Programering i XML.
Fra : John Lynge

Dato : 31-10-01 23:41

Hej venner.

Jeg vil godt til at give mig ikast med at programere i xml.

Er der nogen NG, der kun handler om dette emne?

Hvilke bøger er der udgivet PÅ dansk om emnet?

Håber at der er en eller flere der kan hjælpe mig.
John

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 31-10-01 23:39

"John Lynge" <jal@jal.as> wrote in message news:N3%D7.3953$Ip2.137913@news010.worldonline.dk...
> Hej venner.
>
> Jeg vil godt til at give mig ikast med at programere i xml.

Er du interesseret i programmering eller XML?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-11-01 01:59

Scripsit "John Lynge" <jal@jal.as>

> Jeg vil godt til at give mig ikast med at programere i xml.

Det kan man ikke. XML er ikke et programmeringssprog.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-11-01 14:21

Henning Makholm wrote in news:yahu1wfi9wp.fsf@tandgnjost.diku.dk:

> Scripsit "John Lynge" <jal@jal.as>

> Det kan man ikke. XML er ikke et programmeringssprog.

og når så I to er færdige med at brokke jer over, at John ikke vidste,
at XML ikke er et programmeringssprog :)

... så kunne vi jo hjælpe med at fortælle, at XML (eXtensible Markup
Language) er et markeringssprog ligesom HTML (Hyper Text Markup Language).
XML _alene_ er genialt til informationsudveksling imellem applikationer eller
datalagring. Hvis du skal anvende XMl til WWW, så skal du dog kombinere det
med XSL (eXtensible Stylesheet Language), der sammen med XML kan lave HTML,
som du så kan præsentere for en browser.

Mht nyhedsgrupper, så er denne vist den rigtige danske. Af udenlandske er der
fx microsoft.public.xml.* og microsoft.public.xsl

Mht links, så kender jeg personligt ikke så mange danske, men kig ind på

http://www.xml.com
http://www.xml101.com
http://www.ucc.ie/xml/ (FAQ)

... eller google

http://www.google.com/search?as_q=xml&num=10&btnG=Google+Search&as_epq=&as_oq=
&as_eq=&lr=lang_da&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=.dk&safe=off

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : John Lynge

Dato : 01-11-01 21:24

Hejsa.

Det er rart når der er en der ved, hvad jeg søger.

Alle har sagt til mig at HTML-sporg, var et programmeringssprog, nok ikke på
linie med Pascal eller C++.

Tak til Jesper for din forklaring, og hjælpen til at komme videre.

John

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-11-01 22:24

John Lynge wrote in news:E9iE7.5303$Ip2.189836@news010.worldonline.dk:

> Hejsa.
>
> Det er rart når der er en der ved, hvad jeg søger.
>
> Alle har sagt til mig at HTML-sporg, var et programmeringssprog, nok
> ikke på linie med Pascal eller C++.

uha ... pas på med, hvad du roder dig ud i ... :) ... HTML/XML etc er ikke
programmeringssprog ... diverse scriptsprog er heller ikke (jeg kan ikke
huske forklaringen) ... dvs incl php,vbs og javascript ... selvom det imo
kommer tæt på.

Det er noget der snakkes om jævnligt i diverse nyhedsgrupper ... se blot på

http://groups.google.com/groups?
sourceid=navclient&q=javascript+er+ikke+et+programmeringssprog

:)

--
Er du også irriteret over, at din lokale grønthandler ikke slår dine varer
ind på kasseapperatet - og dermed undrager sig moms ? Så bed om en bon.

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk (snart online igen)

Fra : "Jesper =F8rch=22=

Dato : 06-11-01 01:18

In article <Xns914CE3E565855spamstocholmdk@192.38.208.81>, "Jesper
Stocholm" <spam@stocholm.dk> wrote:

> [...]
> på
>

> http://groups.google.com/groups?
> sourceid=navclient&q=javascript+er+ikke+et+programmeringssprog

Øh, hvad med PERL, ASP etc. er det så scriptsprog eller
programmeringssprog? PERL er jo et makrosprog som bla. bruges på
webservere, ASP er omtrent det samme bare til IIS-servere (med hovedvægten
her lagt på VB)

:c)

Bortset fra det vil jeg da lige skynde mig at fortælle John at HTML er et
akronym for Hyper Text Markup Language, altså et formaterings-sprog som i
tekstbehandlere og DTP-programmer. Som eksempel kan lidt af
formaterings-koden ses i Word Perfect med kommandoen <Vis Koder> (og hele
koden kan ses i bl.a. TeX m.fl.)

Mvh. Jesper

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-11-01 01:28

On Tue, 06 Nov 2001 00:18:19 +0000 "Jesper Mørch"=
[snip]>
> [...]
> programmeringssprog? PERL er jo et makrosprog som bla. bruges på
> webservere, ASP er omtrent det samme bare til IIS-servere (med

ASP er et framework og ikke et sprog på nogen måder. Det er bare en måde
hvormed bl.a. IIS kan knytte flere sprog sammen til et nærmest brugbart
sprog.
Dette er også årsagen til at samligninger med f.eks. PHP ikke rigtigt
kan foretages, da PHP er et programmeringssprog (eller scriptsprog om du
vil) og ASP er en samling af forskellige sprog.

> [...]
> som i tekstbehandlere og DTP-programmer. Som eksempel kan lidt af
> formaterings-koden ses i Word Perfect med kommandoen <Vis Koder> (og

TeX er vejen frem hvis man skal lave flot opsat tekst

MVH
Kim Schulz

--
http://www.schulz.dk - En nørds bekendelser!
Nørdesnak, attitude og alverdens usexede nyheder for nørder