Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dumpingpriser?
Fra : EGON STICH

Dato : 31-10-01 14:47

Hej Niels R. Ebbesen.
Jeg mindes, hvorledes du har været efter Zoom models for at optræde
uproffessionelt, samt ikke respekterer ophavsrettighederne.
Fuld forståelse for dette.
Min forundring går nu på, at der verserer rygter om at du er gået på
markedet med fotos langt under tariffen.
Har det noget på sig?

MVH
Egon Stich

Fra : emj

Dato : 31-10-01 15:45

EGON STICH skrev i <6hTD7.119$TS5.4206@news.get2net.dk>:

Jeg fatter ikke, hvad det rager denne newsgruppe.
Hilsen emj

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-10-01 15:52

EGON STICH wrote:

> Min forundring går nu på, at der verserer rygter om at du er gået på
> markedet med fotos langt under tariffen.

Jeg er ikke medlem af et kartel, og jeg har ikke lavet prisaftaler...!

FUT: news:alt.dev.null

Fra : Jan H.

Dato : 31-10-01 16:23

Hej
Er lige lidt nysgerrige omkring news:alt.dev.null hvad er denne gruppe så
til som Niels Riis Ebbesen futter til i hans svar på Egon Stich mail.

Bortset fra det synse jeg nu heller ikke det kommer os andre ved.

Hej fra
Jan H.

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-10-01 18:31

"Jan H." <jan@itco.dk> wrote in message news:3be01746$0$387$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Er lige lidt nysgerrige omkring news:alt.dev.null hvad er denne gruppe så
> til som Niels Riis Ebbesen futter til i hans svar på Egon Stich mail.

Det er NRE's meget arrogante måde at sige "Du behøver ikke at svare mig" på.
Det betyder at man, hvis man bruger den almindelige 'svar'-knap får
svaret sendt til en nyhedsgruppe, der nærmest fungerer som en skraldespand.
Egentligt er dev.null et udtryk, der kommer fra unix/linuxverdenen, hvilket NRE
så får mulighed for at demonstrere kendskab til i sikker forvisning om at
alle så bøjer hovedet benovet for denne meget kloge mand.
Denne gang var han dog så fin at fortælle at han FUT'tede (FUT=Follow up to
der sørger for at et svar sendes et andet sted hen end den gruppe, man er i)
Andre gange FUT'ter han bare uden at skrive, at han gør det - hvilket er en
ualmindelig dårlig netikette fra en mand, der lynhurtigt selv er ude med riven
ved netikettebrud.

> Bortset fra det synse jeg nu heller ikke det kommer os andre ved.

Enig.

mvh
jan

Fra : Jan H.

Dato : 31-10-01 19:16

Hej Jan

Takker fot info, så blev man det kloger *S*

Hej fra Jan

Fra : Jens Olsen

Dato : 31-10-01 20:49

On Wed, 31 Oct 2001 18:30:52 +0100, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
wrote:

>"Jan H." <jan@itco.dk> wrote in message news:3be01746$0$387$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

>Det er NRE's meget arrogante måde at sige......

>mvh
>jan

GAB!

Kan i NRE-hadere ikke oprette jeres egen gruppe f.eks.
"dk.foto.politik" så vi andre kan slippe for at deltage?

Jens

Fra : emj

Dato : 31-10-01 21:22

Jens Olsen skrev i <3be053b4.1849966@news.get2net.dk>:

>Kan i NRE-hadere ikke oprette jeres egen gruppe

I støjer af helvede til her.
Hilsen emj

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-11-01 18:02

"Jens Olsen" <tiljens@ofir.dk> wrote in message news:3be053b4.1849966@news.get2net.dk...

> GAB!

Sov godt!

--
med venlig hilsen fra
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-11-01 02:09

"Jan H." wrote:

> Hej
> Er lige lidt nysgerrige omkring news:alt.dev.null hvad er denne
> gruppe så til som Niels Riis Ebbesen futter til i hans svar på Egon
> Stich mail.

- dev.null er slette komando på Unix, altså en slags skraldespand.

> Bortset fra det synse jeg nu heller ikke det kommer os andre ved.

Egon Stich's udspil er ikke on-topic i denne gruppe, men det skyldes
allene udformningen, for det er ikke off-topic at diskutere prisniveauet
for billeder og fotografisk arbejde i denne gruppe,

Det sker også i andre grupper, i news:dk.edb.internet.webdesign er der
ofte en snak om hvad en given hjemmeside produktion bør koste, og i
news:dk.edb.sysadmin snakker de om lønniveauet for sysadmin's - så vi
kan sagtens tage en snak om priser for billeder.

