Forklaring?
Fra : Henrik

Dato : 01-11-01 18:24

Hejsa

Hvordan får man en forklaring nede i venstre hjørne, når man holder musen
over den? Altså istedet for at der står:

http://www.eteller.andet.dk/pjat.htm

Jeg bruger <A href=> kommandoen.

På forhånd tak.

M.v.h.

Henrik

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 01-11-01 19:22

"Henrik" <destroyer@pc.dk> skrev:
> Hejsa
Hej
> Hvordan får man en forklaring nede i venstre hjørne, når man holder musen
> over den? Altså istedet for at der står:
> http://www.eteller.andet.dk/pjat.htm

onmouseout="window.status='standard tekst i statuslinien';">Link</a>

mvh
morten

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-11-01 19:29

Morten Abildgaard wrote in

> Hej

> onmouseout="window.status='standard tekst i statuslinien';">Link</a>

og husk så, at du vil irritere alle dem, der bruger status-linien aktivt
under browsing af websites. Personligt er jeg ikke glad for det ... jeg kan
heller ikke se noget formål med det ... med mindre man har et pr0n-website,
og vil skjule, hvor linksene peger hen ...

--
Do you also think surveillance has gone too far ?
http://www.salon.com/comics/tomo/2001/07/09/tomo/index.html

- Jesper Stocholm - http://Stocholm.dk

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 01-11-01 20:28

Jesper Stocholm trykkede i tasterne:
> [...]
> ... jeg kan heller ikke se noget formål med det ... med mindre man har
> et pr0n-website, og vil skjule, hvor linksene peger hen ...

Modsat popup-ads og auto-maksimering af vinduer kan jeg i det mindste se et
værdigt formål med at styre status-teksten: en dejlig snappy guide til hvad
det er man er ved at klikke på - URL er jo for indholdets vedkommende
temmeligt lige gyldigt.

--
knæk og bræk
morten

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-11-01 20:37

Thu, 01 Nov 2001 19:28:15 GMT, skrev Morten Abildgaard
<none@all.ok>:

>en dejlig snappy guide til hvad
>det er man er ved at klikke på - URL er jo for indholdets vedkommende
>temmeligt lige gyldigt.

Nej - en url er ikke ligegyldig.
Jeg vil gerne kunne se, hvad det er jeg klikker på, om det er en
htmlside, en zipfil, en exefil osv.. om det er et internt eller
eksternt link.

Evt. information kan gives på mange andre måder, f.eks. title.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Mickey

Dato : 01-11-01 20:54

> Nej - en url er ikke ligegyldig.
> Jeg vil gerne kunne se, hvad det er jeg klikker på, om det er en
> htmlside, en zipfil, en exefil osv.. om det er et internt eller
> eksternt link.

ikke for at forsvare metoden med teksten i statusbaren, jeg kan heller ikke
lide den, men ofte kan man ved at højreklikke og holde tasten nede se linket
alligevel

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 02-11-01 00:42

Knud Gert Ellentoft trykkede i tasterne:
> Nej - en url er ikke ligegyldig.
> Jeg vil gerne kunne se, hvad det er jeg klikker på,
[klip]
Ja, og jeg vil gerne kunne se igennem folks tøj ligesom Superman kan, men
vi skal nok begge passe på med at håbe for meget at få vore ønsker
opfyldt (på det område). Jeg vil dog tildels give dig ret, idet jeg kun
sjældent selv benytter mig af window.status-styring og at det _er_ rart
at vide om det eksempelvis er en stor .pdf-fil eller blot en .htm-fil man
klikker på. Jeg har dog, som K. Kyndsberg også var inde på, set nogle
ganske fornuftige og aldeles velfungerende eksempler på brugen
"window.status", som faktisk var med til at give et site prikken over
i'et. Og som noget helt subjektivt, så er det sjældent jeg har
tålmodighed til at vente på at alt- eller title-teksten kommer frem. Det
havde været fedt hvis man kunne (CSS-)formatere alt- og title-teksterne
og styre hvor hurtigt de kom frem på skærmen, men det er en anden
diskussion

--
knæk og bræk
morten

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-11-01 21:46

On Thu, 01 Nov 2001 19:28:15 GMT, Morten Abildgaard <none@all.ok>
wrote:

> [...]
>værdigt formål med at styre status-teksten: en dejlig snappy guide til hvad
>det er man er ved at klikke på - URL er jo for indholdets vedkommende

Problemet er jo, at man ofte ikke bidrager med ny information.

Tag den normale hjemmeside. En person har nogle store knapper og
overskrifter. Der er en masse punkter i venstre side, fx "OM MIG". Når
man kører musen over "OM MIG"-billedet, lyser det op. Det peger på
ommig.html, og der er ALT- og TITLE-værdi, så der også kommer en lille
hjælpeboks med teksten "OM MIG".

Og hvad står der så i status-linien? Ja, gudhjælpemig om der ikke også
står "OM MIG"!

