Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus panorama
Fra : Michael

Dato : 31-10-01 13:45

Jeg vil gerne advare andre indehavere af Olympus digital kameraer om at
panorama-funktionen ikke virker ved brug af Smart Media kort af andet
fabrikat.

Det gælder ikke alle typer, men jeg har konstateret det på C-2020 og C-990.

Med venlig hilsen

Michael
www.michulla.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 31-10-01 22:39

Det er vist et generelt problem, for på mit gamle kamera (Olympus Camedia
820L) var det også kun originalkortet som havde panoramafunktion.

/Per Madsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-10-01 22:56

Per Madsen wrote:

> Det er vist et generelt problem, for på mit gamle kamera (Olympus Camedia
> 820L) var det også kun originalkortet som havde panoramafunktion.

Og det skyldes ikke, at man lige skal formatere kortet med det pågældne kamera..?

Fra : Tom Wagner

Dato : 31-10-01 23:19

On Wed, 31 Oct 2001 22:55:43 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Og det skyldes ikke, at man lige skal formatere kortet med det pågældne kamera..?

Nej, det er ikke nok.

Tom

Fra : Tom Wagner

Dato : 31-10-01 23:03

On Wed, 31 Oct 2001 22:38:40 +0100, "Per Madsen"
<per_madsen@(nospam)vip.cybercity.dk> wrote:

>Det er vist et generelt problem, for på mit gamle kamera (Olympus Camedia
>820L) var det også kun originalkortet som havde panoramafunktion.

Problemet er ikke ret stort. Man kan nøjes med at ha' fx ét originalt
8 mb Olympus Smartmediakort til brug ved panorama. Resten af kortene
kan så være andre, billigere mærker.

Hvis man endelig vil, kan man omprogrammere uoriginale kort til
Olympus' panoramafunktion - eller man kan sy sine panoramabilleder
sammen i et fotobehandlingsprogram eller i et af de mange andre
panoramaprogrammer på markedet.

Tom

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-10-01 23:19

Tom Wagner wrote:

> ........cut.......... - eller man kan sy sine panoramabilleder
> sammen i et fotobehandlingsprogram eller i et af de mange andre
> panoramaprogrammer på markedet.

Og på den måde opnår man som regel et meget flottere resultat, for der
findes endnu ikke software, som kan erstatte det meneskelige øje og
kreativitet.

Det er ihvertfald sådan, at man i mange tilfælde tydligt kan se, hvor
billederne er sat sammen, når panoramabilledet er fremstillet med et
stykke software, der automatisk sætter billederne sammen.

Fra : P.C.

Dato : 01-11-01 22:23

Hi.

Niels Ebbesen skrev i meddelelsen <3BE078DE.D108DADB@niels-ebbesen.net>...

>Og på den måde opnår man som regel et meget flottere resultat, for der
>findes endnu ikke software, som kan erstatte det meneskelige øje og

Jovist, men noget der ikke er indbygget i kortet er at ved et panorama bliver
lysmålingen foretaget efter første billede i serien, hvorimod en række enkelt
billeder ofte har vidt forskellig mætning.
Jeg vil iøvrigt påstå, at med det rigtige kort og automatisk sammenfletning, kan
man oftest ikke se samlingnerne, det er bare min erfaring.
P.C.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a

Fra : Karsten Olesen

Dato : 31-10-01 23:21

> [...]
> fabrikat.
>
> Det gælder ikke alle typer, men jeg har konstateret det på C-2020 og

**************

Jeg mener det er en funktion som er indbygget i kortet.
Du kan også få kort med indbygget kalender....

Fra : Tom Wagner

Dato : 31-10-01 23:24

On Wed, 31 Oct 2001 23:21:05 +0100, "Karsten Olesen" <gakke@email.dk>
wrote:

>Jeg mener det er en funktion som er indbygget i kortet.

Ja, se fx:

http://www.geocities.com/roberthaus/pan/

Tom

Fra : KASO

Dato : 01-11-01 12:11

"Michael" skrev d. 31-10-01 13:45 dette indlæg :
> [...]
> fabrikat.
>
> Det gælder ikke alle typer, men jeg har konstateret det på C-2020 og

Det står faktisk også i manualer etc. - så det burde være tydeligt for
enhver, der køber kameraet. Til gengæld er det mindre tydeligt, at den
SW, der skal bruges, ikke følger med, når man køber kameraet (i hvert
fald ikke med mit C21).

http://www.kandu.dk/