Skærme
Fijala 3554
Så skal der snart købes ny skærm...
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 31-10-01 16:20

Min gamle HiVision 17" er ved at stå af, så jeg skal til at finde mig
en værdig afløser.

Jeg aner INTET om skærme...

Hvad skal jeg gøre? Jeg vil selvfølgelig gerne have en god skærm med
flot skarpt billede, men jeg vil ikke ud og ofre hele opsparingen på
en.

Hvilke 17-19" skærme kan anbefales til "almindeligt" brug? Jeg spiller
stort set aldrig, men skriver/læser, laver webdesign, surfer og hvad
der nu ellers ligger for.

Hvad skal jeg holde mig langt væk fra, og hvad er en god idé at kigge
efter? Kom gerne med alle jeres gode råd...

Tak

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nokia, Ericsson, Siemens, Panasonic, Trium Mars.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 31-10-01 17:21

Lasse Hedegaard wrote:

<snip>
> Hvad skal jeg gøre? Jeg vil selvfølgelig gerne have en god skærm med
> flot skarpt billede, men jeg vil ikke ud og ofre hele opsparingen på
> en.
<snip>

Jeg er selv meget glad for min Viewsonic E70f, og til ca. 2500,- er det
ikke just den der dræner opsparingen.

Specs. er på:

http://www.viewsonic.co.uk/products/products.cfm?tab=1&Product=E70f

Jeg købte min skærm hos Computercity, og valgte at tegne forsikring på den
- det kan godt betale sig. Om det så kan betale sig i andre forretninger
skal jeg ikke kunne sige, men læs betingelser m.v. før du evt. køber en
forsikring oveni.

Min daglige brug af skærmen adskiller sig ikke væsentligt fra din: net,
mail og news, samt kontorarbejde og en smule grafik. Fifa 2001 en gang hver
anden-tredje uge som det eneste spil. Til det er skærmen rigtigt god. Den
har en flad front, der ikke "buer ind ad" som jeg f.eks. har oplevet det på
en LG, gode farver og god kontrast. Min skærm står perfekt rent geometrisk,
og krævede næsten ingen justering.

Kort sagt: Spørger du mig, svarer jeg Viewsonic

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/H d++ s: a-- c++ UL++ P+ L++ E---- W++ N++ o? K? w--- O M+ V? PS++

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 31-10-01 18:01

Thomas Alexander Frederiksen skrev:

>Jeg er selv meget glad for min Viewsonic E70f, og til ca. 2500,- er det
>ikke just den der dræner opsparingen.

Næh, jeg gav over 7'000,- for min nuværende 17" i sin tid... Det var
hamrende billigt. Egentlig underligt, for den stod (og står faktisk)
meget flottere/skarpere end mange af dem der koster over 10'000,-

>Jeg købte min skærm hos Computercity, og valgte at tegne forsikring på den
>- det kan godt betale sig.

Puha, det har jeg RET dårlige erfaringer med. (Læs: Det blev til en
artikel omkring forsikringen i Politiken før vi fik en ny skærm...)

>men læs betingelser m.v. før du evt. køber en
>forsikring oveni.

Yup!

>Kort sagt: Spørger du mig, svarer jeg Viewsonic

OK.

Nu skrev jeg 17-19" - jeg tror nu det skal ende med en 19"... Priserne
er jo ikke så meget voldsommere.

Hvad siger I andre?

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Mizar

Dato : 31-10-01 18:31

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> wrote in message news:ic50ut0h9nupf618jtnh8lpb258mgn51se@news.inet.tele.dk...
> [...]
>
> Hvad skal jeg gøre? Jeg vil selvfølgelig gerne have en god skærm med
> flot skarpt billede, men jeg vil ikke ud og ofre hele opsparingen på

Du skal træffe nogle valg, som gør det lettere for os at hjælpe dig !!

1. 17 el. 19 tommer skærm ??

- Alt efter hvor mange timer du bruger foran skærmen, og hvad du
bruger den til. Umiddelbart med de ting du har beskrevet at du bruger
computeren til, ville jeg vælge en SUPER 17 tommer frem for en billig
19 tommer med et dårligere billede.

2. Hulmaske eller gittermaske (trinitron)

- Trinitronskærme har 1 el. 2 meget tynde lodrette streger, som nogle
simpelthen ikke kan holde ud at se på, og andre ser dem slet ikke !!
Trinitronskærmene har som regel et bedre kontrast og farveforhold
ifht. en hulmaskeskærm.

3. Hvor mange penge vil du ofre ??

- Fastsæt en maxgrænse som du vil ofre på skærmen, så er du ved at
have afgrænset markedet !!

