lettere kunstige
ud når de er ovenvande, men når de kommer ned i akvariet og der fyldes vand
og fisk og grus og planter/rødder i, er jeg sikker på at det ser helt
naturligt ud.

Torben

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 02-11-01 07:02

"PS" <bassist@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
for
> kunstig ud eller hvad mener I? Al kritik er velkommen.
> Håber at I kan se hvad det skal forestille

Jow da! den er godt nok flot, og jeg kan se du har lavet den meget tynd der
hvor der ikke er noget og det er næsten det sværeste for kommer der hul så
er noget bæ. har du hærdet den med en blæselampe eller varmepistol? har du
farve pulver? ellers har jeg fire forskellige pulver farver... nååårrr nej
det går ikke at sende med den slags nu om dage jeg har ihvertfald ikke lyst
til at få en bøde for at sende pulver! men bor du i
nærheden(Varde-Grindsted) så har jeg som sagt noget og der kan kr. 25 nok
giver dig så meget at det kan male den to gange

Ps. husk at lægge siliconen helt tæt langs ydere kanten når du har fået den
lagt ind i baljen, for ellers så finder fiskene hurtig en lidt unaturlig
gemmested. Jeg har et hul i min fuge helt oppe ved overfladen og den er ikke
så stor at to blyanter kan være der samtidtig men det er nok til at små fisk
svømmer der ind og man kan ikke få dem ud igen.

--
Mogens D. Hansen
Man skal være et røvhul, for at få en skid ud af det!

Fra : Christer Christensen

Dato : 02-11-01 09:26

> [...]
for
> kunstig ud eller hvad mener I? Al kritik er velkommen.
> Håber at I kan se hvad det skal forestille

Jeg syntes den er virkeligt flot. Jeg går selv og pusler med planer om at
lave en baggrund så det er dejligt at få lidt inspiration til hvordan det
kan se ud.
Jeg har lige et par spørgsmål om hvordan du har lavet den:
Har du "hærdet" flamingoen med varme?
Hvad har du malet den med?
Er der noget man skal være opmærksom på inden man går igang?

Mvh
Christer

Fra : Brian Christensen

Dato : 02-11-01 15:16

"PS" <bassist@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> kunstig ud eller hvad mener I? Al kritik er velkommen.
> Håber at I kan se hvad det skal forestille

Hej Per

Jeg synes den ser rigtig god ud...jeg har selv lavet en for et stykke tid
siden....Så hvordan har du lavet de former der er ...??

jeg brugte en varmepistol til min, men der er svært og styre. Så det bliver
hurtigt lidt tilfældigt hvad der kommer frem. Sådan er det selvfølgelig også
i naturen, men ...

Så kom lige med nogle gode fif.

mvh
Brian Christensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-11-01 16:30

"Brian Christensen" <fam.gravgaard@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:3be2aaae$0$4867$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> hurtigt lidt tilfældigt hvad der kommer frem. Sådan er det selvfølgelig også

Prøv at bearbejd flamingo'en med en pensel dyppet i lidt fortynder eller acetone.

mvh
Jan

Fra : PS

Dato : 03-11-01 11:43

Indtil videre tak for de positive tilbagemeldinger. Jeg skal nok give jer et
svar her i gruppen på jeres spørgsmål. Jeg skal lige have brygget noget
sammen
Hilsen Per Strandhauge.

Fra : PS

Dato : 05-11-01 18:24

PS <bassist@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9rsebe$28uv$1@news.cybercity.dk...
> [...]
for
> kunstig ud eller hvad mener I? Al kritik er velkommen.
> Håber at I kan se hvad det skal forestille