Det kræver dog, at Egon Stich lige bruger den indvendige side af
hovedet, for jeg gider ikke debatter der kører på "supermand's niveau.

Fra : Henrik Boegh

Dato : 02-11-01 17:54

Niels Ebbesen told the rest of dk.fritid.foto:

[...]

> - dev.null er slette komando på Unix, altså en slags skraldespand.

Jeg fik lige lyst til at kaste mig over en gang insekterotik:
Det hedder ikke dev.null men /dev/null og så er det i øvrigt ikke en
kommando men et bibliotek. Når man sletter en fil flytter man den til
biblioteket /dev/null .
Har du nogensinde arbejde med unices?

[...]

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Svenne Krap

Dato : 02-11-01 18:39

On Fri, 02 Nov 2001 17:54:21 +0100, Henrik Boegh <henrik@boegh.X_net>
wrote:

> [...]
>Det hedder ikke dev.null men /dev/null og så er det i øvrigt ikke en
>kommando men et bibliotek. Når man sletter en fil flytter man den til

Så fortsætter jeg, hvor du slap.. /dev/null er en fil (en speciel en
af slagsen) og ikke et bibliotek.. prøv

# cd /dev/null
cd: /dev/null: Not a directory

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Henrik Boegh

Dato : 03-11-01 00:33

Svenne Krap told the rest of dk.fritid.foto:

[...]

> Så fortsætter jeg, hvor du slap.. /dev/null er en fil (en speciel en
> af slagsen) og ikke et bibliotek.. prøv

Ups ja. Nå men sådan går det jo når man forsøger at spille smart :)

[...]

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** There's an X_ to much in my email address ***
"I hate jumping out of a perfectly good airplane"
- Bill Paxton as Dane in 'Navy Seals'

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-11-01 18:57

Henrik Boegh wrote:

> Har du nogensinde arbejde med unices?

Ja - men ikke så meget at det gør noget, jeg har arbejdet med en
Crosfield Chromograph tromlescanner, der var tilsluttet en Sun Sparc arbejdsstation.

Og når jeg skriver news:alt.dev.null - så er det jo fordi det skal
fungere som UseNet link, og det er jo blot en markering, som viser at
man ikke vil bruge mere tid på mudderkastning.

Jeg kan iøvrigt oplyse, at Egon Stich's indlæg nok skyldes, en artikel i
jourlisternes fagblad, hvor nogen og i særdelehed et større billedbureau
er forarget over mine priser.

http://www.journalistforbundet.dk/coma.asp?frame=mid&splash=on&o_id=46464

Det er sådan, at de fleste pressefotografer er selvstændige, og der
eksisterer rent faktisk en karteldannelse, hvor de har aftalt en
mindstepris (vist nok 1.200 kr.) for et pressefotos, man kan ikke
sammenligne prisen på en bestilt optagelse, med prisen på stock-fotos,
og jeg vil f.eks. ikke lave en bestilt optagelse for 1.200 kr., jeg skal
have mere end det dobbelte.

Det hele handler om, at de store billedbureauer også har store
omkostninger, som skal dækkes inden der bliver overskud, og de kan da
godt se, at deres position er truet, hvis de enkelte fotografer begynder
at sælge deres billeder på samme måde som jeg gør.

Jeg har undersøgt markedet, da jeg for nogle år tilbage overvejede at
lade et billed-bureau sælge mine billeder, og dengang lå
billed-bureauernes provision på mellem 50 og 70%, og hos de fleste
billedbureauer skulle man endda betale et stort startgebyr for
optagelse, plus fast årlig gebyr, og det var uanset om der er salg af
ens billeder.

Mit on-line foto-galleri kører stort set uden omkostninger, en gammel
computer og en ADSL-line til 1.360,- kr i kvartalet er hvad der kræves,
så hvis jeg sælger over 4 billeder om måneden, så er der faktisk plus på
bundlinien. Og udgiften til ADSL-linen ville jeg jo ha' under alle omstændighedder.

Når billederne først er lagt på web-sitet, så passer forretningen jo sig
selv, det betjener kundene og sælger billeder døgnet rundt.

Og hvis jeg lagde 7.000 billeder ind hos Polfoto, så ville de kun udgøre
en procent af deres arkiv, så brugerne skulle gennemse over 100 billeder
for støde på et af mine billeder. Så man skal da ikke være særligt
begavet for at indse, at jeg får en meget mere intensiv eksponering, og
dermed også meget større chancher for et salg, via mit eget web-site.

