100 Mbit netværk med winXP = :(
Fra : Chingachgook

Dato : 01-11-01 21:01

Jeg har et mindre problem:
Jeg har forbundet 2 putere til min 10/100 mbit switch og det hele er sat
"rigtigt" op. Begge netkot er 10/100 mbit, og det ene er forbundet til
switchen med en 1,5 m kategori 5 ledning mens den anden puter er forbundet
med et 20-25 m kabel (også kategori 5).
Når jeg så overfører filer, enten via windows selv eller via ftp, så kan jeg
simpelthen ikke klemme hastigheden over de 3 mb/sek
Jeg har prøvet og køre "network wizard" med de samme indstillinger på begge
putere med uden held, den vil fand***e ikke over de 3 mb/sek.....!!!
Switchen fejler ingenting og det lange kabel burde ikke være et problem da
standarden mellem computer og switch max må være 100 meter i et 100 mbit
LAN.

Er der en indstilling jeg har overset i winXP.....???
Enhver hjælp eller tips modtages gerne.......

Hilsen
Chingachgook

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 01-11-01 21:29

"Chingachgook" <famtaba@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> LAN.
> Er der en indstilling jeg har overset i winXP.....???
> Enhver hjælp eller tips modtages gerne.......

Hej Chingachgook

Det hele lyder meget rigtigt...
Men du kan prøve at sætte ( FORCE) dine Netkort og din Switch til at køre
100Mbit!

/Med venlig Hilsen
Thomas Nielsen
http://www.tdn.dk - IT Sikkerhed

Fra : Sune Gellert

Dato : 02-11-01 16:25

> [...]
> standarden mellem computer og switch max må være 100 meter i et 100 mbit

Du kan prøve at se om begge kort står til full duplex, og om switchen også
gør

/Sune

Fra : Chingachgook

Dato : 02-11-01 19:42

det gør de begge.. prøved oxo Force mode som en forslog tidl. men det hjalp
desværre ikke :(

Fra : JJ

Dato : 03-11-01 18:13

> Er der en indstilling jeg har overset i winXP.....???
> Enhver hjælp eller tips modtages gerne.......
>
> Hilsen
> Chingachgook

Har du nogensinde haft det til at køre stærkere? Du skriver du bruger
XP...har det kørt stærkere i 2K/9x/linux osv?
Du kører helt sikkert ikke blot 10 mbit, som foreslået i et af de andre
svar, da du overfører 3mbit......
Duplex har sikkert heller ikke noget med det at gøre, da jeg formoder du kun
overfører i den ene retning i dine tests?

Mit bud går på diskene - enten afsenderen eller modtageren kan ikke køre
hurtigere. Hvis du bruger et program der kan overføre flere filer samtidig
(threads), vil du mærke en lille nedgang i performance, da hardisken skal
flytte hovedet mere.

Prøv at overføre en stor fil (>100 mb), hvis du overfører mange små filer i
dine tests, kører det sjældent meget stærkere end 3mbit.
Evt. kan du prøve at køre en defragmentering af din disk, hvis den er meget
fragmenteret, betyder det også nedgang i hastighed.

Hvis du svarer på mine spørgsmsål, vil jeg gerne prøve om jeg kan hjælpe dig
med flere tips.

Til info kan jeg overføre mellem 6-7,5 mb/s via min TrendNet S55E+ switch.
Ellers held og lykke med fejlfindingen! :)

mvh/Jesper

Fra : Chingachgook

Dato : 04-11-01 00:25

> Har du nogensinde haft det til at køre stærkere? Du skriver du bruger
> XP...har det kørt stærkere i 2K/9x/linux osv?

JA, kom op på 8-9 mb/sek til netparty ved brug af 2 computere der var på
denne her switch som er i brug nu

> [...]
kun
> overfører i den ene retning i dine tests?

Korrekt

> [...]
> (threads), vil du mærke en lille nedgang i performance, da hardisken skal

Disken jeg overførte fra er 2 IBM 5400 RPM (ATA66) som kører i RAID-0
(striping) så det burde ikke være noget problem overhovedet.... den der blev
kopieret på er e IBM GXP60 med 7200 RPM, så her burde der ikke være
problemer (men jeg mistænker at denne hd kun køre i PIO4 og ikke DMA, skal
jeg have checket grundigt igennem)...

> Prøv at overføre en stor fil (>100 mb), hvis du overfører mange små filer
> dine tests, kører det sjældent meget stærkere end 3mbit.

