Golden Spec. og unger ?
Fra : Simon...

Dato : 31-10-01 18:05

Hejsa,
Nu har jeg lige opdaget 3 unger fra mine 6 golden specs.
Nu mener jeg det var mundrugere ligesom zebra ciklider,
og de holdt godt sammen på ungerne, så jeg regner med de har været der
et stykke tid ? eller smider forældrene ungerne ud forholdsvis hurtigt ? jeg
tror de er 3mm lange, og jeg kan da godt se de kan være svære at have i
munden på en 6cm lang GS.... men hvor mange unger får de egenligt (både som
små, som mine er, 6 cm, og voskne, var det 15cm ?)...
Skal ungerne bare have knuste flager ? de virkede godt tilfredse ??
Nu æder de voksne dem vel ikke - jeg har set dem spise snegle, og har ingen
tilbage så ???
Skal jeg skifte mere/mindre vand når nu der er unger i akvariet ? jeg
skifter ca 40-45% hver 14 dag.
desuden hvor tit var det så de kunne få unger ? og vil de begynde på ny lige
så snart det første kuld er ude af munden eller ?
tak.

mvh.Simon

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-10-01 18:21

"Simon..." <guden@iname.com> wrote in message news:3be02efa$0$57571$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Nu mener jeg det var mundrugere ligesom zebra ciklider,

Ja - golden spec. er mundrugere. Det zebracichlider (Cichlasoma negrofasciatus) derimod ikke.

> og de holdt godt sammen på ungerne, så jeg regner med de har været der
> et stykke tid ? eller smider forældrene ungerne ud forholdsvis hurtigt ? jeg

Ja, efter en omkring 3 uger - lidt afhængigt af temperaturen og stressniveauet.

> tror de er 3mm lange, og jeg kan da godt se de kan være svære at have i
> munden på en 6cm lang GS....

Du må da vist have ment 3 cm. For der kunne den ondelynemig være mange
3mm. store unger i kæften på en 6 cm. Labidochromis yellow spec.

> men hvor mange unger får de egenligt (både som
> små, som mine er, 6 cm, og voskne, var det 15cm ?)...

Ahr - mon ikke 15 cm er i overkanten?
Men mit bud ville være op til 50 stks. (der skal nok være en eller anden
rekord, der er langt højere).

> Skal ungerne bare have knuste flager ? de virkede godt tilfredse ??

De æder alt, de kan få bugseret ind i munden. Giv dem en varieret
kost, og de vokser hurtigt.

> Nu æder de voksne dem vel ikke - jeg har set dem spise snegle, og har ingen
> tilbage så ???

Hvis de voksne bliver for sultne - jo så æder de dem.

> Skal jeg skifte mere/mindre vand når nu der er unger i akvariet ? jeg
> skifter ca 40-45% hver 14 dag.

Ungerne elsker frisk vand ligesom de voksne.

> desuden hvor tit var det så de kunne få unger ? og vil de begynde på ny lige
> så snart det første kuld er ude af munden eller ?

Ja, stort set. Jeg har faktisk oplevet at jeg måtte give hunner en pause
alene i et akvarium efter et kuld, for at få lidt sul på siderne af dem igen.

mvh
Jan

Fra : Simon...

Dato : 31-10-01 18:30

> Ja - golden spec. er mundrugere. Det zebracichlider (Cichlasoma
>negrofasciatus) derimod ikke.
- er de ikke ??? det sagde min akvarie pusher ellers :/ nå men de har i
hvert fald deres unger i munden, og stjæler dem også¨fra de andre par, har
haft 6 engang :)

> Ja, efter en omkring 3 uger - lidt afhængigt af temperaturen og
stressniveauet.
~28C (det vil ikke længere ned, så nu får det lov at blive der:)

> Du må da vist have ment 3 cm. For der kunne den ondelynemig være mange
> 3mm. store unger i kæften på en 6 cm. Labidochromis yellow spec.
kan den ? jeg synes ungerne ser store ud, men det kan godt være der kan være
en del, nu kiggede jeg lige efter en udmagret hun og fandt ganske rigtigt en
enkelt, og den har enten en sort skinnende tunge, eller et eller andet i
kæften, men den er foruroligende tynd i forhold til de andre synes jeg.

> Ahr - mon ikke 15 cm er i overkanten?
> Men mit bud ville være op til 50 stks. (der skal nok være en eller anden
> rekord, der er langt højere).
ok 50 stks, lyder alligevel af en del, ved du hvor mange de får i min str
(6cm) ??
ved du hvornår de blive kønsmodne ? og hvor længe de er om at blive de 5cm ?
- jeg overvejer at beholde et par stykker til et større akvarie hvis de
ellers ikke bliver ædt af forældrene (ungerne altså)...

> Hvis de voksne bliver for sultne - jo så æder de dem.

tak for hjæplen

mvh.Simon

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 31-10-01 19:40

en tommelfinger regel til str. ungerne vil vokse ca 1 cm pr måned hurtigst i
starten så de er salgsklare når de er 6 måneder og også kønsmodne der
omkring. En ung hun på en 6 cm har typis en 15 20 unger men når de bliver
fuldvoksne er det ganske rigtigt langt flere op til 50 men jeg har haft 60
unger i et kuld. golden er meget ynglevillige og så længe de trives vil de
yngle jævnligt.

Mvh Tina

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-10-01 20:17

Simon... <guden@iname.com> skrev i en
> Hejsa,

> munden på en 6cm lang GS.... men hvor mange unger får de egenligt (både
som
> små, som mine er, 6 cm, og voskne, var det 15cm ?)...

Jeg håber ikke for dig at dine fisk bliver 15 cm. for så kan jeg love dig
at de ikke er kønne!
De bliver utroligt grove, og det er lige før end at man blvier bnge for
dem *s*
Samtidigt vil de sandsynligvis ikke være pæne i farven, men alt for
smusigige i farverne.

Carsten