Og pressefotografer er vanedyr, de bruger typisk de store dyre
SLR-digicams til 50 - 60.000 kr., det skal jo se ud af noget, mit Leica
Digilux til lige under 10.000 kr. har mere end dobbelt så god en opløsning
som et Nikon D1.

Fra : EGON STICH

Dato : 02-11-01 19:44

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3BE2DE60.206F3B09@niels-ebbesen.net...

> [...]
> som et Nikon D1.
>
> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |

Har ikke en pind med vanedyr og andet at gøre, man alene forargelse over
skruebrækkeri.
Jeg siger ikke konkurrence skal afskaffes, men ren dumping, som du
praktiserer, er ukollegialt og forargeligt.

Egon Stich.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-11-01 20:31

EGON STICH wrote:

> Har ikke en pind med vanedyr og andet at gøre, man alene forargelse
> over skruebrækkeri.
> Jeg siger ikke konkurrence skal afskaffes, men ren dumping, som du
> praktiserer, er ukollegialt og forargeligt.

Du har ikke noget at ha' din forargelse i, hvis jeg skal lave en bestilt
optagelse, så er jeg som udgangangspunkt mere end dobbelt så dyr som en pressefotograf.

Og du kan ikke sammenligne priser på stock-foto med prisen på en bestilt
optagelse, når jeg er ude og fotografere til mit arkiv, så laver jeg
måske 30 - 40 optagelser på en time, og hvis de allesammen sælger, så er
min timeløn ca. 5 til 6 gange det en pressefotograf tjener.

En helt anden snak er så, at en dansk pressefotograf kun kan forvente at
sælge det samme billede til et eller to danske medier, mit fotoarkiv
sælger mine billeder worldwide, d.v.s. at det samme billede godt kan
gensælges mange gange i forskellige lande, men dog kun hvis min pris er
konkurrencedygtig i forhold til priserne på verdensmarkedet for stock-foto.

Prøv lige at tjekke priserne på stock-foto CD-ROM'er, her får man typisk
mellem 100 og 500 royalty-Free billeder på en CD-ROM, der typisk koster
fra 200 til 1.000 kr.

Hvis mine billeder lå hos et billedbureau, så vil jeg typisk tjene ca.
250 kr hver gang de solgte et af mine billeder.

Hvis du bestiller en højopløst fil, så koster den grundprisen på 100 kr
+ 250 = 350 kr., d.v.s. at jeg faktisk tjener flere penge pr. billede,
end hvis jeg lod et billedbureau sælge mine billeder.

Fra : Jesper Christensen

Dato : 02-11-01 21:49

"EGON STICH" <stich@get2net.dk> wrote in message

Laer at quote!

> Har ikke en pind med vanedyr og andet at gøre, man alene forargelse over
> skruebrækkeri.

Du er forarget over dumpingpriser? Jeg synes nu egentlig prisen er ganske
fornuftig taget Niels's omkostninger i betragtning. Jeg ville da vaere mere
forarget over det, hvis han tjente tusinder af kroner paa noget som han
bruger forholdsvis lidt tid eller penge paa. Som han siger, hans udstyr og
omkostninger er forholdsvis billige, og derfor kraever han ikke den store
indtjening for at faa profit.

> Jeg siger ikke konkurrence skal afskaffes, men ren dumping, som du
> praktiserer, er ukollegialt og forargeligt.

Saa du bliver ogsaa forarget over at Netto saelger maelken billigere end ISO
eller Kvickly? Saa vidt jeg ved eksisterer de da stadig og koerer sikkert
med overskud. Saa hvad goer de? Sidder de og piver som du goer? Naeh, de
tilbyder saamaend noget som Netto ikke goer. Service, flere medarbejdere,
bedre lokaler, bedre omgivelser i butikken og meget andet for at lokke
kunder til. Men de kunne selvfoelgelig saette sig ned med hoevedet i deres
haender og give op og blive forarget. Men hvad skulle det goere?

Du maa vel bare tilbyde dine kunder en bedre service og bedre kvalitet.
Niels faar hans kunder paa en maade, du maa bare finde en anden maade at faa
dem tilbage eller faa nye. Hvis ikke du kan goere det, er det da helt klart
dig der har problemet. Ikke ham.