Når man så går ind på siden, står der også "OM MIG" i TITLE og med en
stor overskrift...

Problemet ved at bruge tekster i statuslinien er, at øjet lægger mærke
til noget "mærkeligt". Altså, at det ikke umiddelbart er en URL (eller
noget, der ligner en URL), der står i statuslinien, hvilket gør, at
man bliver "distraheret" og flytter øjet ned og kigger i statuslinien.
Når der så ikke står noget nyt, er man blevet narret og irriteret.

I flere tilfælde, hvor der så endelig står noget relevant information,
er det blot et udslag af at personen formidler tekst på siden, som var
det er Bubber-tale. Fx:

==
Vil du læse mere om mig, så klik _her_
[med musen over "her" står der fx "Læs om min skiferie og se billeder
fra min polkafest]
==

Det er et udslag i "her"-sygen (der kommer til udfald i troen på at
mindst 10% af ens links skal være teksten "her", gerne med ordet
"klik" foran sig), der gør, at man ikke kan formulere almindelige
sætninger og finde passende links undervejs. Fx:

==
Dette er altså min helt egen private og personlige hjemmesider, hvor
du blandt andet kan _se billeder fra min skiferie og min polkafest_
==

Fordelene er mange:
1. Linket indgår i en naturlig kontekst, i stedet for en mærkelig,
afbrudt sætning, der forstyrrer den generelle læsbarhed
2. Skimmer man siden for links, er det let at se hvad, det peger hen
på (i stedet for hvis man bare ser _her_ en 5-10 gange på siden)
3. Man behøver ikke at bruge status-linien :)

--
- Peter Brodersen

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 01-11-01 21:17

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev

> [...]
> heller ikke se noget formål med det ... med mindre man har et
pr0n-website,
> og vil skjule, hvor linksene peger hen ...

Jeg kan nu ikke se det store problem. Personligt bruger jeg ikke effekten,
men nogle gange skriver folk nogle gode konstruktive ting til deres links i
statusbaren der giver et godt helhedsindtryk på siden. Kan dog ikke lige på
stående fod komme med et eksempel.

Garvede surfere der føler behov for at se hvor linket fører hen (og jeg er
selv en af dem), højreklikker på linket og venstreklikker som Mickey også
skrev. Det, jeg virkelig hader er, når der skal køre en eller anden mærkelig
beskedting frem og tilbage i statusbaren. Så har man ikke engang mulighed
for at kunne se, hvor linkene peger hen i andet end et splitsekund.

> - Jesper Stocholm -

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

PS: http://Stocholm.dk - Hvornår får du noget indhold på din side igen?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-11-01 21:32

Thu, 1 Nov 2001 21:17:23 +0100, skrev "Kasper Kyndsberg"
<nospam@kyndsberg.dk>:

>Jeg kan nu ikke se det store problem. Personligt bruger jeg ikke effekten,
>men nogle gange skriver folk nogle gode konstruktive ting til deres links i
>statusbaren der giver et godt helhedsindtryk på siden

Det er til det <title> er opfundet.
Eller evt. noget mere avanceret.

Og hvorfor genere brugere ved at gøre ting besværlige?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-11-01 22:16

Kasper Kyndsberg wrote in news:9rsacg$p2i$1@sunsite.dk:

> "Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev

> /Kasper
> <http://kyndsberg.dk/>
>
> PS: http://Stocholm.dk - Hvornår får du noget indhold på din side igen?

det er et forbasket godt spørgsmål ... jeg har flyttet webudbyder indenfor
de sidste uger, og de kan ikke få det til at køre korrekt. Der er dog nogle
sider, der virker ... som fx http://asp.stocholm.dk/servervariables.asp ...
men stort set alle mine ASP-sider - der lissom er det jeg synes er sjovt -
er ubrugelige lige nu ...

Men som du måske har gættet af mine mange indlæg, så ligger jeg og roder med
at få mit overordnede layout til at være pænt ... så det overholder xHTML1.0
strict ... men det er lidt sværere end jeg havde regnet med.

.... men jeg har nu ændret mine signaturer, så det fremgår, at jeg ikke er
online pt. Man vil jo nødig spilde folks tid :)

--

- Jesper Stocholm - http://Stocholm.dk (snart online igen)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-11-01 19:32

Thu, 1 Nov 2001 18:23:47 +0100, skrev "Henrik"
<destroyer@pc.dk>:

>Hvordan får man en forklaring nede i venstre hjørne, når man holder musen
>over den? Altså istedet for at der står:
>
>http://www.eteller.andet.dk/pjat.htm

»Lad min statusbar være i fred - det er min«,

men ellers laves det sådan:

<A HREF="http://www.eteller.andet.dk/pjat.htm" onMouseOver="
window.status='En drønirriterende ting'; return true"
onMouseOut="window.status=' '; return true">Se noget pjat</a>

Det er bedre at at bruge:
<A HREF="http://www.eteller.andet.dk/pjat.htm" title="Se noget
pjat">Se noget pjat</a>