Hastigheden jeg ikke kan komme over er 3 megabyte/sek (ikke megabit), og jeg
har overført 3-6 avi filer á 400-700 mb.

Jo Tak

Fra : JJ

Dato : 04-11-01 02:10

> JA....>

Ok - da du skriver du har været højere oppe, så er det jo næppe diskenes
skyld.
Nu skyder jeg lige lidt rundt i håb om at ramme dit problem, eller indkredse
det

* De 8-9 mb/s du refererer til, var det under WinXP? Man kunne ledes til at
tro at din controller er flaskehalsen. Måske driveren til XP ikke er så god?
* 8-9 mb/s er godt nok vældig flot - kan begge maskiner følge med til det??
Du skriver selv noget om PIO4/DMA - jeg er ikke på stående fod klar over
hvor meget DMA kan hæve performance, men PIO mode 4 kan overføre (teoretisk)
16,6 mb/s.
* Kollisioner? Hvad siger din switch om dette? Hvis pakkerne kolliderer,
skal de jo gen-sendes, hvilket giver lavere performance
* I led med ovenstående - et dårligt kabel?
* En mulig halv-defekt disk?

Hvis du kan, så prøv lige at køre en disk throughput-test - kør det fx. fra
et cdrom brænder-program el. lign.

Håber vi kommer nærmere?

mvh/Jesper

Fra : Chingachgook

Dato : 04-11-01 11:10

> * De 8-9 mb/s du refererer til, var det under WinXP?

Nej, win2k... begge maskiner kørte win2k

> Man kunne ledes til at
> tro at din controller er flaskehalsen. Måske driveren til XP ikke er så
god?

Har ikke fundet nogen nyere..... :(

> * 8-9 mb/s er godt nok vældig flot - kan begge maskiner følge med til
det??

Det burde de. den ene er en athlon XP 1400@1525 Mhz med 512 mb SDRAM, den
anden er en TBird 1333 Mhz med 256 mb DDR-RAM.

> Du skriver selv noget om PIO4/DMA - jeg er ikke på stående fod klar over
> hvor meget DMA kan hæve performance, men PIO mode 4 kan overføre
(teoretisk)
> 16,6 mb/s.

Og begge hd'er i computerene kan køre dma, ATA100 som i teorien kan overføre
100 mb/sek.

> * Kollisioner? Hvad siger din switch om dette? Hvis pakkerne kolliderer,
> skal de jo gen-sendes, hvilket giver lavere performance
> * I led med ovenstående - et dårligt kabel?

Måske... skal have tjekket....

> * En mulig halv-defekt disk?

Tror jeg ikke.... de fungere fint nok uden om netværket

> Hvis du kan, så prøv lige at køre en disk throughput-test - kør det fx.
fra
> et cdrom brænder-program el. lign.

Så den testet en hd's hastighed? er gjort på den ene (min), men det vil jeg
så også gøre på den anden.

> Håber vi kommer nærmere?

Me 2

Fra : Anon

Dato : 04-11-01 16:21

Hvis det kan hjælpe...

Jeg fik ca. 9mb/s i win2k.
I XP får jeg kun lidt over 6mb/s...

Hvorfor ved jeg ikke...

Fra : JJ

Dato : 05-11-01 21:15

"Anon" <anonNOSPAM@nospam.dk> wrote in message
> Jeg fik ca. 9mb/s i win2k.
> I XP får jeg kun lidt over 6mb/s...

Som jeg var inde på tidligere, det kan være harddisk-controlleren, men vel
egentlig også netkortsdriveren.
Evt. prøv at downloade en kort-specifik driver fra producentens hjemmeside.
Nogle gange magter Microsoft ikke at gøre det så godt som producenten. Omend
nogle gange er det også omvendt

Mvh/J

Fra : Jakob K. Nielsen

Dato : 07-11-01 14:46

> [...]
hjemmeside.
> Nogle gange magter Microsoft ikke at gøre det så godt som producenten.

Jeg synes da at du skal prøve at bruge et crossover kabel for at udelukke
switchen.....hvis du da ikke allerede har prøvet det.

Mvh Jakob K. Nielsen
Systems Engineer

Fra : JJ

Dato : 07-11-01 23:06

> Jeg synes da at du skal prøve at bruge et crossover kabel for at udelukke
> switchen.....hvis du da ikke allerede har prøvet det.

Så vidt jeg kunne forstå var switchen også brugt i Win2K da han opnåede ca 9
mb/s?
Men det kunne da være interessant alligevel - for at præcisere fejlkilden.

mvh/JJ