Jeg arbejder hos en fotograf i USA og vi har netop gaaet igennem en lang,
haard og ikke helt problemfri omstilling til digital fotografering,
editering og print. Det betyder at vi nu er et af de foerste studier der kan
tilbyde dette, hvilket igen betyder vi kan faa kunder, nye og gamle, til at
komme til os og ikke naboen.

Taenk dig om ,goer noget ved det og cut din pivende attitude. Det er da alt
for opgivende at hoere paa. Det lyder som om det eneste du er forarget over
er at du nu bliver noedt til at komme ud og goere noget ved situationen. Se
at komme op af sofaen!

I oevrigt syntes jeg at Niels's ideer er et friskt pust. Det er bestemt
fremtiden. Som de sagde video killed the radio. Saa maa du jo bare hoppe med
paa vognen!
--
Venlig Hilsen/Best Regards
Jesper "BigJay" Christensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-11-01 23:52

Jesper Christensen wrote:

> I oevrigt syntes jeg at Niels's ideer er et friskt pust. Det er
> bestemt fremtiden. Som de sagde video killed the radio. Saa maa du jo
> bare hoppe med paa vognen!

Paradokset er, at jeg slet ikke konkurrerer med Egon Stich og andre
pressefotografer, deres job er at lave fotos af en speciel situation og
personer nu og her, og den type billeder sælger jeg slet ikke, mit
on-line arkiv er typiske stock-fotos, der ikke er særligt anvendlige i
forbindelse med nyhedsjournalistik.

Det er faktisk kun de store billedbureauer med dyre adresser, mange
løntunge medarbejdere og en stor administration, som kan sige at mit
koncept kan true deres forretningsgrundlag, og det er jo slet ikke min
lille butik der truer de store billedbureauer, det er hvis mange andre
fotografer laver tilsvarende on-line billedarkiver, med deres egne
billeder, at de store billedbureauer vil få alvorlige problemer, for kan
godt laves og drives mange web-sites, for det samme som en billedbureau
medarbejder skal ha' i årsløn.

Og det er vel ikke anderledes end det vi ser i musikens verden, hvor
musikerne starter deres egne web-sites og selv sælger deres musik og
booker deres optræden via Internettet, det har også fået de store
pladeselskaber til at pibe og hyle, men hvad hjælper det dem.

Jeg synes faktisk, at Egon Stich går billedbureauerne byærinder, de har
i mange år udnyttet og tjernt alt for meget på fotografernes arbejde,
jeg kender et par fotografer kollegaer, som har i tusindvis af billeder
liggende på et stort billedbureau, men de får ikke ret meget ud af
salget, fordi indtjeningen stort set ædes op af gebyrer og provision til bureauet.

Defor har mange fotografer forsøgt at bryde de store billedbureauers
monopol, BAM og Biofoto er vist gode eksempler på små billedbureauer,
hvor fotograferne har ønsket at imødegå de store bureauer, ved at starte
deres eget bureau, deres problem er bare, at de er blevet lige
omkostningstunge som de store bureauer.

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 03-11-01 10:45

> [...]
> billeder, at de store billedbureauer vil få alvorlige problemer, for kan
> godt laves og drives mange web-sites, for det samme som en billedbureau

Hej Niels

Jeg prøvede engang at kigge på, hvad billeder til webbrug koster hos
billedbureauerne. Det er noget med mindst 1500 kr. pr. år for anvendelse på
et dansksproget website.

Hvem pokker har råd til at betale det, hvis man skal bruge mere end ganske
få billeder? Og hvordan kan man få sig til at forlange det?

Så klø trøstigt på med dine billeder til fornuftige priser. De billeder, som
man ikke synes er gode nok, kan man jo bare lade være med at købe.

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-11-01 19:35

Jens Christian Jensen wrote:

> [...]
>
> Hvem pokker har råd til at betale det, hvis man skal bruge mere end
> ganske få billeder? Og hvordan kan man få sig til at forlange det?

Det er jo ikke fotografen men billedbureauet, der forlanger den pris.

Men det mest horible er dog, at den fotografer der har leveret billedet,
nok kun får nogle få hundrede kroner ud af den handel, resten scorer bureauet.

Hvis man vil have et billedbureau til at sælge ens billeder, så skal
først betale et større beløb for overhovedet at komme indenfor, og så
skal man betale et gebyr der afhænger af, hvor mange billeder man vil
lægge ind i deres arkiv.

De fleste bureauer opkræver også et fast årligt gebyr, der officielt går
til markedsføring, kataloger o.s.v.

Og når der endelig sælges et billede, så snupper billedbureauet ca.
halvdelen eller mere i provision.

