Dyndspringere - hvad er det??
Fra : Bonlykke

Dato : 31-10-01 20:50

Hej,
Jeg har vist forkøbt mig... Et par dyndspringere er endt i et af mine
akvarier - de har det som fiskehandleren sagde de skulle, men jeg har
det skidt med at holde fisk jeg ikke ved nok om. Er der nogen der kender
til litteratur og/eller hjemmesider, hvor dyndspringeren beskrives?

http://www.kandu.dk/

Fra : Sofie

Dato : 31-10-01 21:37

"Bonlykke" <Bonlykke.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det skidt med at holde fisk jeg ikke ved nok om. Er der nogen der kender
> til litteratur og/eller hjemmesider, hvor dyndspringeren beskrives?

Hejsa.

Dyndspringeren er en fisk fra mangrove skovene.
Den er i stand til at kravle rundt på sandbankerne.
Den egner sig ikke til et almindeligt akvarie, da den sætter store krav til
akvariets indretning.
Der er store tidevandsforskelle disse steder og det er svært at
efterligne dem i et alm. akvarie.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med det latinske navn
da jeg ikke kender det, og heller ikke med et link.

Håber det hjalp.
Mvh.
Sofie

Fra : Jesper Sloth

Dato : 31-10-01 21:47

> [...]
> det skidt med at holde fisk jeg ikke ved nok om. Er der nogen der kender
> til litteratur og/eller hjemmesider, hvor dyndspringeren beskrives?

Hej

Jeg har haft 4 stk. gående i et akvarie med lavvandstand og knuste koraller
som bundlag og saltvand, der var nogle større sten til at gå op på og land
nogle steder "lavet af de knuste koraller" du kan også have dem til at gå i
ferskvand evt. med sand som bundlag, men de har det med at blive hurtigere
syge i ferskvand, du kan evt. hævesalt balancen "MEGET langsomt" til
brakvands niveau, der skal du helt sikkert have fat i noget litteratur eller
hjælp fra en akvarieforretning. Jeg fodrede mine med muslinger "frosne som
jeg tøede op først til passede temp.!" og andre fisk De er meget glubske og
danner revir og forsvarer dem med livet som indsats. Go fornøjelse.

Mvh

Jesper

Fra : Bonlykke

Dato : 31-10-01 23:04

Hej Jesper,
Uha - saltvand - der er jeg på 100% udebane... Tror det er bedst jeg
holder mig til ferskvand og sørger for god filtrering. De gik forøvrigt
i ferskvand i biksen - og har gjort det længe, da det er mere end 2
måneder siden de ankom.
Jeg ken regne ud, at jeg må have dem i et stort akvarie....
Tak for dit indlæg.
Kim

http://www.kandu.dk/