Hvide gubbyer
Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 31-10-01 22:20

Hej Ng.
Jeg fik mit fjerde hold med gubbyunger i lørdags - meget søde små tasser, 40
i antal. Det som er lidt underligt i forhold til tidligere hold, er at
omtrendt halvparten er helt lyse, næsten hvide. Jeg har aldrig selv set
hvide gubbyer og er meget interesseret i at høre om der er andre som har set
sådanne. Jeg troede at nogle af dem kunne være albinoer, fordi deres øjne
også var lyse, men det var bare et synsbedrag, så albinoteorien er nu
udelukket.
Nogen ider ?????
Hilsen Ditte

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 01-11-01 10:21

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote in message
> [...]
> omtrendt halvparten er helt lyse, næsten hvide. Jeg har aldrig selv set
> hvide gubbyer og er meget interesseret i at høre om der er andre som har
Jeg har også sådanne lyse gubbyer og jeg fik tre til at starte med og dem
har jeg haft til at gå for sige selv og nu har de fået uger et par gange og
de er også helt lyse, men albioner er de ikke for mine har nogen røde
aftegninger.
men jeg synes også det var et særpræget look de havde så jeg tænkte på om
jeg kunne holde dem for sig selv og så avle på den farve, og det har kunnet
lade sig gøre men de får ikke mange unger af gangen, det højeste antal unger
er kun 4 så jeg nu har 9 fisk af de hvide men der er også blevet spist
nogen.

--
Mogens D. Hansen
Man skal være et røvhul, for at få en skid ud af det!

Fra : Bjarne Halgreen

Dato : 01-11-01 14:31

Hej Ditte.

Der findes ikke hvide Guppyer men flødefarvede, man inddeler guppyer efter
deres grundfarve - og det som du sikkert har fået, er sansyndeligt
flødefarvet - denne farve er genetisk vigende og derfor skal man pare disse
med en almendelig guldguppy som har dominerende gener - disse unger vil være
som almindelig guldguppy - men parer man to af disse unger vil man få ca.25%
flødefarvede unger, - men dette gælder kun hvis dyrene er ca. 90% rene
"genetisk set" og dette er idag sjællent - guldguppyer er gule fordi de
mangler det sorte pigment i underhuden som den "normale"grå guppy har, men
guldguppy har anlæg for sort farve - hvorimod flødefarvet guppy ikke har
nogen anlæg for sort.
Så hvis du skal opdrætte flødefarvede guppyer skal du bruge guldguppyer og
opdrætte dem i en stamme og så krydse med de unger der viser flødefarven,
det vil være en fordel at opdrætte dem i liniearvl - hertil skal du bruge
4.stk 25 -30L akvarie og to på 165L eller større til at starte med - men du
kommer meget hurtigt til at andvende flere akvarier ved opdræt af
flødefarvede guppyer.

Hilsen Bjarne.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 01-11-01 18:24

Hej.
Jeg takker for hurtige og ydderst oplysende respons. Da kan jeg da regne ud
at det er min gule han, som er far til ungerne, for moren er nemlig helt
lysgul.... Så måske var det noget for mig at bruge tiden på, ved siden af
min påbegyndende avl af kampfisk
Det kan faktisk godt stemme det med 25 % flødefarvede unger, for der er
omtrendt 10 unger som er helt lyse, mens resten har standardfarven.....
Hilsen Ditte