Fra : Lars Preuss Heglund

Dato : 13-11-01 12:55

> [...]
> Jeg siger ikke konkurrence skal afskaffes, men ren dumping, som du
> praktiserer, er ukollegialt og forargeligt.

Tænk at der i dagens danmark anno 2001 stadigvæk findes marxister som tror
på ramme økonomi. Konkurrence er ikke til for at dumpe priser men til for
at lave et narturligt prisleje, dvs, udbud og efterspørgelsel. Det har
fagforeninger ødelagt i mange år, og endelig er deres monopol ved at være
brudt.

Men selvfølgelig er det ærgeligt for dig Egon at du skal til at arbejde
mere for pengene, men sådan er den frie konkurrence. Men med 40 år i
brancen må du da kunne lave billeder som er mere værd, og på den måde få
penge for din kvalitet.

--
Med Venlig Hilsen
Lars Preuss Heglund

Fra : EGON STICH

Dato : 13-11-01 17:37

Lars Preuss Heglund <heglund@it.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9sr1mj$vpn$4@news.cybercity.dk...

> [...]
> at lave et narturligt prisleje, dvs, udbud og efterspørgelsel. Det har
> fagforeninger ødelagt i mange år, og endelig er deres monopol ved at være

Ha..!!
Vi er nogle stykker, der har bemærket skandalerne, og dommene, for
prisaftaler. Kom ikke her, og forsøg at bilde nogen ind, at der ikke laves
sådanne. Fri konkurrence findes i lærebøger for 1. års handelsskoleelever,
og ingen andre steder.
Det er muligt, ar en DJØFer eller handelsskole tumpe ikke opfatter dette,
men virkeligheden forsvinder ikke, fordi man er eenøjet.
Fagforeninger? Dagen hvor du opdager behovet for en sådan kommer. Vær sikker
på det.
Men du er vel ikke så gammel, at du har erkendt livets realiteter, samt
værdien af solidaritet? Glemte du at følge historieundervisningen?

Jeg ved godt, at sådant hører hjemme i polititik gruppen, men nåer man er så
stupid som Lars, synes jeg der måtte svares.

MVH
Egon

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-11-01 20:28

EGON STICH wrote:

> [...]
> laves sådanne. Fri konkurrence findes i lærebøger for 1. års
> handelsskoleelever, og ingen andre steder.

Ja der findes prisaftaler mellem pressefotografer, som gør at enhver der
kan trykke på et kameras udløserknap, kan få 1.200,- kr. pr. billede
uanset kvaliteten, og det er derfor der er så mange ringe pressefotos.

Det er ligesom DR og TV2 kamerafolk, de er organiseret i Dansk Metal,
derfor må vi leve med uendligt kedsomlige TV-billeder, der er lavet af
nogle udulige smede.

> Fagforeninger? Dagen hvor du opdager behovet for en sådan kommer.
> Vær sikker på det.

Ja - hvis man ikke er dygtig nok til at overleve på et frit marked, så
må man jo acceptere at brødføde nogle fagforenings pampere, som kan
forhandle ens lønaftale og arbejdsvilkår

Jeg har overlevet i mere end 30 år uden at være organiseret, en
fagforening kan ikke skaffe mig en hyre på 600,- kr. excl. moms pr.
time, derfor har jeg fravalgt den løsning, jeg kan nemlig få en meget
bedre timeløn, ved at jeg selv laver aftaler med mine kunder.

Fra : Lotte M

Dato : 14-11-01 21:05

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev:

> Det er ligesom DR og TV2 kamerafolk, de er organiseret i Dansk Metal,

Ikke korrekt.

Kamerafolk i TV2 er ansat på DJ enhedsoverenskomsten fra 1988 -
det var faktisk så'n jeg som fagfotograf blev taget til nåde af DJ.

Jeg var den sidste fagfotografelev i DR, før PF-uddannelsen kom
og PF/DJ ville ikke anerkende min uddannelse, selv om jeg kun
manglede et år af min uddannelse - det er jeg aldrig helt kommet
over

Så vidt jeg ved har både tv-fotografer (smede) og lydfolk (smede)
i DR haft mulighed for at blive overflyttet til DJ. DR's filmfotografer,
altså dem udenfor OB og studierne, har altid været organiseret i DJ.

Metal er ikke så magtfulde i medieverdenen, som de var engang.

> derfor må vi leve med uendligt kedsomlige TV-billeder, der er lavet af
> nogle udulige smede.

