lidt råd til geddefiskeri
Fra : S.G

Dato : 01-11-01 13:38

En bekendt har for nylig købt hus med tilhørende grund.
på grunden ligger der en mindre sø, den måler måske 50x30 meter eller lign.
Den skal affiskes for gedder, da han er ved at søge tilladelse til at sætte
ørreder i den.
jeg har selv fisket en del gedder i sin tid, dvs jeg kender til de
forskellige måder.
Men jeg kunne godt tænke mig at vide om fx en guldfisk (efter min mening en
dum idé, da jeg holder på de naturlige agn, men han er ret ivrig for at
komme igang) vil være optimalt, da vi store problemer med at fange agnsfisk.
samt om årstiden er god til gedder.
eller er jeg modtagelig for alle gode råd for at fange gedder

SG

Fra : Lars O. Rechenberger

Dato : 01-11-01 18:11

Hejsa

Oktober er en fremragende geddemåned, som forstsætter ind i november
afhængig af temperaturen (vi har jo haft en meget mild oktober
måned)........sild er for øvrigt udmærkede agnfisk

mvh
Lars

Fra : S.G

Dato : 01-11-01 21:06

"Lars O. Rechenberger" <lars253@pop.k-net.dk> skrev

> sild er for øvrigt udmærkede agnfisk
De skal vel købes hele så? jeg har ikke haft succes førhen med
sildefiletter....

Fra : Simon...

Dato : 01-11-01 20:18

hvis den skal affiskes, ville jeg nok bruge skaller, de er godt nok
effektive, men ikke særligt holdbare, har selv leget lidt med tanken om en
guldfisk fra bassinet, men nu har det ikke været svært at fange gederne på
vestvolden endnu :)

du kan jo købe 10 guldfisk og prøve de koster ikke noget på denne årstid..

anyways, når i skal tjekke om der er flere geder kan i, i et langt tyndt tov
binde en 15 stk 1meters liner, med tilhørende agn, der er godt fastgjort, er
det hele der på tovet (der strækkes igennem hele søen) efter en nat, har de
enten været mere mætte end normale geder, eller i har haft succes....

Meeen så tænkte jeg lige, gede yngelen, ved jeg ikke helt hvordan i skal
komme af med ? ørrederne tager måske nok det meste, hvis de er store nok...

anyways, skal han virkeligt søge om tilladelse til at have ørrederne ? det
er måske til p&t vand ?

Held og lykke med det, det ku sku være rart med sin egen ørred sø i baghaven
må jeg indrømme..

mvh.Simon

Fra : S.G

Dato : 01-11-01 21:05

"Simon..." <guden@iname.com> skrev i en meddelelse >
>anyways, skal han virkeligt søge om tilladelse til at have >ørrederne ? det
> er måske til p&t vand ?
Jeps, da der her er tale om en naturlig sø, men mange gør det ikke, da amtet
stort set ikke tjekke søer, medmindre de har haft en form for forurening
eller anden påvirkning

> Held og lykke med det, det ku sku være rart med sin egen ørred sø i
baghaven
> må jeg indrømme..
jeps
Glæder mig osse til sommer

Fra : Rene Bendixen

Dato : 01-11-01 20:53

Hej S.G

Jeg ville nok overveje om det ikke var en god ide at lade eventuelle Gedder
blive i søen.
Jeg ved at eksempelvis mange P&T vande udsætter gedder og sandart til at
holde bestanden af skaller nede.
Skallerne tager jo en del af den føde ørred lever af !

God fornøjelse
Rene

S.G <diller@mbox301.get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5pbE7.67$AZ6.2883@news.get2net.dk...

Fra : S.G

Dato : 01-11-01 21:09

"Rene Bendixen" <half-life@image.dk> skrev i en

> Jeg ville nok overveje om det ikke var en god ide at >lade eventuelle
Gedder
> blive i søen.
Klart, de skal nu heller ikke op allesammen, men dem over 8 kg ryger op, og
dem er der desværre vist en del af.
Der blev sidste år taget en på lige under 14 kg, der desværre blev genudsat
, så det bliver spændende om dyret vil bide

> Jeg ved at eksempelvis mange P&T vande udsætter >gedder og sandart til at
> holde bestanden af skaller nede.
> Skallerne tager jo en del af den føde ørred lever af !
Ja der har du fat i noget...
Skal jeg hilse ham og sige

Fra : Silverflame

Dato : 01-11-01 21:33

Hej!
Jeg må indrømme at jeg er rystet i min grundvold!!! Denne lemfældige
omtale af specimen fisk, som gedder i den nævnte størrelse jo nu engang er,
chokerer mig! Meeen... det er jo mandens egen sag. Men tør man spørge
hvor i landet fiskene befinder sig??? Det kunne være overordentligt
interessant for mig at afhente fisk i den størrelse, og genudsætte dem i et
vand hvor jeg iøvrigt kan garantere at de vil være velsete!!! Det er jo
trods alt ikke alle vande der huser så store gedder, og et par af mine ville
kunne få stor gavn af dem. Det er da bedre end at slagte dem og smide dem på
møddingen, ikke sandt?!
MVH SF.

Fra : Leif Jensen

Dato : 03-11-01 19:41

Hvofor fiske denne sjove flotte fisk op??? de ørrder der vil blive sat ud i
søen vil med garanti komme til at smage elendigt hvis formålet med det ville
være at spise dem.. men mht dit spørgsmål har set flere bruge guldfisk
slørhaler osv men med tvivlsomme resultater så det må du selv afgøre ved at
prøve måske vil det ku bruges hvis gedderne mangler føde iform af mindre
fiskeøngel og er gået over til at kannibalisere deres mindre artsfæller..
men umidelbart kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle virke da de jo
lystigt hugger på røde blink osv.. Men els er der os den mulighed at bruge
sild bare de dersens sildefileter man ka købe i brugsen er ganske
fortrinlige del fileten i 2 og placer en 3-krog i ryggen på den ene der er
ingen grund til at fare op til den lokale fiskehandler og give 10 kr for en
hel forholdsvis frisk sild når du ka få 5 frosne i brugsen for det samme
beløb de fungere liså godt... men et godt tip brug fileterne mens de er
halvfrosne så sidder de bedre fast..... men held og lykke med projektet

Michael.....