Nå, jeg må hellere få besvaret de spørgsmål, som I har stillet mig, ang.
hvordan jeg lavede baggrunden. Jeg har været travlt beskæftiget med at
klargøre det 375 ltr. akvarium, som jeg købte brugt, bl.a. har jeg lavet et
underskab til det i bøgemelamin MDF plade, men det er en helt anden snak.
Til baggrunden købte jeg 2 stk. 100 mm flamingoplader. Baggrunden måler 48
cm på højden og 148 cm på længden. Baggrunden skulle fabrikeres ude i min
garage, og jeg havde tidligere læst en artikel skrevet af Lasse
Christiansen, om hvordan han havde lavet sin baggrund, hvortil han havde
brugt en boremaskine med en roterende stålbørste med det resultat, at han
havde svinet hele hans fars garage til med bittesmå flamingokugler. Jeg var
ikke så interesseret i at få svinet min garage til, så jeg overvejede at
lave den ude på græsplænen, så kunne flamingokuglerne jo flyve over til
naboen. Jeg fandt dog på at brede et stort stykke plastik ud på gulvet i
garagen. Jeg kom til at tænke på at plastik næsten suger flamingokugler til
sig p.g.a. at det bliver statisk elektrisk. Det virker fint og i dag kan man
faktisk ikke se, at der har været en million flamingokugler.
Af værktøj brugte jeg følgende: 1 tusch, 1 hobbykniv (den hvor man kan
knække et stykke af bladet), 1 stemmejern, 1 3-radet ny stålbørste, 1 smal
messingbørste, sandpapir korn 60 og malepensler.
Pladerne blev skåret groft til (ca. 5 cm større end færdigt mål). Herefter
tegnede jeg i fri hånd, hvordan jeg nu mente, at trærødderne og stenene
skulle se ud, og hvor de skulle sidde på flamingoen. Derefter skar jeg ned
med hobbykniven, så langt som bladet nu kunne nå langs de tegnede streger og
ligeledes rundt i kanten af flamingopladen. Med stemmejernet brækkede jeg så
store klumper af flamingoen væk d.v.s. imellem trærødder og sten. Her skal
man være lidt forsigtig ikke at brække for store stykker af ad gangen, da
man nemt kan risikere at gå igennem flamingoen og ud på bagsiden. Efter at
det meste af det overskydende flamingo var fjernet, brugte jeg den 3-radede
stålbørste til at børste rødderne i facon. Det virker utrolig godt og er
meget nemt. Rødder og sten blev derefter finbørstet med messingbørsten. Den
er lidt blødere og smallere end stålbørsten, så med den kunne jeg rigtig
komme ned i krogene. Ydermere bøjer den opad i enden, så den var eminent til
arbejdet. Til sidst blev det hele afpudset med sandpapir.
Så skulle der jo smøres noget på flamingoen. Jeg har brugt Lip fliseklæber
til at smøre på. Fliseklæberen blev smurt på flamingoen uden at jeg har
hærdet overfladen med en varmepistol eller lign., idet jeg mener, at
fliseklæberen binder bedre jo mere ru at overfladen er. Baggrunden fik 3 lag
fliseklæber uden farve med tørring imellem hvert lag. Til påføring af
fliseklæberen brugte jeg en pensel, så derfor skal fliseklæberen røres op i
en konsistens, så at den kan males på. Næste skridt var så at få farvet
trærødderne, stenene og det som skal forestille jord eller mudder eller hvad
man nu skal kalde det. Det var faktisk noget af det sværeste, synes jeg. Jeg
brugte noget farvepulver fra Hygæa i farverne sort, brun og gul.
Til stenene brugte jeg fliseklæber kun iblandet lidt sort.
Til trærødderne brugte jeg brunt og lidt sort første gang og anden gang
brunt med mere sort i, så det blev mørkere. Anden gang malede jeg
trærødderne med en pensel, hvor jeg havde klippet nogle store mellemrum i
hårene. Dette bevirker, at nogle steder skinner det lysere lag igennem og
man får en effekt og udseende af åre i træet.
Til jorden eller mudderet brugte jeg brunt, sort og gult. Første gang lidt
lysere og anden gang mørkere. Nu er der jo ikke åre i mudder, så her duppede
jeg fliseklæberen på i stedet for at male og igen således at noget af det
lyse skinner igennem på steder.
Alt i alt har baggrunden fået ca. 5 lag med fliseklæber (3 lag uden farve +
2 lag med farve). I skrivende stund er jeg meget tæt på at skulle montere
baggrunden i akvariet, så det bliver spændende at se hvordan den ser ud når
der engang kommer vand, planter og fisk i akvariet.
Dette var så ordrerne. Jeg håber at jeg har forklaret det godt nok ellers er
I velkommen til at spørge og jeg står naturligvis til disposition og vil
gerne hjælpe så vidt jeg kan.

Med venlig hilsen
Per Strandhauge.