En god del af tv-fotograferne i TV2 systemet er fagfotografer, PF'er
og jeg tror det samme efterhånden er tilfældet i DR. At arbejdsforholdene
er blevet så ringe, at fotografen både skal være lydmand og journalist er
nærmere forklaringen.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-11-01 22:05

Lotte M wrote:

> Metal er ikke så magtfulde i medieverdenen, som de var engang.

Det er dælme glædeligt, for Dansk Metal er nok de værste af alle
pamperne, grunden til at DR's tv-fotografer og lydfolk var organiseret
som smede, er levn fra dengang da man skulle ha' en lyserød partibog for
overhovedet at blive ansat i DR.

Fra : Jens Kristoffer Niel~

Dato : 15-11-01 15:20

On Tue, 13 Nov 2001 12:54:42 +0100, Lars Preuss Heglund
<heglund@it.dk> wrote:

>Tænk at der i dagens danmark anno 2001 stadigvæk findes marxister som tror
>på ramme økonomi. Konkurrence er ikke til for at dumpe priser men til for
>at lave et narturligt prisleje, dvs, udbud og efterspørgelsel.

Hvis du ikke var klar over det: alle lande med et basalt set
kapitalistisk system har i dag en eller anden ramme økonomi. Selv USA,
Sydkorea og Chile. En ramme økonomi er en økonomi, hvor staten har sat
en række rammer op for opførsel (heriblandt en form for kontrol af
monopoler, der ellers vil være ødelæggende for den frie konkurrence -
USA har faktisk et meget, meget magtfuldt monopoltilsyn i form af
FTC). Indenfor de rammer kan erhvervslivet så udfolde sig frit.

Selv en udpræget liberalist som Anders Fogh Rasmussen vil udtale sig
til fordel for en ramme økonomi. Der er så forskel på hvor snævre
rammer, der skal bruges, men den basale form for økonomi er stadig en
ramme økonomi.

Hvis du tænker på USSR og lignende, var der tale om et planøkonomisk
eller rettere kommandoøkonomisk system (forskellen mellem disse er
primært, om man siger "du skal nå det her, for det har vi planlagt"
eller "ud fra dine oplysninger vurderer vi, at du kan producere det
her, så det har vi lagt planerne efter". Kort sagt, realitetssansen
bagved).

/Kristoffer

--
First they came for the Communists, and I did not speak out, for I was
not a Communist; next they came for the Jews, and I did not speak out,

Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 03-11-01 02:04

hej!
   En støtte til Niels her: hvis han har en forretnig, hvor han kan sælge
billeder billigere end jer, er det hans fortjeneste og helt ok. Sådan
fungerer et marked. I kan kræve mere for jeres billeder, hvis de er mere
værd - det afgør kunderne. Skruebrækkeri er ikke det samme som at
udnytte, at en branche ikke er konkurrencedygtig.
Ivan Storgaard Vogelius         Office 520-621
Institute of Physics and Astronomy Institute Tel: (45) 8942-3667
University of Aarhus Institute FAX: (45) 8612-0740
DK-8000 Aarhus C Private Tel. : (45) 86271316
Denmark.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-11-01 02:19

Ivan Storgaard Vogelius wrote:

> ....cut................... Skruebrækkeri er ikke det samme som at
> udnytte, at en branche ikke er konkurrencedygtig.

Grunden til at pressefotograferne er trængte, er i virkelighedden at
mange af deres skrivende kollegaer, på de mindre tidsskrifter, aviser og
distriktsblade, har købt sig et digicam og så tager de selv billederne,
det rammer branchen meget hårdt, og så skal de jo ha' afløb for fustrationerne...:)

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 03-11-01 10:35

> [...]
> distriktsblade, har købt sig et digicam og så tager de selv billederne,
> det rammer branchen meget hårdt, og så skal de jo ha' afløb for

Er der ikke overenskomster omkring sådan noget? Jeg spørger, fordi min far,
der i mange år var lokalredaktør på en større provinsavis, engang sidst i
60'erne købte en toøjet Yashica og begyndte at tage billeder selv. Det var
utvivlsomt langt det billigste for bladet, og det var helt officielt -
filmene kom med avisbilen far Aalborg og de blev returneret til bladhuset
ufremkaldte. Jeg går ud fra, at de blev fremkaldt og kopieret af en af
PF'erne.

Men på et tidspunkt blev ordningen bragt til ophør. Så vidt jeg husker blev
der så enten sendt en fotograf fra Aalborg eller der blev brugt en
freelancer. I hvertfald måtte journalisterne ikke længere selv tage
billeder.