Når du har gjort ovenstående skal du ofre lidt tid på at tage ud og kigge
på skærme. Både Computer City og Multimedie World har skærme sat op i
stor stil, hvor du kan bedømme dem ifht. hinanden !

Skærmen bliver ofte syltet lidt ifht. at få en processor, der er 2-300 MHz
hurtigere, uden at det kan mærkes i de programmer der oftest anvendes. Den
er faktisk den vigtigste kontakt mellem dig og computeren, og specielt hvis man
bruger en del tid foran skærmen, er det værd at ofre penge på en dyr kvalitets-
skærm.

mvh
Brian Olsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 31-10-01 19:00

Mizar skrev:

> [...]
> bruger den til. Umiddelbart med de ting du har beskrevet at du bruger
> computeren til, ville jeg vælge en SUPER 17 tommer frem for en billig

Jeg tror nu det ender med en 19".

> [...]
> simpelthen ikke kan holde ud at se på, og andre ser dem slet ikke !!
> Trinitronskærmene har som regel et bedre kontrast og farveforhold

Det er da ikke kun Trinitron-skærme der har disse 2 (er der ikke altid
2?) streger? Men det er måske Sony der sælger sin teknologi til andre,
der så kalder den noget andet?

>3. Hvor mange penge vil du ofre ??

Aner det ikke

>Når du har gjort ovenstående skal du ofre lidt tid på at tage ud og kigge
>på skærme. Både Computer City og Multimedie World har skærme sat op i
>stor stil, hvor du kan bedømme dem ifht. hinanden !

Jeg tror også jeg tager et smut i byen en af dagene...

>Den
>er faktisk den vigtigste kontakt mellem dig og computeren

Ja!

>og specielt hvis man bruger en del tid foran skærmen, er det
>værd at ofre penge på en dyr kvalitets-skærm.

Jeg har fået denne anbefalet:

http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=2100706&shop=pc
Den kan (ifølge edbpriser.dk) fås til 4'450,-

Men der er jo en væsentlig prisforskel fra denne:
http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=2100720&shop=pc
(Til 3'290,-)

Umiddelbart ser det ikke ud til der er den store forskel ud over
opløsnigen, er den de ekstra penge værd?

En anden kammerat har anbefalet Samsung. Det kan godt være det er mig,
men navnet Samsung... Hmm, er det noget skidt? Det har jeg altid
forbundet det med.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Troels Christrup Pet~

Dato : 31-10-01 20:23

Her er der et link til en sammenligning af p95f og at par andre skærme.
Artiklen demonstrerer at man skal tænke på hvad skærmen skal bruges til før
man vælger skærm.

http://www.neoseeker.com/resourcelink.html?rid=31689

Testen er også bragt her
http://testcentret.idg.se/stortest.asp?id=316

På denne side under Produkter>Bildskärmer>CRT>19'>FE950+ kan du læse en test
hvor p95f deltager men må se sig slået af NEC og SONY
http://www.nec.se/main_sv.html

Håber det var til en smule hjælp!

Troels Christrup Petersen

begin 666 NEC Scandinavia AB.url
M6T1%1D%53%1=#0I"05-%55),/6AT=' Z+R]W=W<N;F5C+G-E+VUA:6Y?<W8N
M:'1M; T*6T1/0R,T(S5=#0I"05-%55),/6AT=' Z+R]W=W<N;F5C+G-E+VQE
M9G0N:'1M; T*3U))1U523#UL969T+FAT;6P-"EM$3T,C-",V70T*0D%31552
M3#UH='1P.B\O=W=W+FYE8RYS92]P<F]D=6-T<R]M;VYI=&]R+TU$7W1E<W1?
M1D4Y-3 K7S$N:'1M; T*3U))1U523#UH=79U9&UE;GDN:'1M; T*6TEN=&5R
M;F5T4VAO<G1C=71=#0I54DP]:'1T<#HO+W=W=RYN96,N<V4O;6%I;E]S=BYH
B=&UL#0I-;V1I9FEE9#TU,#$W,D0X.#0P-C)#,3 Q.# -"@``
`
end

Fra : Mizar

Dato : 31-10-01 21:55

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> wrote in message news:6td0utsh0drjcq467rs5qb1mtl9auc5l5f@news.inet.tele.dk...

> Det er da ikke kun Trinitron-skærme der har disse 2 (er der ikke altid
> 2?) streger? Men det er måske Sony der sælger sin teknologi til andre,
> der så kalder den noget andet?