Yashicaen ligger i øvrigt derhjemme i skabet og samler støv. Desværre virker
den ikke - jeg tror at den skal "renses og smøres", og det kan nok ikke
betale sig. Jeg kiggede på den, fordi det var en billig (gratis) måde at
prøve mellemformat - men desværre skal den til sevice først - og det er ikke
gratis

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : EGON STICH

Dato : 03-11-01 11:49

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3BE34603.1B0AEF27@niels-ebbesen.net...

> [...]
fustrationerne...:)

> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |

Du fatter ikke pointen.
I mere end 40 år har jeg, ligesom andre fornuftige mennesker, været
organiseret i en fagforening.
Dette har gjort, at vi ikke har været værgeløse overfor arbejdsgiverne, men
har fået aftalt fornuftige overenstkomstmæssige forhold. Herunder lønninger
osv.
Du skader også seriøse reklamefotografer, idet du dumper markedet.
Det er sørgeligt nu at se, at skruebrækkere forsøger at ødelægge dette
arbejde blot for at opnå en kortvarig fordel.
Angående "fotograferende journalister" fører vi netop kampen herimod.
De er jo også skruebrækkere. Lader sig købe for en stakket varme. Lige som
at pisse i bukserne.
Du bør helt afgjort lægge dig på et prisniveau i nærheden af "det gængse".
Nøjagtig ligesom dygtige amatører, der sælger billeder, bør gøre.

Egon stich.
Medlem af DJ.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 03-11-01 13:29

Egon skrev:
> Du skader også seriøse reklamefotografer, idet du dumper markedet.
> Det er sørgeligt nu at se, at skruebrækkere forsøger at ødelægge dette
> arbejde blot for at opnå en kortvarig fordel.

Sikken da noget ævl, Egon! Gør noget ved dine omkostninger og konkurrér så
på lige vilkår med Niels. Vi lever da i et frit land!

"Jeg hepper på Ebbe" ( i hvert fald i dette tilfælde).

--Martin.

Fra : Fototal.dk

Dato : 03-11-01 14:14

> Du fatter ikke pointen.

Kære Egon.

Det er jo netop dig der ikke ser pointen!
Jeg kan simpelthen ikke forstå, at du ikke kan se ud over dit misforståede
fagforenings-halløj og se, at du er fuldstændig på afveje her!?

> [...]
men
> har fået aftalt fornuftige overenstkomstmæssige forhold. Herunder

Jamen, det er da rigtigt fint.
Og hvis Niels gik ud og tilbød aktuelle pressefotos / løste specifikke
opgaver til 100,- kr. pr. billede, så var der noget at pive over.
Men jeg tror ikke at Hr. Niels Riis Ebbesen er så dum, at han vil sælge
billeder til langt under sine udgifter og uden at få noget for sin indsats.

Så lad dog være med at sammenligne æbler med bananer.
Niels tilbyder et stort arkiv af stock-fotos som så mange andre
leverandører. Det har da ikke ret meget med pressefotos eller bestilte
opgaver at gøre.

> Du bør helt afgjort lægge dig på et prisniveau i nærheden af "det gængse".

Niels' priser ligger i mine øjne højt i forhold til andre stock-foto
leverandører. I al fald hvis man skal bruge ret mange billeder.

> Nøjagtig ligesom dygtige amatører, der sælger billeder, bør gøre.

Når jeg sælger pressefotos, så lægger jeg mig lidt under de professionelles
priser ..... altså langt over de 100,- kr.
Stock-foto gør jeg ikke i, så der kender jeg ikke hvilket niveau jeg ville
vælge. Sikkert lavere end Niels.

> Egon stich.
> Medlem af DJ.

Finn Krogh Jørgensen
Medlem af IDA.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-11-01 19:23

EGON STICH wrote:

> Du fatter ikke pointen.
> I mere end 40 år har jeg, ligesom andre fornuftige mennesker, været
> organiseret i en fagforening.

Her knækker filmen Egon - jeg er ikke en ansat lønmodtager, der skal
skal ha' en fagforening til at aftale mine priser, og kæmpe for mine rettighedder.

Jeg er en selvstændig momsregistreret virksomhed, der konkurrerer mod
andre virksomhedder på et frit marked, det er akkurat ligesom når Netto
og Brugsen konkurrerer.

Hvis min virksomhed laver en prisaftale med andre virksomhedder, så er
det en ulovlig karteldannelse, ligesom da SAS og MærkAir aftalte priser.

Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 05-11-01 14:45

EGON STICH wrote:

> [...]
> Du fatter ikke pointen.
> I mere end 40 år har jeg, ligesom andre fornuftige mennesker, været

En fagforening repræsenterer ansat overfor arbejdsgiver - ikke
virksomheder imellem

> Du skader også seriøse reklamefotografer, idet du dumper markedet.

Men han gavner kunderne og markedet bliver mere sundt. Det kaldes fri
konkurrence.

> [...]
> at pisse i bukserne.
> Du bør helt afgjort lægge dig på et prisniveau i nærheden af "det gængse".
Det er den klassiske pissen territorier af, som i mine øjne gør nogle
fagforeninger til en hæmsko i forhold til arbejdsmarkedets smidighed og
effektivitet. Fagforeningen får intet ud af at gøre de tilknyttede
virksomheder mindre konkurrencedygtige.

> Nøjagtig ligesom dygtige amatører, der sælger billeder, bør gøre.

Jeg vil ikke have penge for billeder jeg tager for at tækkes jer: For
det første må jeg slet ikke tjene "udenomspenge" med den stilling jeg
har nu, og for det andet er det en hobby. Det er netop ideen i at være
amatør. Hvis dine billeder ikke er så meget bedre end mine, at de kan
sælges for prisen du kræver, så er det dig og ikke mig, der har et
problem.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-11-01 21:27

> [...]

> fagforeninger til en hæmsko i forhold til arbejdsmarkedets smidighed og
> effektivitet. Fagforeningen får intet ud af at gøre de tilknyttede

Journalister og pressefotografer er p.t. ude i samme situation, som
typograferne var i slutningen af 70'erne, dengang var typografforbundet
Danmarks mest magtfulde fagforbund, der havde presset de grafiske
virksomhedder til at gi' deres medlemmer vilkår og lønninger, der var
uden sammenligning.

I 70'er gjorde computeren sit indtog i den grafiske branche, den kunne
erstatte i hundredevis af typografer. I starten lykkedes det faktisk
typograferne at bremse indførelsen af ny teknologi, og det var til stor
skade for mange større virksomhedder, men typograferne tabte alligevel
slaget, og i anden omgang tabte de faktisk alt, for da Mac'er og DTP'en
kom, så var de helt overflødige, og flertallet af typograferne der ikke
havde omstillet sig til den nye teknologi, endte som arbejdsløse.

Lige nu er der brydningsflader mellem de traditionelle medier på papir,
og de elektroniske medier TV, radio og Internet, avisernes oplagstal
falder konstant, bladhusene fatter ikke en dyt af udviklingen, de
udgiver forsat aviser efter samme koncept, som de har kørt efter i
hundrede år.

Alle kan sikker huske terroangrebne på WTC og Pentagon, der havde de
fleste set det ske live på satelit-TV, og næste morgen præsenterede alle
dagbladene det som en nyhed, de forholdt sig slet ikke til, at det var
en trekvart døgn gammel nyhed, som alle kendte gennem den enorme TV-dækning.

De store dagblade bruger slet ikke Internettet, deres nyhedssider
publicerer kun gamle nyhedder, der allerede har været trykt i
papirudgaven, og jornalisterne ligger også og spærrer med en masse
fagpolitisk fis, de vil ha' betaling to gange, hvis f.eks. Politiken vil
publicere den samme artikel / nyhed i papirudgaven og på nettet.

I dag skal man bare ha' nogle få tusinde kroner på lommen, og en masse
arbejdslyst, så kan man starte et nyhedsmedie på Internettet, og der er
ikke nogen der spørger til fagforeningsbøger, enhver med skrivelyst kan
komme til, og journalistforbundets regler og prisaftaler er en by i
Rusland, så de kommende år vil der starte mange Internet nyhedsmider,
som vil hugge store markedsandele.

Fra : Peter Sørensen

Dato : 08-11-01 20:11

In article <3BE6F61C.585F185C@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> [...]
> komme til, og journalistforbundets regler og prisaftaler er en by i
> Rusland, så de kommende år vil der starte mange Internet nyhedsmider,

Jeg kunne ikke være mere, og vil egenligt bare tilføje at noget ligende
IMHO er gældende for pladebranchen - de er først nu så småt begyndt at
fatte at det bliver umuligt at sælge CD/DVD'er i fremtiden.

--
Peter Sørensen
nwc@europe.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : Clark Kent

Dato : 31-10-01 22:09

NRE-hadegruppen..........................hahahahahhahahhahah

EGON STICH <stich@get2net.dk> skrev i en