Gittermaskeskærmene har disse streger. Gittermaske vil sige skærme der
bruger trinitron billedrør, hvilket ikke kun er Sony. Sony er bare kendt på
at de netop kun leverer gittermaskeskærme, men andre fabrikanter bruger
også trinitron billedrør i deres skærme.

Nogle af disse bruger så Sony billedrør i deres skærme, bl.a. Eizo, mens
andre selv leverer trinitron billedrør.

> [...]
> (Til 3'290,-)
>
> Umiddelbart ser det ikke ud til der er den store forskel ud over
> opløsnigen, er den de ekstra penge værd?

Ud over selve opløsningen, er det som regel kvaliteten af komponenter der er
brugt i skærmen der er forskellen. Mange billige skærme har desuden en
mindre god strømforsyning, så skærmen ikke virker ensartet i billedet.

Om det så opvejer merprisen... tjaa... det kan kun du afgøre ved at se begge
skærme over for hinanden.

> En anden kammerat har anbefalet Samsung. Det kan godt være det er mig,
> men navnet Samsung... Hmm, er det noget skidt? Det har jeg altid
> forbundet det med.

Har ikke selv erfaringer med Samsung... men har samme forudtaget holdning
til navnet !! Har altid selv holdt mig til Eizo eller som idag, en Sony G420, men
eksempelvis LG og Viewsonic´s skærme får en del ros af deres brugere !

mvh
Brian Olsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 31-10-01 22:10

Mizar skrev:

>Ud over selve opløsningen, er det som regel kvaliteten af komponenter der er
>brugt i skærmen der er forskellen. Mange billige skærme har desuden en
>mindre god strømforsyning, så skærmen ikke virker ensartet i billedet.

OK, men hvordan kan man vide om disse to skærme bruger forskellige
komponenter?

>Om det så opvejer merprisen... tjaa... det kan kun du afgøre ved at se begge
>skærme over for hinanden.

Nogle steder i København hvor de forhandler begge skærme (eller P95f,
som umiddelbart er den jeg regner med at købe). Jeg bor i Greve, så
hvis der er andre forhandlere i omegnen, så råb højt...

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Mizar

Dato : 31-10-01 23:15

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> wrote in message news:b3q0ut40la6p5c4qanspu13n591fp16trv@news.inet.tele.dk...

> OK, men hvordan kan man vide om disse to skærme bruger forskellige
> komponenter?

Det er lettest hvis du finder diverse test af skærmene, men du kan i
nogle tilfælde selv se det ved at kigge på de to skærme. I visse tilfælde
kan man direkte se at billedet udstråler et overskud mht. farver, og specielt
kontrastforhold.

> Nogle steder i København hvor de forhandler begge skærme (eller P95f,
> som umiddelbart er den jeg regner med at købe). Jeg bor i Greve, så
> hvis der er andre forhandlere i omegnen, så råb højt...

Jeg ved at Computer City (Hundige Storcenter) handler med Viewsonic, men
om de har begge skærme tør jeg ikke sige. Det er jo ikke så langt at køre for-
gæves hvis det endelig er.

Samsung og Sony kan du se i Multimedie World på Frederiksberg, som tidligere
har forhandlet Viewsonic, men det ser ud som om de har droppet dem. Zitech er
også et sted der er gode til at udstille skærmene, men de er generelt dyrere at
købe hos, men du kan jo altid kigge det du skal, og så købe et billigere sted.

En tur på Frederiksberg vil nok kunne give dig et kig på de fleste skærme.

mvh
Brian Olsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 31-10-01 23:26

Mizar skrev:

>Det er lettest hvis du finder diverse test af skærmene

Jeg leder... har ikke fundet nogete endnu...

>Jeg ved at Computer City (Hundige Storcenter) handler med Viewsonic, men
>om de har begge skærme tør jeg ikke sige. Det er jo ikke så langt at køre for-
>gæves hvis det endelig er.

Jeg har en kammerat der arbejder der, de har ikke de to modeller siger
han. Dem der har ifølge deres webside (forfærdelig grimt BTW) er nogle
ældre modeller.

> [...]
>købe hos, men du kan jo altid kigge det du skal, og så købe et billigere sted.

Yup. Det ser dog ikke ud til Zitech har Viewsonic - på deres
website...

>En tur på Frederiksberg vil nok kunne give dig et kig på de fleste skærme.

Det vil jeg gøre en dag - tak for'd...

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-11-01 16:29

Mizar skrev:

>En tur på Frederiksberg vil nok kunne give dig et kig på de fleste skærme.

Ikke et eneste sted havde de Viewsonic P95f som er den jeg regner med
det bliver...

venligst,
Lasse Hedegaard